۴ اثر در حوزه صنایع دستی خوزستان موفق به دریافت نشان مرغوبیت از یونسکو شدند

خورنا- سیدحکمت‎اله موسوی در جلسه شورای اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به شناسایی آثار تاریخی، تدوین پرونده‎های ثبتی و ثبت آنها به عنوان اولویت نخست سازمان، اظهار داشت: باید جایگاه استان در زمینه وجود آثار ثبتی را ارتقا داد.

وی به حوزه صنایع دستی در استان خوزستان اشاره و بیان کرد: اشتغال از مهم‌ترین مسائل در بُعد صنایع دستی است چراکه هر فردی با حداقل سرمایه‎گذاری می‎تواند در این زمینه فعالیت داشته و حتی در صادرات نیز نقش‌آفرین باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: تمامی رؤسای شهرستانی میراث فرهنگی مسأله شناسایی صنعتگران و پرداخت تسهیلات به آنها را به صورت جدی پیگیری تا شاهد ارتقا خوزستان در این زمینه باشیم.

نقش اساسی پایش ماهیانه آثار تاریخی در حفظ و احیای بناهای تاریخی

در ادامه این جلسه، محمدحسین ارسطوزاده به تدوین و ارسال فرم‎های پایش ماهیانه آثار تاریخی به شهرستان‎ها اشاره و اظهار داشت: این فرم‌ها باید به صورت ماهیانه توسط رؤسای ادارات شهرستان‌ها تکمیل و برای استان ارسال کنند.

وی با بیان این‌که تکمیل فرم‌ها به صورت ماهانه سبب می‌شود تا نسبت به آخرین وضعیت آثار را اطلاع‌رسانی صورت گیرد، بیان کرد: با این اطلاع‌رسانی اگر اثر تاریخی به مرمت و تعریف پروژه نیاز داشته باشد با استفاده از اطلاعات لازم به مراجع تصمیم‌گیری مراجعه صورت گیرد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اهمیت پایش در حفظ و احیای آثار تاریخی ادامه داد: با وسیله تکمیل فرم‎های پایش ماهانه آثار تاریخی دیگر شاهد ریزش ناگهانی بنایی در استان خوزستان نخواهیم بود چرا که اطلاعات موجود در این فرم‎ها هشدار لازم را به ما پیش از هر اتفاقی ارائه می‌دهند.

همچنین غلام شجاعی در ادامه در جلسه شورای اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان وجود جاذبه‌های گردشگری در استان را علتی برای تسریع در روند توسعه این حوزه برشمرد و اظهار داشت: حوزه گردشگری عمده‎ انتظارها از اداره‎کل میراث فرهنگی است که در همین راستا باید به سطحی رسید که در اقتصاد مردم تأثیرگذار باشد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با تأکید بر ضرورت استفاده از سازمان‎های مردم‎نهاد در حوزه گردشگری، گفت: این سازمان‌ها می‌توانند به توسعه گردشگری در شهرستان‌ها بسیار کمک کنند.

۶۶ اثر دریافت نشان مرغوبیت ملی و ۴ اثر دریافت نشان مرغوبیت یونسکو

در ادامه جلسه، شکراله قاسمی معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار داشت: ۶۶ اثر تاکنون از استان خوزستان نشان مرغوبیت ملی و چهار اثر نیز نشان مرغوبیت یونسکو در حوزه صنایع دستی را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به پیگیری جهت دریافت نشان جغرافیایی چند اثر استان خوزستان بیان کرد: احرام‎بافی شوشتر، مینای صبی اهواز و کپوی دزفول از جمله آثار معرفی شده برای دریافت نشان جغرافیایی هستند.

انتهای پیام/