مرگ ۱۳ نفر هم باعث گرفتن درس عبرت در بهبهان نشد

: با گذشت یک سال از حادثه تلخ سیل محور بهبهان به رامهرمز و اهواز هنوز علت آن برطرف نشده و با هر بارندگی نگرانی‌ها در خصوص تکرار حادثه افزایش می‌یابد.

به گزارش خورنا، یک سال پیش در چنین روزی بارش شدید باران و سهل‌انگاری برخی افراد باعث وقوع حادثه‌ای تلخ در محور بهبهان به رامهرمز و اهواز شد که جان ۱۳ مسافر این محور را گرفت و عده‌ای را متحمل خسارت‌های مادی و معنوی بسیاری کرد.

در روزهای پایانی آبان سال گذشته بارندگی در شهر بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار شدید بود و این شهر را دچار سیل کرد، سیلی که فرماندار این شهر را مجبور به ارسال درخواست کمک از شهرهای اطراف از جمله بهبهان کرد.

در حالی که مسئولان بهبهان به فکر چگونگی یاری به بهمئی بودند، باران در این شهرستان شدید شد و در عرض چند ساعت و در مدت زمانی کوتاه ۷۶ میلیمتر باران در منطقه بارید و محور بهبهان به اهواز به زیر آب رفت.

حجم آب به حدی بود که ۱۵ کیلومتر از این محور در چند نقطه دچار حادثه شده و در برخی از قسمت‌ها، آب به ارتفاع دو متری سطح جاده رسید.

همین موضوع باعث معلق شدن خودروهای گرفتار شده در حادثه شده و تعدادی از آنان با جریان شدید آب به نقاطی با فاصله بسیار زیاد از جاده انداخته شدند و ۲۰ خودروی سبک و سنگین نیز با جریان سیل از جاده خارج شده و در مزارع اطراف جاده رها شده بودند.

 

خودروی خسارت دیده ناشی از سیل بهبهان

 

خودروی مسافربری آسیب دیده ناشی از سیل بهبهان

روستاهای «آب‌امیری» و «چهل کنار» در آب محصور شده و ارتفاع آب سرازیر شده به روستای «دره‌نی» به حدود دو متر رسید.

* فرمانده نیروی انتظامی بهبهان فرشته نجات حادثه‌دیدگان شد

محسن تقی‌زاده که فرماندهی نیروی انتظامی بهبهان را بر عهده داشت با مشاهده رعد و برق‌های شدید و وزش باد به سمت جاده رفته و در هنگام وقوع سیل در منطقه حاضر شد و با درخواست از یک کامیون برای حرکت در مسیر و سوار کردن مردم گرفتار در خودروهای خود در کامیون، آنها به منطقه‌ای امن برده و جان آنان را نجات داد.

این در حالی است که اگر این فرد در منطقه حادثه نبوده و این اقدام حیاتی را انجام نمی‌داد، شمار قربانیان بسیار بیشتر از ۱۳ تن خواهد بود.

* امدادگر داوطلب هلال احمر خود قربانی سیل شد

با اعلام وقوع حادثه در منطقه، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در کوتاهترین زمان به محل اعزام می‌شوند، اما یکی از آمبولانس‌های این ارگان که به مناطق کم‌آب مسیر اعزام شده بود، به ناگاه با حجم بسیار زیاد آب روبرو شد و «محمود کاری» یکی از امدادگران این خودرو در جریان سیل قرار گرفته و جان خود را از دست داد که وی را به عنوان یک شهید معرفی کردند.

 

عکس «محمود کاری» امدادگر افتخاری در دست مردم

وی در زمره نیروهای داوطلب افتخاری جمعیت هلال احمر بهبهان و بازنشسته هوانیروز بود که در حال امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل جان خود را از دست داد.

* ستاد بحران بهبهان تقاضای بالگرد کرد/ شرایط بد جوی مانع رسیدن بالگرد به شهر است

با توجه به محصور شدن روستاهای منطقه در آب و مفقود شدن تعدادی از قربانیان، ستاد بحران بهبهان از هلال احمر استان تقاضای اعزام یک بالگرد کرد اما شرایط بد جوی مانع از رسیدن و فرود این بالگرد درخواستی در منطقه شد اما با بهتر شدن شرایط جوی، بالگردهای هلال احمر و شهر گچساران به بهبهان رسیده و در اختیار ستاد بحران قرار گرفتند.

* خسارت ۵۵ میلیارد تومانی سیل به بخش‌های مختلف بهبهان

پس از بررسی‌های دستگاه‌های مختلف در خصوص خسارت‌های سیل به بهبهان، مشخص شد که این حادثه به شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات و بخش‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها خسارات سنگینی را وارد کرده است، به گونه‌ای که تنها سه هزار هکتار از زمین‌های ذرت کشت شده در مسیر سیل به طور ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

 

خسارت سیل به زمین‌های کشاورزی ذرت

 

به طور کامل از بین رفتن شانه راه در اثر سیل

با بررسی کامل خسارات، میزان آن بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان اعلام شد.

* سازوکار مدیریت بحران را در خوزستان نداریم

در جلسه ستاد بحران بهبهان که روز پس از حادثه تشکیل شد، غلامرضا اخوان‌صباغ، سرپرست وقت معاونت عمرانی استاندار خوزستان نیز حاضر شد و گفت: عمر زیادی از مدیریت بحران در کشور نگذشته و تنها سه تا چهار سال است که توسط هیئت دولت و مجلس راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مدیریت هنوز سازوکار اصلی خود را نیافته است و ما نیز مدیرت بحران را در خوزستان نداریم.

* فرماندار بهبهان خواستار تجهیز اتاق‌های بحران دستگاه‌ها شد/ تصور چنین حجم‌ آبی را نمی‌کردیم

فرهاد باذلی‌محبوب در این جلسه ضمن تاکید بر رفع نقاط حادثه‌خیز برای جلوگیری از تکرار این حوادث، خواستار تجهیز اتاق‌های بحران دستگاه‌ها شد و گفت: از ساعات اولیه بارش باران ستاد بحران تشکیل شده و ما آماده ارائه کمک به شهر بهمئی بودیم اما هیچ یک پیش‌بینی چنین آبی را نمی‌کردیم.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاها اسفناک است، تصریح کرد: در شب حادثه برای تامین حداقل‌ها نیز با مشکل مواجه بوده و اگر امکانات لازم را در اختیار داشتیم شاید می‌توانستیم افراد بیشتری را نجات دهیم و از این رو خواستار تجهیز اتاق‌های بحران در همه دستگاه‌ها هستیم.

* پیکر قربانیان سیل با حضور صدها بهبهانی تشییع شد

با یافتن اجساد قربانیان این حادثه، مراسم تشییع پیکر آنان در بهبهان تدارک دیده شد و با حضور صدها بهبهانی، مسئولان این شهر و خانواده‌های داغدار از میدان هلال احمر تا میدان غدیر برگزار شد.

 

تابوت قربانیان سیل در دستان مردم بهبهان

 

اقامه نماز میت بر قربانیان سیل به امامت امام جمعه بهبهان

با اقامه نماز میت به امامت حجت‌الاسلام عبدالرضا ابوعلی، امام جمعه بهبهان بر پیکر جان‌باختگان، تابوت‌ها بر دوش مردم قرار گرفته و به خانواده‌های آنان تحویل داده شد.

* چهار عامل اصلی وقوع سیل مرگبار محور بهبهان به رامهرمز و اهواز

میزان بارندگی در آن روز غیرمنتظره و زیاد بود اما چهار عامل اصلی در وقوع این حادثه تلخ بیشترین نقش را داشتند.

در هنگام عملیات خاکبرداری برای احداث پالایشگاه گاز بیدبلند دو بهبهان، اداره راه محل‌هایی را برای دپوی آنها معرفی می‌کند اما مسئولان امر، به این موضوع توجه نکرده وب رای کاهش هزینه‌های خود مسافت خاکبرداری تا خاکریزی، بارهای خود را در مسیل‌های منطقه خالی کرده و آنها را به طور کامل مسدود می‌کنند.

مسئولان راه برای عبور آب ۱۴ دهانه پل تعبیه کرده‌اند اما پالایشگاه این دهانه‌ها را به یک کانال جدید که خود حفاری و ایجاد کرده، هدایت می‌کند که به این صورت نقش دهانه‌ها را از بین می‌برد و با سرازیر شدن حجم قابل توجه‌ای آب به این کانال و با توجه به ظرفیت کم آن، آب از کانال به روی جاده برگشت خورده و موجب جریان شدید آب با ارتفاع دو متر روی محور می‌شود.

منابع طبیعی نیز زمین‌هایی را در منطقه به کشاورزان تحویل داده است که این امر نیز باعث به هم خوردن مسیل‌های طبیعی شده است.

اما در محور تشان نیز که دچار حادثه شده است، پادگان بخردیان بهبهان در جلوی دهانه‌های پل اداره راه و ترابری، دیوارهایی را ایجاد و آن دهانه‌ها را ناکارآمد کرده است.

اینها عوامل اصلی و پررنگ وقوع این سیل مرگبار در محور بهبهان به رامهرمز و اهواز است که تاکنون نیز رفع نشده‌اند.

* رفع علت‌های وقوع سیل آسان است/ مرکز استان‌نشینان دست به کار شوند

اداره راه و ترابری بهبهان با بلدوزر خود برای حل این مشکل و باز کردن دهانه پل‌های خود اقدام می‌کند اما دست‌اندرکاران پالایشگاه گاز بیدبلند دو که خود از مسببین جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان هستند، با آنها برخورد کرده و اجازه این کار را نمی‌دهند.

به همین دلیل مسئولان راه و ترابری بهبهان موضوع را به مسئولان شهری و استان اعلام کرده تا آنها برای رفع این تهدید جدی و مشکل اساسی دست به کار شوند.

* باز آبان، باز باران، باز سیلاب، باز کشته/ از گذشته درس عبرت نگرفتیم

یک سال از این حادثه تلخ گذشت اما اقدام مناسبی برای رفع این مشکل نشد تا امسال بار دیگر و باز هم در آبان، سیلاب این محور را در نوردیده و یک نفر دیگر را به کام مرگ بکشاند.

در روزهای نخست آبان سال جاری، باران شدیدی در منطقه بارید و موجب وقوع سیلابی در محور بهبهان به اهواز شد که طی آن یک خودرو سواری پراید توسط جریان آب دچار حادثه شده و یکی از سرنشینان آن که ۶۰ سال سن داشت، جان باخت.

پس از این حادثه بار دیگر فرماندار بهبهان ستاد بحران را نیازمند ساماندهی دانست، امری که از یک سال پیش تاکنون و با جان‌باختن ۱۴ نفر در دو حادثه مشابه، صورت نگرفته است و نشان از درس عبرت نگرفتن مسئولان از گذشته است.

* تناقض‌گویی مسئولان و علامت سوال‌های فراوان

اما نکته قابل تامل در این موضوع گفته فرماندار بهبهان در خصوص عدم پیش‌بینی هواشناسی درباره این بارندگی است؛ باذلی محبوب چند ساعت پس از وقوع سیلاب در گفت‌وگو با فارس گفت: هواشناسی نیز پیش‌بینی چنین بارندگی را به ما اعلام نکرده و ما غافلگیر شدیم.

پس از پیگیری‌های فارس در این خصوص، مسئولان شهرداری بهبهان از ارسال نامه‌ای از سوی استانداری خوزستان مبنی بر هشدار در خصوص بارندگی شدید خبر دادند.

گفته‌هایی که با یکدیگر تناقض داشته و بیش از پیش ذهن مردم را درگیر درستی و اشتباه سخنان مسئولان شهر خود می‌کند.

حال این سوالات مطرح می‌شود که ‌آیا به جای تنها حرف زدن و هر بار گفتن از غافلگیر شدن، بهتر نیست دست به کار شد و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کرد؟

آیا به راستی پالایشگاه بیدبلند دو می‌تواند هرکاری را که تمایل دارد انجام داده و جلوی حل مشکل را بگیرد و مسئولی نیز در برابر وی ایستادگی نکند؟

آیا جان مردم باید بازیچه اختلافات مسئولان باشد و با هر بارندگی، این جاده اصلی و مهم به زیر آب رفته و مسافران و خودروها در انتظار مرگ باشند؟

به راستی جان مردم باید به دلیل منفعت‌طلبی‌های پیمانکاران ساخت پالایشگاه بیدبلند دو به خطر افتاده و کسی اعتراضی نیز نکند؟

آیا انتقال یک دستگاه بلدوزر به منطقه و آزاد کردن مسیل‌ها و تصحیح مسیرهای عبور آب مانند گذشته آنقدر سخت و پچیده است که از عهده مسئولان شهری خارج بوده و نیازمند اقدام مدیران کل استانی با آن مشغله کاری است؟

* افزایش نگرانی مردم از تکرار سیلاب با هر بارندگی/ مسئولان آستین‌ها را بالا بزنند

در ابتدای فصل بارندگی در بهبهان قرار داریم و مردم این شهرستان با هر بار شنیدن خبر امکان بارندگی، به ناگاه به یاد حادثه‌های تلخ سال گذشته و امسال این محور افتاده و نگرانی آنان در خصوص تکرار حادثه افزایش می‌یابد، به خصوص اینکه شاهد تلاش خاصی در منطقه برای رفع علل حادثه نیستند.

از این رو شایسته است هر مسئولی که می‌تواند گامی در این خصوص بردارد، همت کرده و امنیت جانی مسافران و مردم این منطقه را مانند گذشته برقرار کند تا بار دیگر شاهد از بین رفتن انسانی دیگر و داغدار شدن خانواده‌هایی نباشیم.

این خواسته مردم بهبهان از مسئولان است زیرا به طور قطع و یقین مردم این شهر تحمل از دست دادن عزیزان خود را در حوادثی تکراری نخواهند داشت.

====================

گزارش و عکس: علیرضا شکری‌نسب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سارا خیلی ناراحت شدم خدا بیامرزدشون مسئولین محترم شما پست گرفتین ک مشکلات مردم را مشکل گشا بشین اگه قرار ب کار نکردن باشه ک بهتره تو خونتون بشینین