بازدید مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح کاتالیست پتروشیمی لرستان

خورنا|باقر گل فر:معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای تحقق بومی سازی کاتالیست های ایرانی در صنعت پتروشیمی از طرح کاتالیست پتروشیمی لرستان بازدید به عمل آورد.

 بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز پنج شنبه (۱۱ بهمن ماه) و در آستانه دهه فجر در سفر خود به استان لرستان ضمن بازدید از مجتمع پتروشیمی لرستان، از روند اجرایی طرح کاتالیستی این مجتمع نیز بازدید و در جریان وضعیت این پروژه قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدیدهای دوره ای خود از طرح های صنعت پتروشیمی در سفر اخیر برای چهارمین بار است که بعد از مراکز تهران، اراک و ماهشهر شرکت پژوهش وفناوری از این طرح پژوهشی بازدید کرد .

به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قرارداد های خوبی با صنعت منعقد کرده و در حوزه دانش فنی تولید کاتالیست به سمت تجاری سازی حرکت کرده است .وی معتقد است در بخش دانش فنی فرآیند ها و مواد شیمیایی نیز اقدامات ارزنده ای انجام شده ودر بازدیدهای خود از مراکز پژوهشی صنعت پتروشیمی اظهار امیدواری کرده است که صنعت بتواند در سال های آتی بخش قابل ملاحظه ای از نیاز های خودرا از طریق همین شرکت مرتفع کرده و کمک حال صنعت باشد.

براساس گزارش ارائه شده پروژه انجام مهندسی اصولی تولید کاتالیست های IRSAC518 و IRSAC530برای احداث یک کارخانه تولید کاتالیستهای فوق به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال در محل سایت شرکت پتروشیمی لرستان در شهر خرم آباد در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ فیمابین شرکت پتروشیمی لرستان و شرکت پژوهش و فناوری منعقد و درشهریور همانسال فعالیت های مرتبط با بخش مهندسی شروع شد.

این قرارداد شامل دو بخش عمده اعطای دانش فنی تولید دو نوع کاتالیست و انجام مهندسی فرایند و ارسال مدارک مهندسی پایه بخش فرایند در قالب ۶ پکیج می باشد.

به موازات تکمیل و تحویل مدارک پکیچ طراحی مهندسی پایه در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ شرکت پتروشیمی لرستان نسبت به عقد قراردادهای تکمیل مدارک مهندسی ،خرید، ساخت ونصب تجهیزات اقدام کرد.

هم اکنون واحد تولید کاتالیست های IRSAC518 و IRSAC530 در مرحله نهایی تامین تجهیزات باقی مانده و تکمیل نصب می باشد.که پیش بینی می شود با اتمام این فاز وانجام مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی در ابتدای سال ۱۳۹۸ تولید کاتالیستهای مذکور از سه ماهه دوم سال ۱۳۹۸ شروع شود.

همچنین سه قرارداد دیگر شامل تولید کاتالیست متانول ،تولیدTiCL4 و چند کاتالیست دیگر در لرستان اجرا خواهد شدکه فاز مهندسی متانول پایان یافته و در مرحله خرید تجهیزات قراردارد و بخش TiCL4 و دیگر کاتالیست هادر مرحله تجهیز و مهندسی هستند.

گفتنی است: مجتمع پتروشیمی لرستان در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در کیلومتر ۱۲ جاده خرم آباد در منطقه کوهدشت در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد که مالکیت آن بر عهده شرکت باختر است و تولیدات آن شامل پلی اتیلن سنگین /سبک خطی و بوتن ۱ است که به ترتیب شرکت های بازل و اکسنس صاحب لیسانس آن هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *