بي‍ژن زنگنه وزير نفت:

ضرورت استفاده از ظرفیت پتروشیمی های استان های غربی برای صادرات

خورنا|باقر گل فر:وزیر نفت با اشاره به اینکه درمجموع ۱۰ پتروشیمی با حدود پنج میلیون تن تولید در استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان فعال است، خواستار صادرات تولیدات این پتروشیمی ها به عراق و استفاده از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و توسعه این استان ها شد.

 بیژن  زنگنه دوشنبه شب در همایش معرفی ظرفیت های استان کرمانشاه در هتل «اسپیناس» کرمانشاه از عراق به عنوان یکی از بازارهای خوب نام برد و افزود: این بازار در همسایگی استان کرمانشاه قرار دارد و این ظرفیت بسیار خوبی برای استان است.

وی با بیان اینکه عراق تا ۱۰ سال دیگر در حوزه پتروشیمی به تولید نمی رسد، گفت: تولیدات استان های غربی کشور را می توان از طریق مرزهای اقتصادی به کشور عراق صادر کنیم.

او گفت: صنایع پایین دست پتروشیمی هزینه زیادی نمی خواهد و می توان در این بخش اشتغال ایجاد کرد.

او کرمانشاه را مرکز غرب کشور دانست و گفت: باید توسعه پنج استان غربی کشور شامل کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و همدان را با هم و در قالب یک طرح آمایش با عنوان محور توسعه غرب دید.

او کرمانشاه را مرکز استان پنجم با محور این پنج استان فوق دانست و افزود: توسعه این استان ها را باید با هم دید چرا که قابلیت های همدیگر را تکمیل می کنند.

او ایلام را بزرگترین استان نفت خیز در غرب کشور و کرمانشاه را مهد گردشگری و تمدن دانست و افزود: استان های غربی ظرفیت ها و توانمندی های فراوانی دارند که باید در کنار هم در قالب یک مجموعه این استان ها را دید.

وی تاکید کرد: طرح آمایش غرب را باید ببینیم و توسعه کرمانشاه در قالب این طرح دیده شود.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود نیروی انسانی را مهمترین محور توسعه دانست و گفت: باید برای ایجاد یک مرکز حرفه آموزی و کارآموزی در استان کرمانشاه برای آموزش نیروی کار برنامه ریزی شود.

وی خواستار جمع آوری افراد موثر استان کرمانشاه از سوی استاندار و برگزاری جلسات ماهانه شد و گفت: این افراد فکر و ایده بدهند و مشکلات را مطرح کنند و کارهای جدید را ارائه دهند.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود عراق را فرصتی طلایی برای تجارت با کرمانشاه دانست و گفت: باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد.

زنگنه با اشاره به اینکه کرمانشاه استانی نفت خیز نیست و در نفت شهر تنها حدود ۶ هزار بشکه تولید داریم، افزود: یک پالایشگاه در استان از قدیم وجود داشته و قرار بود یک پالایشگاه جدید بزرگ دیگری

ساخته شود که فعلا درگیر مشکلاتی است.

احداث پتروشیمی چهارم در استان کرمانشاه

زنگنه به وجود سه واحد پتروشیمی در استان کرمانشاه نیز به عنوان ظرفیت دیگری برای سرمایه گذاری و اشتغال نام برد و گفت: پتروشیمی چهارم نیز در دست احداث است.

وی تاکید کرد که باید از ظرفیت های پایین دستی پتروشیمی در راستای ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه استفاده کرد و ده ها واحد ایجاد کرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است./ایرنا