با حضور مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی استان خوزستان؛

سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر برگزار شد

سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر با حضور مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی استان خوزستان برگزار شد.

سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان با حضور دکتر رستمی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان،علی گلمرادی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، محسن بیرانوند فرماندار و جمعی از اعضا انجمن و مسوولین شهرستان برگزار شد.

علی گلمرادی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه کتاب و همکاری بسیار خوب و منسجم صنعت و اداره کتابخانه‌ها شرایط بسیار خوبی برای رفع و تامین نیازهای فرهنگی مردم ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به آمار موجود در شهرستان وضعیت مناسبی از نظر مطالعه و کتابخوانی نداریم، انتظار می رود با همت دوستان و همیاری مسئولان و شهرداری این جایگاه ارتقا یابد.

نماینده مردم بندرماهشهر،هندیجان و امیدیه در مجلس با تاکید بر همکاری شهرداری‌ها در تامین نیم درصد کتابخانه‌ها خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم مردم را به لحاظ فرهنگی توانمند کنیم باید نگاه ویژه‌ای به فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشیم، شهرداری‌ها نیز در راستای فعالیت‌های اجتماعی خود ملزم به پرداخت نیم درصد کتابخانه‌های شهرستان هستند که در این مورد تا کنون فقط شهرداری بندرماهشهر همکاری لازم را داشته و انتظار می رود دیگر شهرداری‌ها نیز همکاری خود را بهبود بخشند.

وی گفت: شهرداری‌ها باید به وظایف خود عمل کنند چرا که اگر ضربه ای به فرهنگ مردم وارد شود مسئولیت آن گناه به گردن شهرداری‌ها است، برای شهرستان ما با این همه ظرفیت و پتانسیلهای موجود؛ کسر شان است که وضعیت خوبی در بخش کتابخانه‌ها نداشته باشد.

منصور کوهی رستمی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در سطح استان با چالش‌ها و آسیب‌های متعدد اجتماعی مواجه هستیم که یکی از مهم ترین عوامل موثر در برخورد با این آسیب‌ها مقابله با فقر فرهنگی و ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، نگاه ما به کتابخانه‌های عمومی صرفا به موضوع کتاب خواندن بسنده نمی‌‌شود بلکه در راستای آن به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح استان و کتابخانه‌های عمومی هستیم.

وی با اشاره به تکمیل کتابخانه‌های نیمه کاره در سطح استان، افزود: خوشبختانه اعتبارات خوبی به کتابخانه‌های عمومی تخصیص یافته که در طی ۱۳ سال گذشته چنین اعتباراتی دریافت نشده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در ادامه بیان کرد: در شهرستان بندرماهشهر ۹ کتابخانه فعال وجود دارد که از این تعداد ۷ کتابخانه عمومی و ۲ کتابخانه مشارکتی بوده و شهرستان بندرماهشهر در بین ۲۷ شهرستان استان خوزستان جایگاه ۲۳ را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در حال حاضرشهرستان بندرماهشهر بیش از۴ هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای داشته که با توجه به سرانه جمعیت، میانگین آن کم بوده و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۳۷ جلد کتاب داریم که میانگین استان ۵۴ است.

کوهی رستمی عنوان کرد: شاخص عضویت در کتابخانه‌های عمومی درشهرستان ۴ درصد بوده که این میانگین در استان ۳ درصد است و این میزان نشان دهنده علاقه و استقبال مردم شهرستان به جایگاه کتاب و کتابخوانی است اما زیر ساخت‌ها و فضاهای آن ایجاد نشده و با توجه به اینکه شهرستان بندرماهشهر از شهرهای صنعتی به شمار می‌آید بنابراین ضروری است که صنایع به کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ارتقا فضای فرهنگی شهرستان همکاری کنند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب در بندرماهشهر به مناسبت دهه فجر خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با عرضه کتاب‌های بسیارخوب در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دایر شده و در کنار آن دوره‌های آموزشی بسیار مفیدی برگزار شده است که انتظار می‌رود مردم استقبال ویژه‌ای از این نمایشگاه داشته باشند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در پایان گفت: ایجاد اولین کتابخانه عمومی مجازی در استان یکی از طرح‌های اجرایی نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان است که مطالعات آن در دست بررسی و به زودی مرحله اجرایی آن آغاز می‌شود.

محسن بیرانوند فرماندار بندرماهشهر نیز با تاکید بر حضور ادارات در این جلسات اظهار کرد: ما نسبت به ادارات و نهاد‌هایی که به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی توجه نداشته و در این جلسه نیز حضور ندارند گله‌مند هستیم؛ تنها شهرداری بندرماهشهر به تعهدات خود در مقابل کتابخانه‌های عمومی عمل کرده و شهرداری چمران و بندرامام خمینی(ره) نسبت به پرداخت مطالبات کتابخانه‌های عمومی مقداری تعلل دارند که بهتر است این امر سامان پیدا کند.

وی افزود: قرارگاه فرهنگی در سطح شهرستان تشکیل شده است و رکن اساسی آن اداره اطلاعات بوده که در همه‌ زمینه‌های فرهنگی اجتماعی اطلاعات و داده‌هایی جمع‌آوری می‌کند و بهتر است مسائل فقر فرهنگی را نیز به این قرارگاه منتقل کنید.

فرماندار بندرماهشهر بیان کرد: از محل شورای راهبردی برای امور کتابخانه‌ها اعتباری در نظر گرفته‌ایم که در سال جاری کتابخانه‌ای در شهرک مدنی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال احداث می‌کنیم تا سرانه‌ی کتاب و فضای کتابخانه‌ای ما افزایش پیدا کند.

وی گفت: جامعه‌ ما از امکانات موجود کتابخوانی استفاده نکرده و کتابخانه‌ها پر از کتاب‌هایی است که مردم از آن استفاده نمی‌کنند و سرانه مطالعه ما نسبت به سایر کشورها پایین بوده که نیاز است فرهنگ‌سازی مناسبی در خصوص کتابخوانی انجام شود.

محمد فروغی نژاد سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر در این جلسه نیز با ارائه گزارش عملکرد از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب یکی از برنامه های این اداره به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بود،همچنین از دیگر برنامه های اجرایی در این دهه حضور کتابداران کتابخانه ها در بخش اطفال بیمارستان و اجرای برنامه های قصه گویی و کتابخوانی است.

وی با اشاره به سه شاخص اصلی کتابخانه های عمومی اذعان داشت: زیربنا،عضویت و امانت کتاب از شاخص های اصلی کتابخانه های عمومی هستند، در بحث پیشرفت زیر بنا کتابخانه های عمومی در شهرستان،این آمادگی را داریم که با اختصاص مکان و مراکز آموزشی از سوی ادارات و ارگان های مختلف و همچنین آموزش و پرورش برنامه های فرهنگی مختلف،قصه گویی،زنگ کتابخوانی،معرفی کتاب،نشست کتابخوان و…داشته باشیم.

فروغی نژاد در ادامه گفت : مصوب شد تا با ایجاد کارگروه فرهنگی با همکاری ادارات آموزش و پرورش،فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان تبلیغات اسلامی،کانون های فرهنگی و دیگر مراکز گامی در ارتقای جایگاه کتابخانه های عمومی،توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداریم.

وی افزود: اداره آموزش و پروش بعنوان رکن اصلی در تعلیم وتربیت دانش آموزان نقش دارد اما تاکنون متاسفانه اقدامی از سوی این اداره جهت همکاری و مشارکت صورت نگرفته که انتظار می رود در این امر پیشقدم سایر ادارات باشند.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهریادآور شد: تامین منابع کتابخانه های با توجه به اینکه در این خصوص از سرانه استان و کشور عقب هستیم و منابع جدید را به سختی می توان تهیه کرد، ضروریست بودجه ای از محل شرکت های پتروشیمی به تامین منابع کتابخانه ها اختصاص یابد تا در شاخص منابع کتابخانه ها نیز پیشرفت داشته باشیم.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر در پایان خاطر نشان کرد: با حضور روسای ادارات در کتابخانه ها جهت ایجاد انس با کتاب و آشنایی با خدمات کتابخانه های عمومی،عضویت کارکنان ادارات باعث می شود که در بحث شاخص های عضویت نیز سرآمد باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *