گشایش نمایشگاه نقاشی «دستان کوچک» در گالری کینو اهواز

"دستان کوچک" عنوان نمایشگاه نقاشی کودکان پنج تا 9 سال است که پس از برگزاری موفق دو دوره، اکنون سومین دوره آن قرار است جمعه هفته جاری با همکاری مرکز مشاوره تخصصی کودک "بهیاد" و گالری "کینو" در اهواز آغاز شود.

به گزارش خورنا، شیرین قربانی برگزارکننده این رویداد با بیان این‎که در این نمایشگاه ۳۰ اثر نقاشی در ابعاد ۵۰ × ۵۰ از ۱۵ کودک هنرمند ۵ تا ۹ سال به نمایش درخواهد آمد افزود: کلیت این نمایشگاه در راستای ارتقاء اعتماد به نفس در کودکان است.

او در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص بازدهی چنین نمایشگاهی باتوجه به آشنا نبودن کودکان این سن با فضای نمایشگاهی توضیح داد: من برای کودکان از روز نخستی که پای خود را در کلاس می‎گذارند و حتی با الفبای نقاشی نیز آشنا نیستند، موضوعات مختلف را توضیح می‎دهم و سعی می‎کنم با نشان دادن عکس‎ها و تصاویری ار نمایشگاه‎های مشابه بزرگ به آن‎ها، ذهن‎شان را برای قرارگیری در چنین فضایی آماده کنم؛ چرا که کودکان اگر از سنین پایین وارد چنین فضایی شوند و ماهیت نمایشگاه را با ذهن خود درک و با جسم خود احساس کنند، قطعاً در آینده راحت‎تر می‎توانند به انسان‎هایی بزرگ و کارآمد چه در هنر و چه در عرصه‎های دیگر تبدیل شوند.

برگزارکننده نمایشگاه دستان کوچک با بیان این‎که این نمایشگاه سومین دوره خود را پس از برگزاری دو دوره قبلی پشت سر خواهد گذاشت افزود: در دوره قبلی نمایشگاه آثار کمی به لحاظ سبک و سیاق، اندازه و تکنیک‎های به‎کار رفته در آن با دوره حاضر تفاوت داشت؛ ضمن این‎که سن کودکان نیز در دو دوره قبل پائین‎تر بود و حتی کودکان سه و چهار سال هم در دوره های قبلی آثاری از خود خلق و ارائه داده بودند.

وی اضافه کرد: جمعی از کودکان حاضر در این دوره از نمایشگاه همان کودکانی هستند که در دوره قبل هم حضور داشتند و اکنون سن‎شان بیشتر شده است؛ ضمن این‎که تکنیک‎ها و نوع ارائه آثار هم کمی نسبت به دو دوره قبل متفاوت شده است؛ به عنوان مثال در حالی که شکل ظاهری قاب‎ها در نمایشگاه اول به صورت دایره و در نمایشگاه دوم به صورت مستطیل بود، اما در نمایشگاه سوم قرار است آثار در قاب‎های مربع شکل به نمایش گذارده شوند.

قربانی ارائه و نمایش آثار کودکان در قاب مربعی شکل را نوعی هنجارشکنی دانست و گفت: بچه‎ها عموماً عادت به این دارند که روی همان مقوا، کاغذ و یا دفتری که خریداری می‎کنند نقاشی کنند و این مقواها و کاغذها نیز معمولاً به شکل مستطیل هستند و به همین دلیل کمتر کودکی یافت می‎شود که به نقاشی در ابعاد مربعی شکل فکر کند.

او محل برگزاری نمایشگاه و نوع چیدمان آثار در آن را از دیگر تفاوت‎های دوره سوم نمایشگاه دستان کوچک عنوان کرد و افزود: این دوره از نمایشگاه در یک گالری حرفه‎ای و تازه تأسیس برگزار می‎شود که این به نوبه خود تأثیر مثبتی روی بازدیدکنندگان و کودکان خواهد داشت؛ همچنین تصمیم گرفتیم برای تسلط بیشتر کودکان بازدیدکننده، آثار را در قسمت پائین دیوار جانمایی کنیم.

برگزارکننده نمایشگاه دستان کوچک با بیان این‎که بیشتر آثار ارائه شده از سوی کودکان در سومین دوره نمایشگاه با موضوع طبیعت هستند تصریح کرد: در دوره قبلی موضوعات خاصی را همچون نوروز و آلودگی هوا برای آثار کودکان تعیین کرده بودیم اما برای این دوره موضوع را آزاد گذاشته‎ایم تا دست کودکان برای خلق آثار بازتر باشد.

وی همچنین به تکنیک‎های به کاررفته در آثار این کودکان اشاره و عنوان کرد: در بیشتر این آثار این نمایشگاه از تکنیک کار با پاستل، گواش و آبرنگ استفاده شده است؛ ضمن این‎که در این نمایشگاه فقط یک اثر خلق‎شدهبا مدادرنگی وجود خواهد داشت و دلیل آن این است که خالق اثر به دلیل معلولیت جسمی قادر به کار با قلمو نبود.

قربانی آماده‎سازی و جمع‎آوری آثار کودکان را کاری بسیار زمان‎بر توصیف کرد و افزود: آماده‎سازی آثار و جمع‎آوری نقاشی‎ها حدود ۱۰ ماه زمان برد و به جرأت می‎توان گفت بلافاصله پس پایان نمایشگاه دوم استارت کار را برای نمایشگاه سوم زدیم.

او تأکید کرد: هدف اصلی‎ای که دستان کوچک دنبال می‎کند افزایش اعتماد به نفس در کودکان است چراکه انسان وقتی از کودکی وارد دنیای خاصی همچون هنر می‎شود، آن هنر به جسم و روح انسان نفوذ می‎کند و بر آن می‎نشیند که این بسیار اهمیت است.

این مربی کودک در پاسخ به این سوال که آیا می‎تواون روزی نمایشگاهی برای فروش آثار کودکان دایر کرد اظهار داشت: فروش آثار کودک نه تنها درایران بلکه در سراسر جهان موضوعی مرسوم نیست؛ چراکه آثار کودکان سبک خاصی را دنبال نمی‎کند و تقریباً چیزی بداهه است که دیگر تکرار نمی‎شود؛ از این رو والدین کودکان و حتی خود کودکان نیز معمولاً تمایلی به فروش این آثار ندارند؛ باتمام این‎ها اگر روزی قرار بر این باشد نمایشگاهی با هدف فروش آثار کودک برپا شود، از مدت‎ها قبل باید ذهن کودک را مهیای خلق اثری برای فروش کرد که این موضوعی زمان‎بر است و آموزش‎های خاص خود را نیز می‎طلبد.

وی برگزاری نمایشگاه برای آثار شاگردانش را یکی از آرزوهای دیرینه خود عنوان کرد و گفت: از زمانی که کار آموزش نقاشی به کودکان را آغاز کردم و متوجه استعدادهای منحصر به فرد آنان شدم و از آن‎جا که فرهنگ برگزاری چنین رویدادهایی در شهر و استان ما شکل نگرفته است، تصمیم گرفتم که این نمایشگاه را برای کودکان برگزار کنم و قطعاً تا جایی که بتوانم همچنان آن را ادامه خواهم داد و برای برگزاری دوره‎های بعدی آن نیز تمام تلاش خود را خواهم کرد.

قربانی با تقدیر از همکاری و همراهی خانواده‎ها و والدین کودکان در برگزاری این رویداد گفت: خانواده‎ها نقش اصلی و اساسی در به ثمر نشستن این رویدادها دارند؛ دستان کوچک نیز اگر امروز به دوره سوم خود رسیده است بدلیل حمایت و همراهی همین خانواده‎ها بوده است زیرا نمایشگاه ما وابسته به هیچ سازمان یا ارگان دولتی‎ای نیست و در چنین شرایطی کمک، اعتماد و همراهی والدین کودکان بیش از پیش نمود پیدا می‎کند و باعث موفقیت رویداد می‎شود.

این فعال فرهنگی و هنری از حمایت از دو کودک نقاش مبتلا به اُتیسم در خلال یرگزاری سومین نمایشگاه دستان کوچک خبر داد و گفت: این کودکان هرکدام یک اثر نقاشی در ابعاد کوچک را با استفاده از مدادرنگی خلق کرده‎اند که تصمیم گرفتم برای حمایت از این دو کودک، آثارشان را در کنار سایر آثار کودکان به نمایش بگذارم تا برای حرفه‌‎ای کردن آثارشان در آینده انگیزه و علاقه بیشتری پیدا کنند.
وی افزود: همچنین قرار است دراین نمایشگاه تعدادی از دست‎سازه‎های خودم را برای فروش در معرض دید عموم قرار دهم که سود حاصل از آن را به یک کودک کم بضاعت اختصاص خواهم داد.

قربانی در پایان یادآور شد: آئین گشایش سومین نمایشگاه نقاشی دستان کوچک جمعه ۲۸ دی‎ماه ۹۷ ساعت ۱۷ در محل گالری کینو واقع در بلوار پاسداران ـ سه‎راه فرودگاه ـ بین زاهد و طن ـ پلاک ۷۳۸ برگزار می‎شود و تا چهارم بهمن‎ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ پذیرای عموم علاقه‎مندان و کودکان خواهد بود.