آثار تاریخی خوزستان ماهانه پایش می‎شوند / معرفی چند اثر صنایع دستی برای دریافت نشان جغرافیایی یونسکو

در دومین جلسه شورای اداری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در سال 97 موضوعات مختلفی از جمله پایش آثار تاریخی استان به صورت ماهانه و نیز پیگیری به منظور دریافت نشان جغرافیایی برای چند اثر صنایع دستی مطرح شد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، شورای اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان بعداز ظهر امروز سه‎شنبه دوم بهمن‎ماه ۹۷ با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، معاونان، مدیران پایگاه‎های جهانی و ملی، فرمانده یگان حفاظت اداره‎کل و نیز مسئولان ادارات میراث فرهنگی شهرستان‎های تابع استان در سالن اداره‎کل میراث فرهنگی در اهواز برگزار شد.

در این نشست، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شناسایی آثار تاریخی، تدوین پرونده‎های ثبتی و در نهایت ثبت آن‎ها را از اولویت‎های این اداره‎کل عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم جایگاه‎مان به لحاظ وجود آثار ثبتی را ارتقاء بخشیم.

او در ادامه با اشاره به حوزه صنایع دستی گفت: یکی از مهمترین موضوعات در بُعد صنایع دستی، اشتغال است چراکه هر فردی با حداقل سرمایه‎گذاری می‎تواند در این حوزه فعالیت کند و حتی در بحث صادرات نیز مؤثر واقع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: بنابراین از تمام رؤسای شهرستانی تقاضا دارم تا موضوع شناسایی صنعتگران و پرداخت تسهیلات به آن‎ها را با جدیت دنبال کنند.

در ادامه این نشست، محمدحسین ارسطوزاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با اشاره به تدوین و ارسال فرم‎های پایش ماهیانه آثار تاریخی به شهرستان‎ها گفت: رؤسای ادارات شهرستانی باید به صورت ماهانه این فرم‎ها را تکمیل و برای ما ارسال کنند.

وی بیان کرد: تکمیل این فرم‎ها باعث می‎شود هم ما در اداره‎کل و هم مدیران میراث فرهنگی در شهرستان‎ها از حال و روز و وضعیت آثار تاریخی مطلع باشیم و چنانچه اثری به مرمت و تعریف پروژه‎ای نیازمند باشد، با اطلاعات کافی و کامل به مراجع تصمیم‎گیری مراجعه کنیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پایش را در حفظ و احیاء آثار تاریخی بسیار با اهمیت دانست و تأکید کرد: با تکمیل فرم‎های پایش ماهانه آثار تاریخی، دیگر نباید شاهد ریزش ناگهانی بنایی در استان باشیم چراکه این فرم‎ها باعث می‎شوند ما و ادارات شهرستانی به صورت مداوم در جریان وضعیت آثار تاریخی باشیم و اطلاعات موجود در فرم‎ها پیش از هر اتفاقی هشدار لازم را به ما خواهند داد و ما می‎توانیم براساس آن‎ها برنامه‎ریزی کنیم.

او همچنین بر اولویت‎بندی آثار تاریخی، ضرورت برای ثبت ملی شدن و تعیین عرصه و حریم آثار و نیز جذب سرمایه‎گذار در راستای حفظ بناها تأکید کرد.

در ادامه غلام شجاعی سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان نیز با بیان این‎که بدون تردید وجود جاذبه‎های گردشگری بی‎شمار در استان خوزستان باعث تسریع در روند توسعه این حوزه می‎شود عنوان کرد: عمده‎انتظارات از میراث فرهنگی، در حوزه گردشگری است و باید بتوانیم این حوزه را به جایی برسانیم که در اقتصاد مردم تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این‎که فعالیت‎ها باید به صورت تقسیم وظایف انجام شوند خطاب به رؤسای ادارات شهرستانی گفت: باید از ظرفیت‎ سازمان‎های مردم‎نهاد در حزه گردشگری استفاده کنید چراکه این سازمان‎ها بسیار به توسعه گردشگری در شهرستان‎ها کمک می‎کنند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان همچنین بر وجود مسئول گردشگری در ادارات شهرستانی و نیز حضور فعال خوزستان در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران تأکید کرد.

در این جلسه شکراله قاسمی، معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: از استان خوزستان تاکنون ۶۶ اثر نشان مرغوبیت ملی و چهار اثر نیز نشان مرغوبیت یونسکو را در حوزه صنایع دستی دریافت کرده‎اند.

او با اشاره به این‎که پیگیری برای دریافت نشان جغرافیایی برای چند اثر نیز در دست اقدام است اضافه کرد: کپوی دزفول، احرام‎بافی شوشتر، مینای صبی اهواز و خراطی دزفول از جمله آثاری هستند که برای دریافت نشان جغرافیایی معرفی شده‎اند.

گفتنی است در پایان این جلسه پنج ساعته، رؤسای ادارات میراث فرهنگی استان به ارائه گزارش فعالیت‎های خود و بیان دیدگاه‎ها و نظرات خود پرداختند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *