اما و اگرهای هجوم ملخ‌های صحرایی به خوزستان

به گزارش پایگاه خبری خورنا و به نقل از فارس، حدود دو روز است که برخی رسانه‌های خوزستان و شبکه های اجتماعی خبر از هجوم ملخ‌های دریایی (صحرایی) به استان می‌دهند اما صحبت مسؤولان در این رابطه بین تأیید، تکذیب و اعلام آمادگی برای مقابله با این آفت در رفت و آمد است.

قول مساعد سازمان برنامه‌وبودجه استان برای مبارزه با آفت ملخ

کیخسرو چنگلوایی رئیس جهاد کشاورزی خوزستان بابیان اینکه هنوز ازنظر حمله جمعی ملخ صحرایی اتفاق خاصی در استان نیفتاده، می‌گوید: در این شرایط باید آمادگی کاملی ازنظر تجهیزات، سموم و باندهای فرودگاه داشته باشیم.

وی می‌افزاید: گروه‌های کنترل وستاد پیش‌آگاهی از دیروز در شهرستان‌های مربوطه تشکیل و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان برای تأمین اعتبار مقابله با این نوع آفت قول مساعد داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه از نیروهای مرزبانی نیز درخواست می‌کند در صورت مشاهده این آفت در محدوده مرزها، فوری موارد را گزارش کنند.

مبارزه با آفت ملخ به عهده دولت است

چنگلوایی با تأکید بر خوشمزگی این نوع ملخ می‌گوید: ملخ صحرایی جزء آفت‌هایی است که مبارزه با آن از صفر تا صد بر عهده دولت است و مثل آفات دیگر نیست که کشاورزان خودشان اقدام به سم‌پاشی کنند.

تشکیل سه گروه پایش برای ردیابی ملخ

مدیر جهاد کشاورزی هندیجان به‌عنوان سازمان زیرمجموعه جهاد کشاورزی استان با تأیید ورود ملخ‌های دریایی (صحرایی) می‌گوید: برای ردیابی عملکرد این‌گونه مهاجم به مزارع کشاورزی، سه گروه پایش تشکیل‌شده است و اطلاع‌رسانی لازم به دهیاران و کشاورزان در خصوص هجوم ملخ‌های دریایی (صحرایی) به جنوب کشور انجام‌شده است.

وی می‌افزاید: پس از تشکیل تیم‌های پایش و ردیابی، نخستین نمونه از این ملخ‌ها هفته گذشته در بندر سجافی واقع در ۳۰ کیلومتری این شهرستان دیده شد.

ورود ملخ‌ها از صحرای آفریقا و عربستان

ورود به فاز تهاجمی این ملخ‌ها ممکن است یک ماه زمان ببرد؛ این ملخ‌ها از صحرای آفریقا و عربستان بلند شده و از خلیج‌فارس عبور کرده‌اند.

آفت ملخ بومی ایران نیست

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تأکید بر اینکه مسؤولیت مستقیم کنترل ملخ‌ها بر عهده جهاد کشاورزی استان است، عنوان کرد: ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ‌ها است که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می‌شود.

وی می‌افزاید: این ملخ‌ها در دسته‌های ۵۰ تا ۹۰ میلیاردی هجوم می‌آورند؛ مردم بومی و قدیمی خوزستان خاطرات بدی از هجوم ملخ‌ها در اوایل دهه ۴۰ و ۷۰ به استان دارند.

 

ملخ می‌تواند سبب کاهش تولید شیر و گوشت شود

علیرضا جمشیدیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز معتقد است: این آفت بومی ایران نیست و از کشورهایی مثل عربستان، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود و تا ۲ هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.

وی بیان می‌کند: این آفت به کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع هجوم می‌برد که با از بین بردن مراتع می‌تواند موجب کاهش تولید شیر و گوشت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان می‌کند: ملخ صحرایی بیشتر در مناطق مرطوب و ساحلی ظاهر می‌شود و در کنار ساحل نیز تخم‌ریزی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، گفته می‌شود ملخ صحرایی یکی از گونه‌های مضر است که از کشورهای خلیج‌فارس وارد ایران می‌شود، این آفت با توجه به قدرت بالایی که در پرواز دارد می‌تواند هرگونه سبزی از قبیل: علوفه، غلات، صیفی، و… را از بین ببرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *