ریشه تبعیضات رسانه‌ای در خوزستان از کجاست؛ روابط عمومی‌ها یا مدیران اجرایی؟

یادداشتی به قلم احمدرضا رستمی

خورنا- در گذشته نه چندان دور از آنجایی که بسیاری از نشست‌ها و جلسات مهم استانی در استانداری خوزستان برگزار می‌شد بالطبع کار دعوت از رسانه‌ها و خبرنگاران نیز توسط روابط عمومی استانداری خوزستان صورت می‌پذیرفت کاری که انصافا در آن دوره به نحو احسن انجام می‌گرفت.

اما بعدها بنا به دلایلی موجه از جمله اینکه برخی از این جلسات در آخرین لحظه توسط اداره یا سازمان مربوطه لغو و یا ساعت برگزاری آنها گاها عقب یا جلو می‌رفت، استانداری خوزستان تصمیم گرفت که کار دعوت از رسانه‌ها را به روابط عمومی‌هایی تفویض کند که اداره یا سازمان متبوع آنها سمت دبیری جلسه مذکور را برعهده داشت و متاسفانه از اینجا بود که مشکلاتی آغاز شد!

زیرا این تغییر و‌ تحولات مبنایی علیرغم تمام حسن نیتی که در پشت آنها بود ولی مجالی را نیز برای اعمال نوعی محدودیت‌ها و‌ تبعیضات رسانه‌ای هم گشود، تبعیضاتی که متأسفانه تحت‌تاثیر یکسری تفکرات پوچ و غیرقانونی از سوی برخی از ادارات و سازمانهای برگزار‌کننده این جلسات به وجود آمد و حتی تذکرات دوستانه‌ای هم که در این خصوص به آنها داده می‌شد افاقه نکرد و این اندیشه ناصواب، همچنان با سرعت هرچه تمامتر در مسیر تئوریزه شدن بیشتر قرار گرفت.

استفاده از ملاک‌های غیرقانونی و مبهم برای دعوت یا عدم دعوت یک رسانه در زمانی که قانون‌گذار در کتاب قانون هیچگونه وجه تمایزی بین یک خبرگزاری و پایگاه‌‌خبری قائل نشده است در واقع یک بدعت کاملا نامبارکی است که از این تاریخ به بعد به صورت کاملا هوشمندانه و خزنده‌‌ از سوی برخی از روابط عمومی‌های استان خوزستان در دستورکار قرار گرفت.

البته همانطوری که دیوار حاشا همیشه بلند است این روابط عمومی‌ها نیز در جواب اعتراضاتی که به کرات در این خصوص به آنها می‌شد ضمن رد وجود هرگونه آپارتاید رسانه‌ای، خود را کاملا به کوچه علی چپ زده و با آوردن برخی دلایل واهی و غیر‌منطقی از جمله عدم دسترسی آنها به شماره تلفن تمامی خبرنگاران، در واقع عذری بدتر از گناه را برای انجام این کار غیر‌قانونی خود می‌‌آورند!!

البته گیریم که حرف این روابط‌عمومی‌ها درست و آنها شماره تلفن برخی از خبرنگاران را به علت گمنامی ندارند ولی در زمانی که از قبل برای حل این مشکل دو گروه واتسابی با حضور تمامی مدیران روابط عمومی‌ها و خبرنگاران تدارک دیده شده است و روزانه پیامهای مربوط به زمان و مکان جلسات مختلف در این دو گروه دائما به اشتراک گذاشته می‌شود آیا باز عقل سلیم می‌پذیرد که استدلال به کار رفته از سوی این روابط عمومی‌ها واقعا درست است؟

مسلم است که خیر! زیرا وقتی که این روابط عمومی‌ها در مواجهه با این دو گروه عمومی اطلاعرسانی، سیاست یک بام و دو هوا را اتخاذ می‌کنند و بجز اطلاعات یکسری از جلسات معمولی خود که آنهم بیشتر جنبه نمادین و پروپاگاندایی را دارد، از بیان زمان و مکان دیگر جلسات مهم و چالشی دستگاه متبوع خود به نحو بسیار هوشمندانه‌ای خودداری می‌کنند و با شاموتی‌گری موذیانه!! تنها به رسانه‌های مورد وثوق خود اطلاعات برگزاری جلسات را می‌دهند انصافا در خوشبینانه ترین حالت به چه نتیجه‌ای می‌توان رسید؟

آیا با ظن وجود نوعی تئوری توطئه می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از روابط عمومی‌های استان عامدانه و آمرانه درصدد جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات در سطح جامعه هستند؟ اگر نیست پس برچه اساسی بسیاری از خبرنگاران استان را با برچسب غیر‌خودی از جلسات مهم استانی حذف می‌کنند؟

مگر قرار است در چنین جلسات معمولی که در گذشته پوشش خبری آنها به سهولت انجام می‌گرفت اکنون به چه چیز خاصی اشاره شود که شما روابط عمومی‌ محترم دچار تب می‌شوید که مبادا گوشی نامحرمی آن را بشنود؟

چرا در زمانی که می‌توانید بدون کوچکترین محدودیت قانونی اطلاعات زمانی و مکانی جلسات خبری را در اختیار تمامی خبرنگاران قرار دهید شما از این کار استنکاف می‌کنید و به روشهای پنهانی و زیرمیزی برای اطلاعرسانی به خبرنگاران متوسل می‌شوید؟

آیا این تبعیضات رسانه‌ای که به مراتب میزان آن در شهرستانها بیشتر از اهواز است را براساس دستورات و توصیه‌های مقامات بالادستی خود مرتکب می‌شوید؟ و یا برعکس، خودتان روابط عمومی‌ها هستید که در تقسیم رسانه‌ها به دو گروه خودی یا ناخودی اجتهاد به رأی می‌کنید؟

آیا به فضای باز رسانه‌ای اعتقادی ندارید؟ اگر دارید پس چرا با این کار خود گزک به دست یک مشت افراد مریضی می‌دهید که تنها هدف آنها همانا نفرت‌پراکنی در سطح جامعه و دامن زدن به یکسری شایعات پوچ و بی‌اساس است؟

آیا ترس از هوچی‌گری‌های این افراد در مواجهه با برخی آمارهای ضعیف‌ است که شما را وادار به اتخاذ چنین تصمیمات نابخردانه‌ای کرده است؟ اگر چنین باشد که مطمئن باشید که با این کار خود مرتکب اشتباه بس بزرگ‌تری شده‌اید!! اشتباهی که با ارتکاب به آن نه تنها بزرگترین خدمت را به این جماعت می‌کنید بلکه بدترین ضرر‌ها را نیز به دستگاه یا اداره متبوع خود می‌زنید!!

زیرا همانطور که منزه بودن از هرگونه خطا و اشتباهی تنها مخصوص ذات باریتعالی است و انسانها همیشه و همه حال در معرض خطا و اشتباه قرار دارند بالطبع دستگاههای اجرایی هم که بوسیله عوامل انسانی اداره می‌شوند نیز از هرگونه خطا و اشتباهی مصون نمی‌باشند پس اگر به این مسئله ایمان دارید، چرا با اینگونه دعوت‌های پنهانی و درگوشی از یک عده رسانه و خبرنگار خاص می‌خواهید برخلاف قوانین طبیعت، خود را از داشتن هرگونه خطا و اشتباهی مصون نشان دهید؟

آیا نعوذبالله برای دستگاه متبوع خود در حال تعریف کردن یک جایگاه ربوبیتی هستید؟ و یا خدای ناکرده با این استدلال احمقانه که نقطه ضعف‌ها را باید پوشاند و تنها دستاوردها را بولد کرد می‌خواهید جامعه را به یک خطای باصره مبتلا کنید؟

مسلما دنبال کننده هر کدام از این اهداف باشید بی‌هیچ شک و شبهه‌ای راهتان تنها به سوی ترکستان است و بس. زیرا تهی کردن جامعه از شمشیر برنده نقد سازنده و ترویج صفت نکوهیده ماله‌کشی نه تنها خروجی جلسات شما را از دید مخاطبان در حد یک رپورتاژ معمولی پایین می‌آورد بلکه مجال میدان داری را نیز به کینه‌ورزانی می‌دهد که اهداف اصلی آنها در ورود به جامعه مطبوعات و رسانه نه از حب علی بلکه از بغض معاویه است!!

البته اگر این روابط عمومی‌ها محترم و متخلف همچنان براین مسئله اصرار دارند که در برخورد با رسانه‌ها هیچگونه نگاه تبعیض‌آمیزی ندارند و استدلالات و انتقاداتی که از سوی ما ارائه می‌شود فاقد هرگونه وجاهتهای قانونی و‌ مستندات واقعی است آیا می‌توانند به ما پاسخ دهند که چرا جلسه‌ شورای…استان که همیشه به صورت ماهیانه و‌ منظم برگزار می‌گردید الان مدت زمان مدیدی است که هیچگونه اطلاعاتی از زمان و مکان برگزاری آن به صورت عمومی در گروه‌های اطلاعرسانی جلسات خبری گذاشته نمی‌شود؟ آیا خدای ناکرده این جلسه مهم دیگر در استان برگزار نمی‌شود؟ و یا نه، آن جلسه خاص همچنان برطبق روال قبلی خود به صورت منظم برگزار می‌شود ولی تنها نوع اطلاعرسانی در مورد آن تغییراتی اساسی کرده و برخلاف گذشته به صورت گزینشی و کاملا چراغ خاموش صورت می‌گیرد!

واقعا آیا تصور کرده‌اید که با کتمان کردن وجود هرگونه دعوت‌‌ پنهانی از رسانه‌های خاص می‌توانید برای همیشه ماه را در پشت ابر مخفی نگه دارید و هیچکس دیگر نمی‌تواند بعدها در اینترنت و فضای مجازی لینک خبری رسانه‌های مورد وثوق‌تان را از این جلسات، مشاهده کند؟ حقیقتا کدام را باور کنیم قسم حضرت عباس‌تان را یا دم خروسی که از بطن اینترنت و فضای مجازی بیرون زده است؟

آیا واقعا در عصر اینترنت و دهکده جهانی همچنان تصور دارید که می‌توانید به راحتی آب خوردن این تبعیضات رسانه‌ای خود را لاپوشانی کنید؟ واقعا اگر چنین تصورات سخیفانه‌ای را دارید با عرض معذرت از حضورتان باید گفت که به مشاعر عقلی خود شک کنید ..الهم اشفع کل مریض!!

البته نگارنده این مطلب در جمع‌بندی پایانی خود، هشداری را نیز می‌دهد و آن اینکه در صورت تداوم این روند زشت و غیرقانونی در انتخاب رسانه‌ها به دو گروه خودی و ناخودی، این حق را برای خود قائل می‌داند که در مطلب آینده نه تنها یادداشتی به غایت تندتر در این خصوص ارائه دهد بلکه نام اداره و یا سازمان خاطی را هم در قسمت تیتر مطلب به آن اشاره کند تا شاید با این کار به ابهامات قشر کثیری از مخاطبان رسانه خود که اینروزها مرتبا گلایه از این دارند که چرا همچون گذشته از جلسات شورای فلان و یا کارگروه بیسار گزارشاتی تهیه نمی‌کنید پاسخی قانع کننده‌ داده باشد و بی‌شک در این هنگام است که مردم بهتر می‌توانند در این زمینه قضاوت کنند که این کاهش خبری به وجود آمده نه تنها به کم‌کاری رسانه ما مربوط نمی‌شود بلکه ناشی از اتخاذ یکسری سیاستهای غیرقانونی از سوی برخی از دستگاههای اجرایی استان است که گویا در رویکرد جدید خود تصمیم دارند که به ولی‌نعمتان خود یعنی مردم استان خوزستان به دید نامحرم نگاه کنند….. والسلام احمدرضا رستمی/ اهواز