ارتفاع آب ذخیره شده در سد دز ۲۷ متر افزایش یافت

خورنا- سد و نیروگاه دز با ۲۰۳ متر ارتفاع در شرق شهرستان اندیمشک واقع بوده و در زمان افتتاح، ششمین سد مرتفع جهان و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد مرتفع جهان است.

سد بتنی دز که در شمال استان خوزستان و در شهرستان اندیمشک واقع است برق آبی بوده و بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های پایین دست را در مسیر خود آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های اراضی تحت پوشش خود دارد.

دریاچه این سد نیز ۶۵ کیلومتر طول و هم چنین ۲۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و گنجایش نهایی ذخیره آب در آن، ۳،۳ میلیارد متر مکعب است که این خود نیز همواره بر نقش سد دز بر تأمین آب شرب و مهار سیلاب‌های احتمالی تاکیدمی‌کند.

در طول روزهای اخیر و پس از بارندگی و نزولات آسمانی گسترده میزان ورود و ذخیره آب در سد و نیروگاه دز با افزایش قابل توجه به نسبت سال گذشته مواجه شد به همین جهت با هدف بررسی مدیریت آب و مهار سیلاب‌های احتمالی با فرماندار اندیمشک به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

وضعیت مدیریت آب در مجموعه سد و نیروگاه دز اندیمشک عادی است

پیمان جهانگیری، اظهار داشت: با توجه به شدت بارندگی‌ روزهای اخیر، تمام تمهیدات مورد نیاز برای کنترل و مهار حوادث احتمالی در شهرستان پیش بینی و فراهم شده است.

وی افزود: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی استان خوزستان و استمرار شرایط نامساعد جوی، شهروندان و عشایر شهرستان برای تردد در مناطق کوهستانی و معابر نزدیک به بسترهای آبی اندیمشک به رعایت نکات ایمنی توجه داشته باشند.

فرماندار شهرستان اندیمشک عنوان کرد: تا کنون هیچ گونه خسارت جانی پس از بارندگی‌های اخیر در شهرستان گزارش نشده است ولی در صورت بروز هر گونه حادثه و در کم‌ترین زمان ممکن نیازهای شهروندان تأمین می‌شود.

وی گفت: هم چنین طبق بررسی‌های صورت گرفته و پس از بارندگی‌های اخیر بیش از ۴۲ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی اندیمشک آسیب وارد شده و یک هزارو ۵۰۰ هکتار از این اراضی پس از باران‌های اخیر خسارت دیده‌اند.

جهانگیری با اشاره به میزان ورود و ذخیره آب در سد و نیروگاه دز شهرستان اندیمشک، بیان کرد:وضعیت مدیریت آب در مجموعه سد و نیروگاه دز اندیمشک عادی است و شهروندان در این ارتباط نگران نباشند.

ارتفاع آب ذخیره شده در سد دز نسبت به زمستان سال گذشته ۲۷ متر افزایش یافته است

وی با بیان این که ارتفاع آب ذخیره شده در سد دز نسبت به زمستان سال گذشته ۲۷ متر افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: میزان ذخیره آب در مخزن این سد پس از باران‌های اخیر به بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

فرماندار شهرستان اندیمشک با اشاره به این که از ۴۰ روز پیش تاکنون کارگروه مبارزه با سیلاب در استان خوزستان و در شهرهای مواجه به خطر و آسیب‌های احتمالی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: در این مدت و هم زمان با آغاز کارگروه؛ خروجی آب از سد دز توسط سازمان آب و برق خوزستان و مدیریت سد تا حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر افزایش یافته است.

وی با بیان این که از چهارشنبه هفته گذشته ورودی آب به سد دز در شهرستان اندیمشک به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب افزایش یافت، ادامه داد: میزان خروجی آب نیز در این مدت به یک هزار متر مکعب در این مجموعه رسید.

رهاسازی آب در سد دز با توجه به افزایش حجم ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته به اجرا می‌رسد

جهانگیری با اشاره به این که ورودی آب سد و نیروگاه دز در روز گذشته به ۹۰۰ متر مکعب رسید، خاطر نشان کرد: رهاسازی آب در سد دز با توجه به افزایش حجم ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته به اجرا می‌رسد.

وی با اشاره به آمادگی نیروهای خدمات شهری، شبکه بهداشت و درمان و جمعیت هلال احمر شهرستان اندیمشک برای خدمت رسانی به شهروندان در صورت بروز حادثه، بیان کرد: در بارندگی ابتدایی دی ماه امسال نیز ۲۵۰ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی اندیمشک خسارت وارد شد و بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از این اراضی آسیب دیدند.

انتهای پیام/