رئیس مجمع جوانان خوزستان :

سایه ورزش بر جوانان سنگینی کرده است

رئیس مجمع جوانان خوزستان گفت: با توجه به حذف لفظی جوانان از این وزارت و حتی کمرنگی فعالیت حوزه جوانان می توان گفت که سایه ورزش بر جوانان سنگینی کردهاست.

به گزارش خورنا ایمان محمدی نرگسی امروز شنبه ۲۹ دی‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه ریزی برای فعال شدن مجموعه ای تحت عنوان مجمع جوانان نزدیک به دو سال از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری ولی طی چند ماه اخیر در استان فعال شده است.

وی افزود: یک خلأ بسیار بزرگ وزارت ورزش و جوانان را در حوزه جوانان احساس کردیم و آن هم این بود که متولی جوانان چه کسانی هستند؟ نفهمیدیم آیا وزارت ورزش هست یا وزارت ورزش و جوانان؟ حتی یکی از اصلی ترین انتقاداتی که به صدا و سیما وارد هست این بوده که چرا همیشه از این وزارت فقط تحت عنوان وزارت ورزش نام برده و یا ادارات کل ورزش و جوانان استان ها را نیز تنها به عنوان اداره کل ورزش معرفی می کنند.

رئیس مجمع جوانان خوزستان با گلایه از اینکه نه تنها حوزه جوانان در استان بلکه در کشور هم از این حوزه خبری نیست، تصریح کرد: با توجه به حذف لفظی جوانان از این وزارت و حتی کمرنگی فعالیت حوزه جوانان می توان گفت که سایه ورزش بر جوانان سنگینی کردهاست.

محمدی نرگسی ادامه داد: بعد از این کم توجهی ها به حوزه جوانان همه تشکل ها در بخش های مختلف این حوزه برای تشکیل مجمع جوانان تلاش بسیاری را به کار بردند تا خودشان متولی رفع مشکلات جوانان باشند؛ هرچند معاون سازماندهی امور جوانان فعالیت هایی دارد ولی جوابگوی حجم نیازهای جوانان نیست.

وی عنوان کرد: نه تنها در استان بلکه در کل کشور معاون جوانان ادارات کل ورزش و جوانان فعالیت می کنند ولی جوابگو نیست چون برای حوزه جوانان باید همه دستگاه های متولی وارد عرصه شوند.

رئیس مجمع جوانان خوزستان اضافه کرد: در بحث اشتغال، ازدواج، تحصیلات و بخش های مختلف آسیب های اجتماعی هیچ استانی شرایط مشابه خوزستان با درصد بالای حاشیه نشینی را ندارند؛ جوانان مناطق روستایی در یک سیر معضلات و احتیاج ها قرار گرفته و نیازمند توجه ویژه هستند.

محمدی نرگسی با اشاره به تأخیر در سن ازدواج و ایجاد مشکلات بعد از آن یادآور شد: مجموعه ملی جوانان با مأموریت مشارکت پذیری اجتماعی جوانان زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اما به صورت نهادی مستقل تشکیل شد که اعتبار آن هم از سال آینده در مجلس دیده خواهد شد؛ یک مجموعه مستقل (مثل کانون وکلا) که مسائل جوانان را در وزارت ورزش و جوانان دنبال می کند.

وی خبر داد: در خوزستان نزدیک به ۸۰ تشکل مردم نهاد در حوزه جوانان داریم که از طریق مجمع جوانان استان در کمیسیون‌های مختلف این مجمع از جمله حقوقی، بهداشت و درمان، روابط عمومی بین المللی، عمران و سازندگی، اجتماعی و ورزش عضو شده اند. همچنین جمعیت جوانان هلال احمر، سنین بالاتر انجمن های دانش آموزی و گروه های جهادی سپاه در استان خوزستان نیز به عضویت این مجمع درآمده اند.

رئیس مجمع جوانان خوزستان با اشاره به اینکه اعضای هیئت رئیسه ۹ نفره مجمع استانی هر دو سال یک بار با برگزاری انتخابات تعیین می شوند، گفت: این اعضاء نیز با برگزاری انتخاباتی در سطح ملی نسبت به تعیین هیئت رئیسه کشوری مجمع اقدام می کنند؛ امسال از یکم تا چهارم بهمن ماه این انتخابات در کرمان برگزار می شود.

محمدی نرگسی با اشاره به تلاش های مجمع در سطح ملی برای افزایش سن جوانان از ۲۹ سال به ۳۴ سال عنوان کرد: اختصاص ردیف اعتبار و همچنین منع به کارگیری بازنشستگان از جمله نتایج تلاش های مجمع از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

وی با اشاره به افتتاح اولین دفتر مجمع جوانان خوزستان در منطقه زیتون کارمندی اهواز با حضور وزیر ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر ساماندهی زنان بی سرپرست و یا سرپرست خانوار را در دستور کار قرار داده ایم تا در حوزه صنایع‌دستی فعالیت کنند.

رئیس مجمع جوانان خوزستان با تأکید بر اینکه نظارت یکی از کارهای اصلی این مجمع است، بیان کرد: بودجه های جوانان که به سازمان های اختصاص داده می شود باید در حوزه جوانان هزینه شود ولی گاهی مواقع در حوزه های دیگر صرف می شود.

محمدی نرگسی در پایان خبر داد: ارائه تسهیلات کم بازده و متنوع برای کارآفرینان جوان در حوزه اشتغالزایی برای جوانان نیز از دیگر فعالیت های این مجمع است؛ تاکنون نیز تسهیلات خوبی تا سقف ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق کارآفرینی امید با کارمزد چهار درصد پرداخت شده است.