گفتگوی متفاوت با نماینده خرمشهر

استاندار اصفهان میخواست بازی سیاسی کند

عباس مدحجی: صبح پنجشنبه نماینده مردم خرمشهر ومینوشهر در مجلس شورای اسلامی در مقام پاسخگو جلوی تعدادی از خبرنگاران قرار گرفت و مواضعش را نسبت به برخی مسائل شفاف کرد. برخلاف آنچه تصور میشد، این یک نشست خبری نبود و صرفا اجابت دعوت چند خبرنگار به شفاف سازی بود. آنچه میخوانید ، حاصل این گفتگوست.

پرسش: پروژه ی بزرگ ساحل سازی خرمشهر مدتی ست هم دچار حواشی شده هم رکود. فارغ از علل آن و حواشی اظهارات اعضای شورا ، بنظر شما این بازسازی ها تا عید نوروز یه پایان میرسند تا شهر نمای خوبی پیداکند؟ از سوی دیگر روند انتقال ساکنان ساختمان شش طبقه هم تا الان آغاز نشده. علت این تاخیر چیست و تاچه زمانی ادامه خواهد یافت؟ مسولیت این امر با چه ارگانی ست که الان انجام نشده؟

عبدالله سامری در خصوص پروژه ی پر حاشیه ساحل سازی خرمشهر گفت: از پنجاه میلیارد تومان ردیف بودجه ی سالانه ، در سالهای ۹۴ و ۹۵ هیچ مبلغی در خرمشهر وارد نشد ولی در سال ۹۶ توانستیم۶ میلیارد تومان رابرای ساحل سازی مصوب کنیم. قسمتی از این شش میلیارد بصورت اوراق سال۱۴۰۰ پرداخت شد که در تلاشیم موعد آن را به زمان زودتری تبدیل کنیم. بنظر نمیرسد که ساحلی تا شب عید به پایان برسد ولی تمام توان خودم را برای پیگیری وصول اوراق خواهم کرد. آقایان فاخر ربیعی و محمدجواد بچاری از اعضای شورا و داوود دارابی شهردار هم پیگیری کردند. حضور حیاتی فرماندار سابق هم یک فرصت خوب برای خرمشهر بود. ایشان بسیار با خرمشهر همراه بود.

سامری درباره ساختمان معروف شش طبقه ضمن تشکر از سازمان منطقه آزاد اروند برای به عهده گیری ۳میلیارد تومان هزینه اسکان ساکنان این ساختمان گفت: شش طبقه از قبل من هم معضل بود. فعالیتهای عمرانی صورت گرفته در خرمشهر زیاد است. فارغ از فضای سیاسی ، آقای زمانی یک فرصت برای خرمشهر است. جا دارد از اقایان شمخانی و رستمی هم تشکر کنم. بالاخره با کمک خانم قنبری رییس اداره راه و شهرسازی خرمشهر دیروز این طرح به نتیجه رسید و قرار شد در مسکن مهر آبادان قرار اسکان گرفتیم. پس از انتقال ساکنان ، منازل حتما از بالا به پایین تخریب در نهایت زمین تحویل صاحبش خواهد شد.

پرسش: خرمشهر کماکان از اداره میراث فرهنگی و گردشگری محروم است. این محرومیت تا کِی ادامه خواهد داشت؟

سامری از اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان از طرف سازمان منطقه ازاد اروند برای مرمت اداره گردشگری و میراث فرهنگی خرمشهر خبر داد. وی گفت معاونت فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه ازاد اروند با در نظر گرفتن این مبلغ ،کمک خوبی به گردشگری منطقه کرده است. سامری افزود: همچنین ۲۴۰ میلیون تومان از بودجه شهرستان خرمشهر برای این منظور درنظر گرفته شده است که در مجموع حدود یک میلیارد تومان برای ایجاد کارگاه صنایع دستی و اداره میراث هزینه خواهد شد.

پرسش: خوزستان درحال چرخیدن روی مدار انتقال آب بین حوزه ای و تلاش نمایندگان اصفهان برای کسب این امتیاز است. نه تنها نمایندگان اصفهان که استاندار ان نیز اخیرا در اظهاراتی صریح ، خبر از موافقت دولت داده است. اگر چه این اظهارات توسط افراد مختلف تکذیب شد اما افکار عمومی هنوز این خطر را نزدیک میداند. در این خصوص چه توضیح شفافی بغیر از تکذیبهای معمول میتوانید بدهید؟

سامری در پاسخ این پرسش از جلسه کمیسیون امنیت مجلس با نمایندگان دولت و اصفهان و خوزستان خبر داد که در آن فیلمی از کشت شلتوک کنار صنایع فولاد اصفهان پخش شد. وی گفت: در این جلسه که با اعتراض نمایندگان اصفهان و غیبت نمایندگان لرستان همراه بود گفتم زاینده رود یک دریاچه فصلی است و صنایع فولاد آب آن را مصرف میکنند. اینکار نه قانونی ست نه شرعی که آب خوزستان را سالهاست برای مصارف صنعتی و کشاورزی منتقل میکنید.
وی افزود: انتقال اب از دوره ی هشتم و نهم با عدم پیگیری نمایندگان خوزستان شروع شد. در پی اعتراض نمایندگان خوزستان در مجلس، شخص رییس جمهور توضیح و قول جلسه داد. جلسه در نهایت با معاون اول برگزار شد و مقرر شد انتقالی صورت نگیرد. استاندار اصفهان بازی سیاسی کرده است و درپی درگیری نمایندگان خوزستان با دولت بود. در همان جلسه هم من فریادهای بلندی سردادم و قطعا به این کار رضایت نخواهیم داد.

پرسش: آیا در انتخابات آتی مجلس شرکت میکنید؟ درباره حضورتان در انتخابات آتی و رقبای احتمالی و رقابتهای انتخاباتی ‌توضیح دهید. برخی افراد نزدیک بشما اخیرا به منتقد تبدیل شده اند و برخی هم احتمالا تبدیل به رقیب انتخاباتی خواهند شد.

سامری: در انتخابات آینده شرکت خواهم کرد و قصد داریم بذری را که کاشتیم، رشد دهیم. در امور عمرانی و زیر ساختی پروژه های نیمه کاره زیادی هستند که در حال تکمیل آنها هستیم. مثلا درباره ی لایروبی اروند، وزارت خارجه اطلاعات غلط به رهبری داده که درحال پیگیری انجام آن در دوره های بعد هستیم.
بی دینی و بی اخلافی در ایام نزدیک به انتخابات بیشتر میشود. من حاضر به پاسخگویی از انتقادات در هرمکان و زمانی هستم منتها برخی افراد یا کاندیداها آشوب طلب هستند. برخی افرادی که اکنون منتقد شده اند بدنبال منافع شخصی بودند که اینجور خواسته ها نزد ماجایی ندارد. منافع کلان و شهر در اولویت است.

پرسش: از نحوه ی انتصاب فرماندار جدید خرمشهر رضایت دارید؟ اخباری مبنی بر عدم رضایت از انتصاب فرماندار غیر بومی ، نزدیک به بازنشستگی و ردصلاحیت شده ی مجلس برای خرمشهر بگوش میرسد.

عبدالله سامری انتصاب فرماندار را در حوزه اختیارات دولت عنوان کرد و گفت: ما در خرمشهر قومیتهای مختلفی داریم ولی نخبه پروری در فرمانداری صورت نگرفته است. ابتدا از فرمانداری نیرو معرفی کردیم ولی پذیرفته نشد ولی در تلاشیم از عزیز ساعدی و امثال ایشان حتما استفاده کنیم. استاندار خواست که فعلا به انتصابش اعتماد کنیم و اگر خلاف این ثابت شود حتما اعتراض خواهیم کرد.

پرسش : انتخابات اتاق بازرگانی داره شائبه هایی بوده که تاکنون اخبار رسمی از آن منتشر نشده. در این زمینه اطلاعات دارید و آیا ورودی کرده اید؟بسیاری از بازرگانان فعالیتهای سیاسی هم دارند که این باعث ورود سیاست به تجارت شده است.

سامری: در جریان تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی هستم. الان که مجددا نزدیک انتخابات دوره جدید است عده ای باز اعتراض کردند. در دوره ی جدید ناظران تخلفی کشف نکردند و انتخابات میان دوره ای انجام شد. الان تخلفی وجود ندارد وحکم دیوان احتمالا اشتباه است. این حکم به استاند نامه اداره صنعت و معدن و تجارت صادر شده است و اختلاف سر صحت و یاعدم صحت نامه صنعت و معدن است.

