آلمانی‌ها برای ساخت نیروگاه خورشیدی در خوزستان اعلام آمادگی کردند

خورنا- یورگن کیلیمن، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری BEB Gruppe، در نشست با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان که در اهواز برگزار شد، با اشاره به رویکرد این شرکت برای بومی‌سازی تکنولوژی استفاده از انرژی خورشیدی در ایران، اظهار داشت: امیدواریم تکنولوژی ایجاد نیروگاه خورشیدی در ایران را که عمر آن به کمتر از ۵ سال می‌رسد، با استفاده از ظرفیت‌های موجود بهبود بخشیده و چه‌بسا محصولاتی که در ایران تولید می‌شوند را در آینده به آلمان صادر کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری دیگر این شرکت در سطح کشور، افزود: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان اوقاف کشور داشتیم، مقرر شد پروژه‌هایی برای این سازمان در قالب بقاع متبرکه و مناطق محروم تا قبل از پایان سال، آغاز و اجرایی کنیم؛ پیشنهاد ما این بود که استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین برق امامزاده‌ها ابتدا به‌صورت پایلوت در خوزستان آغاز و سپس به دیگر استان‌ها تعمیم پیدا کند.

کیلیمن ادامه داد: براساس موقعیت سنجی انجام‌شده توسط کارشناسان، دو مسیر سرمایه‌گذاری را به‌صورت همزمان آغاز کردیم و سومین مسیر ما احداث کارخانه انرژی تجدید ناپذیر در خوزستان است که امیدواریم با مسئولان حوزه اقتصادی خوزستان به نتیجه موفقیت‌آمیزی دست پیدا کنیم.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری BEB Gruppe در خصوص فضای موردنیاز برای انجام سرمایه‌گذاری انرژی‌های خورشیدی گفت: به‌منظور سرمایه‌گذاری در قالب انرژی‌های خورشیدی بین ۲۵ تا ۲۷ هکتار زمین موردنیاز است که موضوع صادرات، سبب توجیه‌پذیری اقتصادی آن می‌شود.

وی افزود: صادرات ۳ تا ۱۰ مگاوات برق و همچنین دریافت ۳۰ درصد افزایش نرخ پرداختی از دلایل توجیه‌پذیری اقتصادی این پروژه است.

کیلیمن در ادامه عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما در مورد وضعیت سیاسی ایران است که امیدواریم در آینده مشکلی به وجود نیاید؛ در اسپانیا به خاطر خلف وعده‌ دولت، نتوانستیم پولمان را بگیریم و تقریباً نزدیک به یازده میلیون یورو از دست دادیم.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری BEB Gruppe تصریح کرد: پهنه‌بندی خورشیدی ایران ۲ برابر از آلمان بزرگ‌تر و ایران در این زمینه بسیار غنی است.

فراتر از چهارچوب تعریف‌شده‌ اداری، زیرساخت‌ها را برای سرمایه‌گذاری آماده می کنیم

سید علی بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان در نشست با سرمایه‌گذاران آلمانی با ابراز خرسندی از میزبانی این شرکت گفت: استان خوزستان به‌ عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، از منابع و پتانسیل‌های بی‌بدیلی برخوردار است.

وی بابیان این‌که خوزستان، استانی بسیار غنی است، افزود: در محور سرمایه‌گذاری قطعاً بهترین استان را در کشور انتخاب کرده‌اید و ما نیز کاملاً آمادگی داریم که در حداقل زمان ممکن مباحث تخصیص زمین و در اختیار قرار دادن زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری لازم را خواهند داشت و استاندار خوزستان نیز تأکید ویژه‌ای در زمینه انرژی‌های نو دارد.

بحرینی مقدم با تأکید بر این‌که در آینده جای همکاری بیشتری میان دو کشور در سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: اقدامات بسیار خوبی در صنعت نفت، پتروشیمی، سدسازی و برق در کشور انجام و از ظرفیت‌های استان به‌خوبی استفاده‌شده است؛ در حال حاضر نیز برای شروع به کار با هماهنگی این شرکت، آماده هستیم که در حداقل زمان ممکن و فراتر از چهارچوب تعریف‌شده‌ اداری، زیرساخت‌ها را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنیم.

وی افزود: شرکت برق استان خوزستان مباحث تخصصی و فنی موردنیاز این شرکت را انجام می‌دهد اما شرکت سرمایه‌گذار باید روند اجرایی را طی کند و درخواست تخصیص زمین را داشته باشد و همچنین مجوزهای لازم را دریافت و مراحل قانونی کار را انجام دهد تا نقشه راه مشخص شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در پایان اداره کل سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان را مسئول تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مربوطه مختلف جهت تسریع در عملیاتی کردن این پروژه کرد تا در این کارگروه، روند کار تعریف و هر جا که نیاز به ورود مدیران کل ادارات و شرکت‌های مربوطه بود، جلساتی در راستای آن برگزار کنند تا این طرح به نتیجه برسد.

انتهای پیام/