جلوگیری از خروج ۲ میلیون دلار ارز از کشور با انجام پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی در پتروشیمی کارون

خورنا|باقر گل فر:مهدی نظری رئیس اداره پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون:با انجام برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی در پتروشیمی کارون طی سال گذشته از خروج ۲میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

یکی از اهداف واحد پژوهش و توسعه شناسایی نقاط قابل بهبود و موثر برکاهش قیمت تمام شده محصولات است.

در این بین، کاتالیست فرآیند هیدروژناسیون به دلیل درصد سهم قابل توجهی که در قیمت تمام شده محصول و افزایش سود آوری شرکت می‌تواند داشته باشد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

از این رو، ماموریت مهم و حیاتی نظارت، کنترل و مدیریت چرخه ساخت، مصرف تا بازیافت و استحصال کاتالیست برعهده واحد پژوهش گذاشته شد.

یکی از مراحل مهم در این روند استحصال و جمع آوری کیک کاتالیست قابل بازیافت از فرآیند است. این امر توسط تیم بهره‌برداری و تحت نظارت مهندسی فرآیند به نحو مطلوب صورت می‌پذیرد.

از دیگر نکات حائز اهمیت، حضور و مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در این فعالیت است.

پتروشیمی کارون در قالب برگزاری مناقصات، با انتشار فراخوان به شرکتهای دارای صلاحیت لازم را برای انجام بازیافت و جمع آوری کیک کاتالیست پسماند، دعوت به همکاری کرده است.

این اقدام با نظارت مستقیم تیم تحقیق و توسعه اداره پژوهش، فرآیند جمع آوری کیک کاتالیست و بازیافت آن صورت می‌گیرد.

این کار موجب شد تا در سال ۹۶، شرکت پتروشیمی کارون از محل جمع آوری کیک کاتالیست و بازیافت آن، از خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز جلوگیری کرده و ضمن بی نیاز کردن شرکت به واردات و تامین کاتالیست از خارج، ۲۰۰ میلیارد ریال بازگشت سرمایه در طول سال داشته باشد.

جلوگیری از خروج ارز، توجه به مسائل زیست محیطی، اشتغالزایی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان داخلی، سودآوری بیشتر برای مجموعه پتروشیمی کارون از این موارد این برنامه ریزی است.

تمامی تلاش مجموعه ما بر آن است تا با حمایت مسئولان و همکاری سایر قسمتها در پتروشیمی کارون، سال آینده در خرید کاتالیست گران‌قیمت و استراتژیک بی نیاز شده و از کاتالیست‌های بازیافتی استفاده کنیم.

مینا حلوانی کارشناس ارشد واحد پژوهش:جلوگیری از تجمع و انباشت کیک کاتالیست پسماند و همچنین کاهش هزینه های تولید از مهمترین مزایای این طرح است.

گر این فرآیند صورت نپذیرد، ما مجبور به افزایش ۶۰ درصدی هزینه‌ها درحوزه کاتالیست برای تولید محصول خواهیم شد؛ ضمن آنکه خود را وابسته به واردات و مخاطرات تامین کاتالیست خارج از کشورکرده‌ایم.

از تمامی کاتالیست‌هایی که در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود ۶۰ درصد آن بازیافت شده که با اجرای این فرآیند ضمن کاهش هزینه‌ها، مسائل زیست محیطی را در حد استاندارد دردستورالعمل خود قرار داده و توجه بیشتری به شرکت‌های دانش بنیان داشته‌ایم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *