نماینده ایذه و باغملک در مجلس:

کارخانه فولاد اصفهان آب کشاورزان اصفهانی را می‌مکد/ پروژه انتقال آب کارون هنوز روی میز است

نماینده ایذه و باغملک می‌گوید که کشاورزان اصفهانی که اینروزها فریادشان از بی‌آبی بلند شده است واقعا حق دارند زیرا آبی که حق کشاورزی آنهاست اکنون از طریق یک لوله ۶۰ اینچی به کارخانه فولاد اصفهان منتقل می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه شورای اداری استان خوزستان که امروز شنبه ششم بهمن ماه ۹۷ در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد هدایت‌اله خادمی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: علیرغم اینکه در طول چهل سال گذشته دشمن به هیچ عنوان نتوانسته به انقلاب اسلامی ضربات کاری را وارد کند ولی متاسفانه بحث مدیریت‌های ضعیف و ناکارآمد در صورتی که اصلاح نشوند می‌توانند به نظام آسیب‌ اساسی وارد کنند.

«فساد اقتصادی می‌تواند به اعتبار انقلاب آسیب وارد کند»

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی فساد اقتصادی را یکی از عوامل آسیب‌رسان به اعتبار انقلاب دانست و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که فساد اقتصادی یک بیماری بسیار مسری خطرناکی است که اگر از آن جلوگیری نشود می‌تواند موجبات آلودگی گسترده‌ای را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد اقتصادی تا الان به صورت جدی پیگیری نشده است اظهار کرد: همانطور که با یک دستمالی آلوده به هیچ عنوان نمی‌توان آئینه‌ای را تمیز کرد لذا مسئولان دارای فساد اقتصادی نیز نمی‌توانند زیر مجموعه پاک و پاکیزه‌ای داشته باشند.

«اصفهانیها لابی قوی در دولت دارند»

خادمی ضمن انتقاد به بحث انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون گفت: برخلاف دیگر کشورهای جهان که کلیه بحث‌های مربوط به انتقال آب خود را به زمانی بعد از آمایش سرزمینی محول می‌کنند ولی در کشور ما علیرغم اینکه هنوز هیچ آمایش سرزمینی صورت نگرفته انتقال آب انجام می‌گیرد.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس بیان داشت: انتقال آب بین حوزه‌ای موضوعی است که در حدود ۵۰ سال پیش در دنیا ممنوع اعلام شده است ولی گویا در کشور ما هنوز مسئولین از چنین ممنوعیتی باخبر نشده‌اند که همچنان به طرق مختلف درصدد انجام این کار هستند.

وی تصریح کرد: اگر چه آب به عنوان یک کالای ملی به تمام مردم یک کشور تعلق دارد ولی باید دید استانی که به بهانه کم‌آبی قرار است آب به آنجا انتقال یابد آیا واقعا دارای نیازهای ضروری برای آشامیدن است یا با این بهانه تنها می‌خواهد برای ۲۰۰ سال آینده خود آب ذخیره‌سازی کند.

خادمی گفت: اگرچه اصفهانیها مرتبا ادعا می‌کنند که ما حق آبه خود را از زمان شیخ‌بهایی خریداری کرده‌ایم ولی به هیچ عنوان به این مسئله اشاره نمی‌کنند که در آن زمان که آنها ادعای آن را دارند در کارون کشتی‌های بزرگ به راحتی تردد می‌کردند بنابراین ما هم می‌گوییم که اگر حق آبه زمان شیخ بهایی را اکنون می‌خواهید باید حق آبه مربوط به کشتی‌رانی و قایق‌سواری ما را ابتدا پرداخت کنید.

این نماینده مجلس افزود: البته نادیده نباید گرفت که آنها در بحث زمینه‌سازی برای انتقال آب علاوه بر داشتن لابی‌های قوی و انسجام بیشتر، در دولت نیز از قدرت بالایی برخوردار هستند.

«تاسیس کارخانه فولاد در اصفهان از ابتدا اشتباه بود»

وی با بیان اینکه ما به شورای عالی آب کشور اعتقادی نداریم تصریح کرد: این شورای عالی آب که هدف آن ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ، ﺗﻮﺯﯾﻊ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﺏ ﮐﺸﻮر است الان در حدود ۴۰ سال است که به وسیله یک تیم خاصی اداره می‌شود که گاها اسم مافیای آب نیز به آنها اطلاق می‌شود.

خادمی ضمن اشاره به این مطلب که خوزستان دارای آب اضافی برای انتقال نیست اظهار کرد: امسال به خاطر بحث کم‌آبی نیروگاههای خوزستان به جای تولید ۹ هزار مگاوات برق تنها دو‌هزار مگاوات برق توانستند تولید کنند.

نماینده ایذه و باغملک افزود: البته کاهش دبی‌ رودخانه کارون به علت کم‌آبی امسال نیز موجبات برگشت آب دریا به درون زمین‌های کشاورزی و شوره‌زاری شدن آنها نیز شد که این مسئله نه تنها باعث کاهش ۴۵ درصدی محصول خرمای آبادان و خرمشهر نسبت به پارسال شد بلکه از لحاظ کیفی هم به این محصولات صدمات فراوانی وارد کرد بطوریکه محصول خرمای آنجا که تا سال گذشته همیشه ۲۰ درصد آن از نوع درجه یک بود امسال میزان کیفیت آن به زور به یک درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: علم روز دنیا می‌گوید که برداشت غیرعلمی آب در هر منطقه‌ای از که صورت بگیرد دارای تبعات فراوانی از لحاظ زیست محیطی هم برای آب دهنده و هم برای آب گیرنده است‌ ولی ما چون علم آن را نداریم به این مسئله فعلا بب توجهی می‌کنیم و این می‌شود که اکنون ۶۵ درصد آبهای زیرزمینی کشور به فنا رفته‌اند.

خادمی ضمن انتقاد به وجود کارخانه فولاد در استان کم‌آبی مانند اصفهان گفت: اگر آمایش سرزمینی در کشور اجرایی شود باید کارخانه فولاد اصفهان که به آب بسیار زیادی نیاز دارد به مناطقی چون بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، مازندران یا استان گیلان که از آب کافی برخوردارند منتقل شوند.

«عکسهای قدیمی زاینده رود نشان می‌دهد که رودخانه‌ای فصلی بوده است»

نماینده ایذه و باغملک یادآوری کرد: کشاورز اصفهانی که اینروزها فریادش از بی‌آبی بلند شده است واقعا حق دارند زیرا آبی که حق کشاورزی آنهاست اکنون از طریق لوله ۶۰ اینچی به کارخانه فولاد اصفهان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه علیرغم تمام تلاشهای مسئولین استانی ولی همچنان پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون روی میز است عنوان کرد: ما اگر چه توانستیم اجرای طرح بهشت آباد را که فاقد آمایش سرزمینی و مصوبه قانونی بود را با پیگیری های بسیار زیاد متوقف کنیم ولی بلافاصله از منطقه خرسان این کار مجددا صورت گرفت و در این خصوص نیز هنوز در حال متوقف کردن خرسان بودیم که ناگهان باز از نقطه دیگر فعالیتی جدید برای انتقال آب آغاز شد.

خادمی با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها از زمان شیخ بهایی تا الان چند برابر حق آبه مورد ادعای خود آب برده‌اند خاطر نشان کرد: زاینده‌رود برطبق عکسهای مشاهده شده مربوط به دوران شیخ بهایی یک رودخانه فصلی بوده که در فصولی از سال بی‌‌آب بوده و‌مردم در کف خشک آن تردد می‌کردند.

مسئولین دهه ۶۰ منفعت‌طلب نبودند؛ چرا بخشی‌نگر شده‌ایم!

این نماینده مجلس با بیان اینکه هرگونه انتقال آبی که اکنون صورت بگیرد باعث مهاجرت مردم طی ۴۰ سال آینده از خوزستان به اصفهان می‌شود اظهار کرد: برطبق نظر بسیاری از کارشناسان امنیتی کشور این پروژه‌های غلط انتقال آب نه تنها باعث ایجاد اختلاف بین مردم استانهای مختلف کشور می‌شود بلکه باعث ضرر به اصل نظام نیز می‌شود.

وی یادآوری کرد: وقتی که در شهرستانهایی مثل ایذه و باغملک مشاهده می‌کنیم که حتی آب آشامیدنی نیز کمیاب است و روزانه ۱۵ ساعت آب مردم قطع می‌شود آیا انصاف است که آب را به استان‌های دیگر برای مصرف صنعتی انتقال بدهیم؟

خادمی ضمن بیان این مطلب که انتقال آب کارون با توجه به عدم نیاز اصفهانیها به آب آشامیدنی یک پروژه کاملا اشتباهی است عنوان کرد: علیرغم میانگین سرانه آب آشامیدنی کشور که ۱۸۰ لیتر است ولی در اصفهان این میزان ۲۲۰ لیتر است.

نماینده ایذه و باغملک از کشت برنج در اصفهان خبر داد و تصریح کرد: میانگین سرانه فضای سبز ایران در حدود ۱۲ تا ۱۴ متر مربع بوده که این مقدار در اصفهان بالای ۳۵ مترمربع است.

وی در پایان با بیان اینکه ما هم ایرانی هستیم و باید همانند دهه ۶۰ در زیر یک پرچم بوده و با ملی فکر کردن از منفعت‌طلبی‌های شخصی و جناحی خودداری کنیم اظهار کرد: پیدایش نظام جمهوری اسلامی از ابتدا بر مبنای برپایی عدالت، برابری، برادری و مبارزه با تبعیض بنا شده است ولی واقعا باید پرسید چه شده است که امروزه مسئولین ما تنها به صورت بخشی فکر می‌کنند؟