رئیس دیوان محاسبات کشور:

۷۵ درصد اموال دولتی خوزستان ثبت نشده است/ شناسنامه‌دار کردن دارایی‌های دولت مانع توسعه فساد می‌شود

رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن اشاره به سامانه ثبت اموال دولتی گفت: برطبق برآوردهای دیوان محاسبات کشور کلیه اموال دولتی که تا الان در استان خوزستان به ثبت سامانه اموال دولتی رسیده‌ است تنها یک چهارم مقداری است که در اصل وجود دارد.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه شورای اداری استان خوزستان که امروز شنبه ششم بهمن ماه ۹۷ در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد عادل آذر با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور یک سابقه ۱۱۰ ساله در ایران دارد اظهار کرد: پیش از انقلاب نه تنها دیوان محاسباتی مثل الان وجود نداشته است بلکه در آن زمان تنها یک اداره‌ محاسباتی زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه‌داری وجود داشت.

وی دیوان محاسبات به مفهوم کامل که ناظری مستقل بر دخل و خرجها باشد را از دستاورد‌های مهم جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه دیوان محاسبات در اصل ۵۴ قانون اساسی، همانا صیانت از بیت‌المال و دستگاههایی است که به هر نحو از بودجه کشور استفاده می کنند.

آذر گفت: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی است که بر دخل و خرج و همچنین عملکرد سالانه مدیران کشور نظارت می‌کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: البته این صیانت و حفاظت از بیت‌المال که وظیفه اصلی دیوان محاسبات است تنها معطوف به پول و اموال عمومی نمی‌شود بلکه در برگیرنده سرمایه‌های انسانی نیز می‌شود.

وی بیان داشت: دیوان محاسبات شعاری را برای صیانت از سرمایه‌های انسانی طراحی کرده است که طی آن مدیران ارشد اجرایی پیشگامان اولیه آن به حساب می‌آیند زیرا اگر این مدیران نباشند هیچگونه توسعه‌ای صورت نمی‌گیرد.

آذر در مورد چگونگی این صیانت می‌گوید: ما باید در قالب شعاری که طراحی کرده‌ایم نظارتی مستمر، پیشگیرانه، هدایت گرایانه و مقتدرانه در بحث مسائل بودجه‌ای مدیرانمان داشته باشیم تا بدون اینکه به تخلفی دچار شوند، مدیریت خود را به نحو احسن اعمال کنند.

وی عنوان کرد: طی بررسی پرونده کلیه مدیرانی که در ۲۰ سال گذشته از سوی دیوان محاسبات کشور یا رأی تخلف برای آنها صادر و یا پرونده آنها مختومه شده بود به این نکته رسیدیم که در این زمینه علیرغم پرونده‌های زیادی که وجود دارد ولی قاطبه مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پاک دست و با شرافت هستند‌.

آذر ضمن بیان این مطلب که ما تخلف عمدی را به غیر از جرم میدانیم توضیح داد: این مسئله بدان معنی است که مدیران ما علیرغم نیت خیری که داشته‌اند ولی به دلایلی چون ابهام قانون ابهام و یا برداشت اشتباه آنها از قانون به ژور ناخواسته‌ای دچار تخلف شده‌اند و لذا اینجاست که دیوان محاسبات باید وجه صیانت از سرمایه‌های انسانی نظام را وظیفه خود دانسته و با توجه به این شعاری که مدنظر قرار داده است به این تخلفات به دیده جرم نگاه نکند و لذا دیوان محاسبات با آموزش مدیران خود سعی می‌کند که به نحو بسیار مطلوبی در این زمینه پیشگیری ایجاد کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور در مورد طرح بینا توضیح داد: این یک طرح آموزشی است که در سطوح مختلف مدیریتی برگزار می‌شود و باعث افزایش دانش‌ حقوق مالی مدیران ارشد در حوزه‌های گوناگون مدیریتی می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح بینا جسارت مدیریتی گرفته نمی‌شود اظهار کرد: ما در این طرح به مدیران در زمانی که بودجه را در اختیار دارند مشاوره‌هایی را به صورت رایگان برای نحوه چگونگی هزینه‌کرد آن می‌دهیم.

آذر اضافه کرد: البته ما پس از اینکه بودجه دستگاهی هزینه‌ شد حسابرس خود را به صورت مقتدرانه برای محاسبه چگونگی هزینه‌کرد آن بودجه به سمت دستگاه مربوطه گسیل خواهیم کرد؛ ما به عنوان دیوان محاسبات اینگونه فکر می‌کنیم که باید نظارت را در خدمت اجرا و توسعه در بیاوریم.

رئیس دیوان محاسبات کشور عدم ثبت معاملات درون دستگاهی در سامانه ستاد را یکی از مشکلات بزرگ استان خوزستان دانست و توضیح داد: برطبق قانون تمامی دستگاههای اجرایی موظفند که همه معاملات خود را در سامانه ستاد ثبت کنند.

وی ضمن اشاره به سامانه ثبت اموال دولتی گفت: برطبق برآوردهای دیوان محاسبات کشور کلیه اموال دولتی که تا الان در استان خوزستان به ثبت سامانه اموال دولتی رسیده‌ است تنها یک چهارم اموالی است که در اصل وجود دارد.

آذر شناسنامه‌دار کردن اموال دولتی را از وظایف اصلی مدیران دانست و افزود: هرگونه اهمالی که در این زمینه صورت بگیرد می‌تواند زمینه ساز توسعه فساد شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور، ضمن اشاره به فراوانی ترک تشریفات اداری برگزاری مناقصه ها در استان خوزستان گفت: ترک تشریفات برای برگزاری مناقصه آداب و شرایط خاصی دارد و نباید در هر کاری صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یعنی وقتی برای برگزاری مناقصه‌ای اضطرار زمانی اعلام می‌شود این مسئله هرگز بدان معنی نیست که دست روی دست بگذاریم تا وقت تمام بشود بعد اضطرار زمان را بهانه کنیم.

آذر در زمینه لزوم بحث متمرکز کردن حساب‌های مالی شرکتها گفت: قانون صراحت دارد که تمام دستگاه‌هایی که در بودجه چه نام آنها در تبصره‌ها و چه در جداول آمده‌ و یا دارای ردیف بودجه‌ای هستند، باید گردش مالی آنها در حساب خزانه فقط نزد بانک مرکزی باشد.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: البته کلیه حسابهایی نیز که از قبل در بانکهای غیر‌دولتی وجود داشته است هم باید بسته و به بانک مرکزی منتقل شود. زیرا در غیر اینصورت تخلف مرتکب شده‌اند.

وی در خصوص اعتبارات خارج از شمول نیز توصیه کرد: مدیران تا آنجا که می‌توانند باید از این اعتبارات خارج از شمول استفاده نکنند زیرا علیرغم اینکه اسم آنها خارج از شمول است ولی برای نحوه مصرف دارای قانون هستند. در خوزستان آمار استفاده از این اعتبارات خیلی بالاست.

آذر در پایان یادآوری کرد: استان خوزستان از جمله استانهای موفق کشور در زمینه اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان است.