۱۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور انجام شد

خورنا- مرتضی بانک در نشست خبری که در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد اظهار داشت: ارائه عملکرد خوب‌ در این مدت کوتاه در اروند نشان داد چه اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف انجام‌شده است.

وی افزود: ازنظر من همه این دستاوردها ارزشمند بوده اما برخی از آن‌ها دارای موارد کلیدی هستند و یکی از موارد کلیدی این است که مشاهده می‌کنیم روند مهاجرت معکوس شده است و این یعنی اتفاقی در شهر افتاده که توانسته حرکت‌های اجتماعی را سامان دهی کند.

بانک گفت: خرمشهر و آبادان جزیی از شهرهای بسیار اثرگذار تاریخ هستند و از سال ۱۳۹۰ تا سال ۹۵ شاهد شش و نیم درصد رشد جمعیت را در این منطقه بودیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد عنوان کرد: این‌که پروژه‌ها در اروند توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به این معنی است که یک حرکت اقتصادی مثبت در اروند در حال انجام است.

وی بابیان اینکه ۵۷۰ نفر در ۱۶ پروژه منطقه آزاد اروند مشغول به کار می‌شوند، گفت: رشد اقتصادی و اجتماعی شهرای آبادان و خرمشهر برای ما مهم است.

بانک با اشاره به اینکه ۶۰ روستا طی سال‌های اخیر از آب شیرین بهره‌مند شدند، اظهار داشت: در ۵ سال گذشته هزینه‌های عمرانی و جاری مناطق آزاد کشور ده هزار میلیارد تومان بود که بیش از نیمی از آن در طرح‌های عمرانی هزینه شده است.

وی افزود: همچنین طی این مدت ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد انجام شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بابیان اینکه ۲۰ درصد هزینه‌های ما جاری هستند، اعلام کرد: در ده سال گذشته ۹۵ هزار شغل در مناطق آزاد و ۱۹۵ هزار شغل در مناطق ویژه اقتصادی ایجادشده است.

بانک عنوان کرد: در عرض ۵ سال، ۱۱۰ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد کشور داشتیم و میزان واردات ما در این مناطق کمتر از نصف این میزان بوده است.

وی با بیان اینکه کل مساحت مناطق آزاد ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است، اظهار کرد: انتظارات زیادی از این مناطق می‌رود که برخی نیز بی‌مورد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: هیچ‌وقت قرار نبوده مناطق آزاد صرفاً محل صادرات باشند و منطقه آزاد باید اقتصاد ما را به اقتصاد بین‌المللی پیوند دهد که این اتفاق نیز رخ‌داده است.

بانک گفت: مناطق آزاد باید به سمتی بروند که برای اقتصاد ملی ما درآمدزا باشند و این کار شدنی است بنابراین امروز باید الگوهای جدیدی برای برنامه‌ریزی اقتصادی تدوین کنیم.

وی عنوان کرد: این الگوها باید بتواند درآمدهای جدیدی ایجاد کند تا بتوانیم حتی در پروژه‌های ملی کشور مشارکت داشته باشیم و این بلوغ امروز در مناطق آزاد به وجود آمده است.

انتهای پیام/