مکانیزم استانی شدن انتخابات مجلس چگونه منجر به افزایش مشارکت مردم می‌شود/ لزوم ارائه ۵ سال سابقه اجرائی از سوی کاندیداهای انتخابات مجلس

ضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: پیشنهاد کرده‌ایم تا ۵ سال سابقه اجرائی برای کاندیداهای نمایندگی در مجلس در نظر بگیرند که در این صورت هر فردی صرفا با ارائه مدرک تحصیلی فوق لیسانس امکان ورود به انتخابات را نخواهد داشت.

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹
حمیدرضا فولادگر

حمیدرضا فولادگر در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی موافق هستم ولی حد نصاب کسب ۱۰ درصد آرا در حوزه فرعی را کم می‌دانم.

کاندیداها باید ۲۰ درصد آرا شهرستان‌های حوزه انتخابیه را کسب کند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درخواست کرده‌ایم تا قانون به گونه‌ای تنظیم شود که ابتدا افراد در هر حوزه فرعی که همان حوزه‌های فعلی است، ۲۰ درصد آرا را کسب کنند سپس آرا آن‌ها در سطح استان یا حوزه اصلی شمارش شود.

وی افزود: وقتی حوزه اصلی و فرعی در انتخابات استانی مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد، شاهد کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس نخواهیم بود؛ حوزه فرعی یعنی همین حوزه‌های انتخابیه فعلی و حوزه اصلی نیز استان‌های کشور است.

استانی شدن انتخابات مجلس منجر به افزایش مشارکت مردم می‌شود

فولادگر ادامه داد: وقتی نمایندگان در صورت استانی شدن انتخابات مجلس باید حداقل رای را از حوزه فرعی کسب کنند به معنای کاهش مشارکت نیست، اتفاقا این شرایط می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس کمک کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به شرط فعالیت احزاب قوی و فراگیر برگزاری انتخابات استانی می‌تواند مفید باشد، گفت: اگر شورای نگهبان این طرح را تایید کند یا ایرادی بگیرد و این ایراد در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع شود، امکان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به صورت استانی وجود دارد.

۲۸ سال سن برای کار نمایندگی کم است

وی در خصوص کاهش سن نمایندگی از ۳۰ سال به ۲۸ سال، افزود: ۲۸ سال سن برای کار نمایندگی کم است و در قانون همان سن ۳۰ سالگی برای آغاز به کار نمایندگی در نظر گرفته شده است.

فولادگر با بیان اینکه پیشنهاد کرده‌ایم تا ۵ سال سابقه اجرائی برای کاندیداهای نمایندگی در مجلس در نظر بگیرند، ادامه داد: در صورت لزوم ارائه ۵ سال سابقه کار اجرائی از سوی کاندیداهای حضور در انتخابات مجلس، هر فردی صرفا با مدرک تحصیلی امکان ورود به انتخابات را نخواهد داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی کاندیداها ملزم به ارائه ۵ سال سابقه اجرائی شدند ولی سپس این موضوع از قانون حذف شد، گفت: لازم است نماینده با مشکلات حوزه اجرائی آشنا باشد و حداقل باید ۵ سال کاراجرائی انجام داده باشد و صرفا ارائه مدرک فوق لیسانس، بدون سابقه اجرائی نمی‌تواند شرایط مناسبی برای نماینده شدن باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *