تالاب هورالعظیم با تصمیم غیرکارشناسی ‌برای استخراج نفت به‌ کانون ریزگردها ‌تبدیل شد

خورنا- کیامرث حاجی‌زاده امروز در کارگروه امنیت و انتظامات استان خوزستان که با حضوران مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در اداره کل مدیریت بحران برگزار شد، اظهار داشت: ۶۰ درصد از علل ایجاد بحران در خوزستان ناشی از کمبودها، تحریم‌ها و مابقی نیز به‌علت سوءتدبیر‌ و سوء‌مدیریت در سطح استان است.

وی بیان کرد: پیشامد عدم رعایت پیوست‌های زیست‌محیطی جهت پروژه‌های ملی و منطقه‌ای در خوزستان، بحران‌هایی است که از سال ۹۵ تاکنون گریبان خوزستان را گرفته‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: خشک کردن تالابی که از جنبه حیاتی به‌عبارتی اکولوژی و از نظر اقتصادی محل معیشت مردم منطقه است، در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی با یادآوری تبدیل شدن تالاب هورالعظیم به کانون ریزگردها به‌علت اقدامات غیرکارشناسی و غلط برای استخراج نفت، ادامه داد: در این دولت تالاب هورالعظیم با هدف آبگیری برای برون‌رفت از معضل فعلی جدی مورد پیگیری است و تأکید بسیاری بر پر شدن حوضچه‌های چهار و پنج وجود دارد.

حاجی‌زاده راجع به آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در تابستان امسال گفت: این آتش‌سوزی به‌دلیل عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی در بخش عراقی آن نظیر سدسازی‌ها به‌روی دجله و فرات اتفاق افتاده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به برگزاری جلسات گفت‌وگو با عراق در خاک این کشور اظهار داشت: آتش‌سوزی هورالعظیم سبب نارضایتی و وقوع مشکلات بسیار برای مردم خوزستان شده و به بحران مضاعفی برای استان تبدیل شده است.

وی بر حضور و شرکت مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران در جلسات شورای مدیریت بحران و کارگروه‌های چهارده‌گانه برای برقراری نظم و برنامه‌ریزی تأکید کرد.

حاجی‌زاده با اشاره به موارد اعلام آماده‌باش و عدم خروج مدیران دستگاه امدادی، عملیاتی، خدماتی، نظامی، انتظامی، فرمانداران و بخشداران از منطقه خود، افزود: خروج آنها هنگام آماده‌باش به هیچ وجه پذیرفته نیست، برای بند بند اخطاریه‌ها و آماده‌باش‌ها مدیران موظف به پاسخگویی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تصریح به ضرورت برگزاری جلسات کارشناسی با هدف آبگیری در حوضچه چهار و پنج تالاب هورالعظیم بین سازمان آب و برق، محیط زیست و مرزبانی، بیان کرد: رهاسازی آب باید کاملاً برنامه‌ریزی و آب سدها باید به‌درستی مدیریت شود.

وی با ابراز این‌که بارندگی‌های اخیر در جلگه خوزستان بی‌سابقه بوده است گفت: با توجه به این شرایط انتظار است شهرداری‌ها پای کار باشند، درباره آبگرفتگی معابر در برخی شهرهای استان به‌خوبی عمل نشده است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه مدیریت بحران در شهر اهواز با مشکل رو‌به‌رو است، گفت: شهردای اهواز حتی به‌اندازه یک ناحیه از یک منطقه تهران امکانات ندارد و متأسفانه حتی سالن چندمنظوره مدیریت بحران اهواز پس از تحویل به شهرداری به فرهنگسرا تبدیل شد که شهرداری قول داده دو سالن چندمنظوره یکی در شرق و یکی در غرب اهواز احداث کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: سه زمین با هدف ایجاد سکونتگاه اضطراری در خروجی‌های اهواز نیز در اختیار هلال احمر قرار داده شده است که همچنان منتظر ارایه طرح آن از سوی هلال احمر هستیم.

حاجی‌زاده اهواز را مستعد حوادث بزرگ برشمرد و گفت: اهواز روی گسل زلزله جوان و فعال واقع شده است و فاصله گوریه با اهواز دقیقاً مانند فاصله ازگله با سرپل‌ذهاب است که این مسئله یک هشدار محسوب می‌شود.

وی وجود مساحت بالای بافت فرسوده در اهواز و وجود حاشیه‌نشینی در این شهر را از جمله عوامل ایجادکننده بحران خواند و اضافه کرد: برخی مناطق حاشیه‌ای به‌علت ساخت‌وسازهای غیرمجاز حتی با یک زمین‌لرزه پنج‌ریشتری تخریب می‌شوند.

انتهای پیام/