تولید صنعتی کاتالیست‎های RCD و هیدروکراکینگ بومی‌سازی می‌شود

خورنا|باقر گل فر:قرارداد همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران با شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا با هدف بومی‌سازی تولید صنعتی کاتالیست‎های تصفیه هیدروژنی ته‌ماندهای نفتی (RCD) و هیدروکراکینگ امضا شد.

 جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت،در آیین امضای قرارداد بومی‎سازی و تولید صنعتی کاتالیست‎های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‎ماندهای نفتی (RCD)، گفت: کاتالیست‎ از جمله مسائل راهبردی برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است و سالانه مقادیر زیادی ارز صرف وارد کردن کاتالیست از کشورهای مختلف می‎شود.

وی به فناوری بالا در طراحی و تولید کاتالیست‎های مختلف در کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران در سال‎های گذشته برای توسعه دانش فنی انواع و اقسام کاتالیست‎ها و جاذب‎های مختلف که نقشی بسیار حیاتی در صنعت دارند، اقدام‎های اساسی انجام داده است و هم‎اکنون دانش فنی کاتالیست‎ها در زمینه‎های مختلف را در اختیار دارد.

توفیقی تصریح کرد: قرارداد کاتالیست‎های RCD و هیدروکراکینگ بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا به‎منظور تجاری کردن کاتالیست‎ها در نمایشگاه بین‎المللی نفت و گاز امضا شد که متعاقب آن امروز قرارداد همکاری این تفاهم‎نامه امضا می‌شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه به ضرورت دانش فنی و تجاری‎سازی کاتالیست‎هایی که پژوهشگاه صنعت نفت پارسال دانش فنی آنها را توسعه داده است، تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط تحریم در کشور، بحث توسعه دانش فنی و تجاری‎سازی کاتالیست‎ها بسیار ضروری است.

توفیقی ادامه داد: خوشبختانه امضای قرارداد همکاری برای بومی‎سازی کاتالیست‎ها شرایطی را فراهم خواهد کرد تا بتوانیم با تحریم‎ها مقابله کنیم.

وی با بیان این‎که هم‎اکنون ۱۵۰۰ تن از کاتالیست‎های RCD در پالایشگاه اراک بارگذاری شده است، گفت: با توجه به توانمندی بالای شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا در ساخت کاتالیست‎ها، پیش‎بینی می‎شود در آینده نزدیک همکاری‎های قابل توجهی بین این شرکت و پژوهشگاه صنعت نفت شکل گیرد و نمونه‎هایی از کاتالیست‎ها در کشور تولید شود که به لحاظ بازدهی و بهره‎وری از نمونه‎های خارجی آن بالاتر باشد.

واگذاری ۸ دانش فنی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به بخش خصوصی

مهدی رشیدزاده، رئیس پژوهشکده توسعه فناوری‎های کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت نیز در آیین امضای قرارداد بومی‎سازی و تولید صنعتی کاتالیست‎های هیدروکراکینگ و RCD به واگذاری هشت دانش فنی به بخش خصوصی اشاره و از کاتالیست‎های RCD و هیدروکراکینگ به عنوان کاتالیست‎های راهبردی و پرمصرف صنعت نفت یاد کرد و گفت: این دو کاتالیست جزو خوراک واحد RFCC پالایشگاه شازند اراک است که روزانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین کشور را تولید می‌کند.

وی در ادامه، توسعه دانش فنی کاتالیست‎های مورد نیاز در کشور، ارائه خدمات فناورانه به صنعت نفت و رفع مشکلات گلوگاهی صنعت را وظیفه اصلی پژوهشکده توسعه فناوری‎های کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت برشمرد و افزود: آمادگی داریم برای توسعه کاتالیست‎های جدید و برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، همکاری‎های گسترده‎ای با شرکت‎های دانش‌بنیان داشته باشیم.

رشیدزاده مدت زمان اجرای قرارداد بومی‎سازی کاتالیست‎ها را ۱۰ سال اعلام کرد و گفت: در مجموع سالانه ۲۵۰۰ تن کاتالیست ‎ RCDدر کشور تولید می‎شود که از محل فروش این کاتالیست‎ها ۴ درصد به عنوان حق بهره‎برداری به پژوهشگاه و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران داده می‎شود.

وی ارزش هر کیلو کاتالیست را ۲۰ یورو اعلام کرد و گفت:ارزش کل کاتالیست‎های تولیدی رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون یورو است که پیش‎بینی می‎شود با بومی‎سازی کاتالیست‎ها بتوان سالانه از خروج ۵۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرد.

۱۵۰۰ تن کاتالیست RCD بهمن ماه ۹۸ به پالایشگاه اراک تحویل داده می‎شود

در ادامه علیرضا رضایی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا، تولید کاتالیست‎ها را جزو نیازهای اساسی پالایشگاه‎ها و پتروشیمی‎های کشور دانست و افزود: تولید کاتالیست‎ها رقمی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار نیاز فرآورده‎های مختلف پتروشیمی و پالایشگاهی را تامین می‎کند که هم‎اکنون بسیاری از شرکت‎های اروپایی و آمریکایی از تحویل این کاتالیست‎ها به کشور امتناع می‎کنند.

وی با بیان این‎که با تکیه بر دانش بومی‎ و افزایش ظرفیت‎های انجام شده، تولید انواع کاتالیست‎های راهبردی از ۲۵۰۰ به ۵۰۰۰ تن در سال افزایش داده شده است، افزود: ۱۵۰۰ تن کاتالیست ‎ RCDتا بهمن ماه سال آینده قابل تحویل به پالایشگاه اراک خواهد بود.

وی ادامه داد: خط تولید صنعتی کاتالیست‎های هیدروکراکینگ نیز با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در سال بر اساس دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت آماده شده و کشور از تولید این کاتالیست‎ها بی‌نیاز شده است./شانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *