ساخت تابلوی کنترل هیدرولیکی سرچاهی توسط کارشناسان شرکت نفت و گاز آغاجاری

اسداله ترحم/ خورنا – به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با تلاش کارشناسان ادارات نگهداری و تعمیرات و بهره برداری این شرکت تابلوی کنترل هیدرولیکی سر چاهی (بیکر پنل)‌ در واحد بهره برداری شماره ٣ آغاجاری طراحی، ساخته و نصب گردید.
گودرزی مدیر عملیات شرکت آغاجاری با اعلام این خبر افزود: با ابتکار کارشناسان و استفاده از امکانات و دانش بومی تابلوی کنترل هیدرولیکی سرچاهی جهت استفاده بر روی چاه شماره ۵۱ واحد بهره برداری شماره ٣ ساخته و نصب گردید.
بنا به توضیح گودرزی، ساخت این تابلو بخاطر ضرورت احیای چاه به منظور تأمین حلقه گازی فرازآوری در دستور کار قرار گرفت، در نتیجه همکاران اداره نگهداری و تعمیرات با کارشناسی دقیق طی کوتاه ترین زمان ممکن و با استفاده از امکانات داخلی نسبت به طراحی و ساخت آن اقدام و برای اطمینان از رعایت اصول ایمنی ونیز دقت و کیفیت کار به مدت دو هفته در کارگاه تحت آزمایش شبیه سازی و کاربردی قرار گرفت و سپس با ایجاد فنداسیون مناسب بر روی چاه تابلوی مذکور نصب و کلیه مسیرهای ارتباطی با شیرهای درون چاهی XXXV، سطحی XXV و نیز مسیرهای Supply و Sensing با خط لین برقرار و مورد بهره برداری قرار گرفت.
گودرزی خاطر نشان ساخت که در واقع عملکرد این تابلو کنترل، باز و بستن ایمن چاههای نفت و گاز است، زیرا بعلت فشار خیلی زیاد سیال درون چاه باید فرآیند باز و بستن از طریق فشار نیروی هیدرولیک و بصورت کاملا ً ایمن و کنترل شده انجام گیرد.
ایشان با اشاره به اهمیت این تابلو ها در صنعت نفت یادآوری کردند که در طراحی پنل های کنترل سر چاهی ادوات متعددی همانند ریگلاتور،‌ شیرهای ایمنی، شیر های کنترلی و عملکردی، فیلترها و …. استفاده می گردد که بواسطه استفاده از امکانات داخلی این پروژه بیش از ۲۵ میلیارد ریال برای شرکت سود و صرفه اقتصادی در بر داشته است.