پرسش: اخیرا تابلویی بین آبادان و خرمشهر نصب شده که به محدوده ی قلمرو خرمشهر تعرض کرده است. این تلاش آبادان برای نفوذ در محدوده ی تقسیمات کشوری خرمشهر چه توجیهی دارد؟ در پروژه های عمرانی اخیر مثل بیمارستان خیرالنسا یا حضور وزیر راه در خرمشهر چه اتفاقاتی برای خرمشهر رقم خورده است؟

سامری: الان کوی نیرو اخرین محدوده ی ابادان است. در مصوبات زمان اقایان یونس محمدی و مصطفی مطوری (نمایندگان پیشین) این اتفاق افتاد. اخیرا اظهار شد اگر کوی نیرو را میخواهید بجایش معمره صنگور را بدهید. محدوده ی خرمشهر ثابت است و هیچکس حق تعدی ندارد.
۱۲ جلسه در تهران برای انجام امور بیمارستان خیر النسا داشتم. تمام تلاشم برای راه اندازی آن انجام دادم. از حسن نظر آیت الله سیستانی و جهاد شیخ خاقانی بسیار متشکرم که بفکر خرمشهر بودند. برای تهیه وسایل پیشرفته ی بیمارستان هرجا لازم بود ورود کردم حتی یک دستگاه پیشرفته پزشکی را که در گمرک مانده بود به بیمارستان رساندیم. در امور برق و فاضلاب و قرار داد با بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی آنچه در توانم بود کمک کردم.
خبر خوب دیگر اینکه پروژه ی جاده ی ورودی خرمشهر در دست اقدام است و قول آسفالت کردن مناطق اطراف بندر را از ریاست بندر و حضور وزیر راه گرفتیم.

پرسش: نظرتان راجع به مواضع اخیر شورای تبیین بسیج دانشجوی شهرستان خرمشهر نسبت به فعالیتهای شما چیست؟ چرا به درخواستشان برای جلسه پاسخی ندادید؟ چه پایانی برای این موضوع پیش بینی میکنید؟ نقش امیر سامری در تصمیمات شما چیست؟ ایشان صرفا برادر شماست یا نقش مشاور ارشد را دارد؟

سامری: اتفاقا پیگیر مواضع اخیر شورای تبیین دانشجویی هستم. میخواهم شهامت داشته باشند و اسناد خود را منتشر کنند و حتما در دادگاه پیگیری خواهم کرد. میگویند برادرم وام گرفته و قسط نداده اما اگر همین برادرم سرکار برود شاکی میشوند. این بی ایمانی ها را قبول ندارم. قیامتی در پیش است و شکایتم را پیش خداخواهم برد. شورای بسیج دانشجویی خرمشهر که مسؤلینش دانشجوی دانشگاه آزاد آبادان باشد چگونه میتواند اسم خرمشهر را لکه دار کند؟ انتقاد را میپذیرم و چون کلمه بسیج است احترام میگزارم و در برهه ای سکوت کردم. خودم بسیجی و جانباز و از خانواده شهید و مفقود الاثر هستم. ریاض سامری فرزند عمه ی من جاوید الاثر است. من ولایی و اصولگرا هستم و خوب میدانم این تحریکات از سمت کسانی ست که ادعای ارزشی دارند.
در دعوت اول شورای دانشجویی، من در مجلس بودم و درخواستی که به دفتر روابط عمومی مارسیده بود، مبنی بر دیدار با مسولین بود. من که مسؤل نیستم، من منتخب مردم هستم. برخی گفته بودند در راهپیمایی ها شرکت نمیکند، ولی من در تمام راهپیمایی ها بودم. گفته بودند در مراسم ورود شهدا حضور ندارد ، درصورتی که من حضور داشتم مگر اینکه جلسه ی مهمی در دستور کار باشد یا در بهارستان باشم.
از امیر سامری مشاوره میگیرم و کمکم میکند مثل بقیه ی گروه مشاوران. مشاوران پشت پرده ای دارم که مجموعه ای از دکتران و فوق لیسانسهای منطقه هستند. امیر از ساعت اول سیاست که حقم را نماینده وقت خورد کنار من بود. وقتی با صحبتهای قومیتی نماینده ی وقت مخالفت کردم( در زمان شیرالی فرماندار) نتیجه عوض شد. باز هم در انتخابات مجلس تعدادی رای های ما را خریدند، درمکانی که در شهرداری جزیره مینو کار میکردم به شهردار فشار آوردند که مرا اخراج کند. الان هم مسیر صعب العبوری دارم و از سوی برخی نیروهای اصول گرا تخریب میشوم. از آنها میخواهم در غضب تصمیم نگیرند و علیه من شایعه نکنند.