شهردار بندرماهشهر:

بدهی ۵۰ میلیاردی شهرداری را به ۲۰ میلیارد تومان رساندیم/ بسیاری از شهرداری های کشور با نوسانات بازار پروژه ها را متوقف کرده اند

شهردار بندرماهشهر گفت: ستاد بحران مالی در شهرداری بندر ماهشهر تشکیل و با استفاده از آن خرج‌‌های غیر ضروری اولویت بندی شدند.

مجاهد نظارات اظهار داشت: متاسفانه سال۹۷ سالی بسیار سخت و پرچالش برای شهرداری بود . تورم‌، بدهی‌های شهرداری و کم شدن منابع درآمدی سبب شد سال بسیار دشواری را پشت سر بگذاریم

وی گفت: شهرداری را با ۵۰۰ میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتم و از سویی منابع مالی شهرداری به شدت کاهش یافت. چندی بعد نیز تورمی ایجاد شد که در عرض چند روز قیمت‌های بازار را چندین برابر کرد و حتی بسیاری از اقلام برای مدتی در بازار یافت نمی‌شد.

شهردار بندرماهشهر بیان کرد: باور بسیاری از افراد این است که شهرداری منبع ثروت است اما از درون که بنگرید چنین مسئله‌ای در برهه کنونی اصلا صحت ندارد. اوایل سال۹۷ بسیاری از قراردادها با سرمایه گذاران امضا یا تا مرز امضا پیش رفت که به یکباره قیمت ارز  سر به فلک کشید و قیمت اجناس بازار چندین برابر شد و تقریبا همه سرمایه گذاران عقب نشینی کردند.

وی افزود: ما در شهرداری ستاد بحران مالی را  تشکیل داده و خرج‌های غیر ضروری را حذف و اولویت‌ها را مشخص کردیم همچنین تمام امکانات شهرداری را بسیج کرده تا مانع توقف برخی پروژه‌ها و یا اخلال در خدمات‌رسانی به شهروندان شویم.

نظارات بابیان اینکه انتظار داریم کارهای بیشتری در شهر انجام شود، عنوان کرد: انتظار مجموعه مدیریت شهری بیشتر از فعالیت‌های روزانه است اما منابع شهرداری کم و زیرساخت‌ها مشکلات اساسی دارد که نمی‌توان همه آن‌ها را در مدت کوتاه برطرف کرد. روزهای بسیار سخت و پر استرسی را پشت سر گذاشتیم اما سعی کردیم این استرس را به مردم منتقل نکنیم. بسیاری از بیرون به ما می‌گفتند این همه ثروت را چه می‌کنید در صورتی که وضعیت بودجه‌ای اصلا مناسب نیست.

وی گفت: اواسط سال ۹۶ درآمد ارزش افزوده استانی شد و بودجه حاصل از این مهم که قبلا در شهرستان وصول می‌شد در تمام استان توزیع شده و سهم بسیار ناچیزی به شهر بندرماهشهر تعلق می‌گیرد. متاسفانه مطالبات حق آلایندگی وصول نشده و اگر هم بشود گاهی به صورت قطره چکانی پرداخت می‌شود.

شهردار بندرماهشهر ادامه داد: بسیاری از پیمانکاری‌ها را حذف کردیم و شهرداری با تمام محدودیت‌ها مستقیما مدیریت پروژه‌ها را به عهده گرفت. با این اوصاف روند انجام کارها کُند شد اما اجازه ندادیم متوقف شود، با صرفه جویی‌های انجام شده در این اوضاع نابسامان اقتصادی توانستیم ۳۰میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را تسویه کرده و تنها ۲۰میلیارد تومان بدهی باقی مانده که تلاش می‌کنیم این حجم بدهی را هم سال آینده نداشته باشیم.

نظارات ادامه داد: در بسیاری از شهرها و حتی کلان شهرها پروژه‌های عمرانی کاملا متوقف شده است؛ حتی برخی شهرداری‌ها به خاطر اینکه بتوانند خدمات ابتدایی را به شهروندانشان ارائه کنند و یا حقوق کارمندان خود را بپردازند زمین‌های شهرداری را فروخته و یا وام های سنگین گرفته‌اند.

نظارات گفت: شهرداری بندرماهشهر یک هزار و ۵۰۰ نیرو دارد که اولویت اول ما پرداخت به موقع حقوق این عزیزان است. در شرایط بد اقتصادی کنونی، زمانی که کارگران در نقاط مختلف برای عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع می‌زنند یکبار هم اجازه ندادیم حقوق کارکنان به تاخیر بیافتد یا تجمعی به خاطر مطالبات معوقه درب شهرداری شکل گیرد.

نظارات ادامه داد: بودجه سال آینده از امسال کمتر است و به مراتب کار دشوارتر می‌شود اما  تلاش می‌کنیم بحران‌های مالی را مدیریت و نظام مالی شهرداری و دخل و خرج ها را اصلاح کنیم تا این مجموعه چابک‌سازی شده و وارد بحران نشود .

منبع

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *