زنگ مرمت برای رضوان نواخته شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز عملیات احیاء و مرمت خانه تاریخی رضوان در این شهرستان خبر داد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان علی‎محمد چهارمحالی امروز چهارشنبه ۱۰ بهمن‎ماه ۹۷ با اعلام این خبر گفت: مدرسه و خانه تاریخی رضوان که یکی از آثار ثبتی نیز است، در اواخر دوره قاجاریه به دست توانای انسانی خیرخواه به نام حاج‎عوض رضوان تأسیس شد.

او با بیان این‎که بسیاری از شخصیت‎های فرهنگی شهرستان شوشتر در این مدرسه به تحصیل پرداخته‎اند ادامه داد: با گذر زمان، این مدرسه بعدها به نام پروین اعتصامی و سپه به کار خود ادامه داد؛ باوجود این، مدرسه رضوان مدت‎ها است خالی از سکنه و هیاهوی کودکان می‎باشد که همین موضوع باعث ایجاد آسیب‎هایی به این بنای ثبتی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر، داشتن بافت قدیمی و خانه‎های تاریخی با معماری و تزئینات منحصر به فرد را لازمه شهری با پیشینه زیاد و با اصالت است دانست و افزود: با در نظر داشتن شرایط و جایگاه معنوی و محیطی این مدرسه که در بافت قدیم و نزدیکی یک اثر جهانی قرار دارد، گارگاه حفاظت و مرمت مدرسه رضوان چند روزی است که فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده و مقرر شده است طی این پروژه به تعویض سنگ‎ها و آجرهای فرسوده، پاک‎سازی فضائی و جمع‎آوری نخاله‎ها، رفع خطر برخی تاق‎های آسیب دیده و همچنین تعمیر برخی از درب‎ها و پنجره‎های این بنا پرداخته شود.

وی با اشاره به این‎که مرمت این خانه به صورت مشارکتی میان اداره‌‎کل میراث فرهنگی خوزستان و مالک در حال انجام و اعتبار تخصیص‎یافته برای آن نیز ۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی است اضافه کرد: در مجموع در فاز اول مرمت این خانه سعی داریم قسمت‎های آسیب‎دیده که نیاز فوری دارند را رفع خطر کنیم.

چهارمحالی درخصوص این خانه توضیح داد: خانه رضوان در قسمت غربی محوطه آبشارها قرار گرفته و دارای ۱۰ اتاق است؛ ضمن این‎که این بنا دارای حیاط کوچکی است که اطراف آن را سکویی فراگرفته که اتاق‌ها بر آن بنا شده‌اند و درخت کهنسال کناری نیز زینت‎بخش این حیاط است.

او با بیان این‎که قسمت شرقی بنا دو طبقه و دارای شوادون و شبستان است افزود: مساحت تقریبی عرصه خانه رضوان ۵۳۰/۶۳ متر و مساحت تقریبی اعیانی آن ۳۵۷ متر و تزئینات بنا نیز بیش‌تر چوب، حجاری، آجرکاری و خوون‎چینی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر یادآوری کرد: این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.