استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه تحزب در کشور باشد

نایب رئیس فراکسیون امید گفت: احزاب کنونی به صورت واقعی فعالیت حزبی را ندارند و استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه‌ای بر شکل‌گیری احزاب در کشور باشد.

عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس چند حُسن برای کشور دارد، یکی از موضوعات اساسی که کشور از آن رنج می برد، عدم وجود احزاب و تشکل‌های واقعی است.

استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه تحزب در کشور باشد

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احزاب کنونی به صورت واقعی فعالیت حزبی را ندارند و استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه‌ای بر شکل‌گیری احزاب در کشور باشد.

وی با بیان اینکه اکنون در کلانشهرها و شهرهای بزرگ لیست‌ها رای می‌آورند و اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد و به طور متناوب لیست‌ها رای آورده‌اند، افزود: هیچ ضمانت کنترلی بر کاندیداهایی که در لیست های محلی و ملی قرار می‌گیرند وجود ندارد.

می‌گویند استانی شدن انتخابات مجلس به ضرر جریانات اصلاح طلبی است اما قبول ندارم

حسین‌زاده با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس منجر به این می‌شود که تحزب با سرعت بیشتری در کشور شکل بگیرد، ادامه داد: در این سال‌ها صحبت‌هایی از اثرگذاری پول‌های کثیف شنیده می‌شود که اگر انتخابات به صورت لیستی، حزبی و استانی برگزار شود، میزان ضریب نفوذ پول‌های کثیف کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف‌هایی را در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس مطرح است، گفت: برخی می‌گویند که استانی‌شدن انتخابات مجلس به ضرر جریان‌های سیاسی تحول‌خواه و آن‌هایی است که به دنبال اصلاح طلبی هستند.

استانی شدن انتخابات مجلس منجر به تقویت ارتباط جامعه مدنی با نهاد‌های تصمیم‌گیر می‌شود

وی افزود: ممکن است در دوره‌های اول استانی شدن انتخابات مجلس، جریان‌های اصلاح‌طلب نتوانند موفق باشند و نگاه من بر خلاف آن‌هایی که استانی شدن انتخابات مجلس را یک پروژه می‌دانند، معتقدم استانی شدن انتخابات مجلس در امتداد یک پروسه است و ایرادی در آن نمی‌بینم.

حسین‌زاده اظهار داشت: نتایج استانی شدن انتخابات مجلس از هم اکنون قابل پیش‌بینی نیست ولی اگر در بلند مدت محقق شود باعث پیشرفت جامعه و محکمتر شدن ارتباط جامعه مدنی با سیستم‌های تصمیم‌گیر می‌شود.

ارتباط بین جامعه، احزاب و تصمیم‌گیران منقطع است

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون در انتخابات‌ها جامعه مدنی رای می‌دهد، احزاب حضور دارند و لیست‌ها شکل می گیرند، بیان کرد: بین جامعه مدنی و انتخاب شدگان ارتباط منقطعی وجود دارد و اعضای این زنجیزه با یکدیگر مرتبط نیستند و همین امر موجب شده صدای جامعه به تصمیم‍‌‌گیران نرسد که در نتیجه پاسخگویی احزاب دچار خلل شده است.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احزاب نیز از نمایندگان خواستار مطالبات بدنه جامعه نیستند زیرا خودشان نیز ارتباطی با جامعه ندارند، گفت: استانی شدن انتخابات مجلس در سال‌های اول نه، ولی در سنوات بعدی به تقویت ارتباط بین احزاب، مجلس و جامع مدنی کمک می‌کند./