در گفتگو با خورنا مطرح شد:

بیم و امید در میدان میوه و تره‌بار اهواز

ﻏﺮﻓﻪ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﻣﯿﺪﺍﻥ میوه و ﺗﺮﻩ‌ﺑﺎﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ در روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه ۹۷ در یک حرکت جمعی نسبت به مصوبه کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی استان خوزستان در مورد ﺑﺎﺯ پس‌گیری فضای ﺑﺎﺭﺍﻧﺪﺍزها اعتراض مسالمت‌آمیز کردند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا اکبر بدیعی معاون میدان میوه و تره‌بار اهواز در گفتگو اختصاصی با این پایگاه خبری در مورد علل و عوامل بروز چنین نارضایتی‌در بین غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار اهواز توضیحاتی ارائه داد و در بخش نخست این توضیحات ضمن اشاره به جلسه کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی استان از عدم دعوت  نمایندگان مجموعه متبوعش به این نشست انتقاد کرد و گفت: اگر چه اعتقاد داریم که مصوبات این کمیته در جهت رفاه حال مردم و با نیت خیری تصویب شده است اما باید با دعوت نماینده میدان میوه و تره‌بار در این جلسه فرصت دفاع از این اتهامات غیرکارشناسی نیز به ما داده می‌شد.

«فاکتوهای سه نسخه‌ای در میدان میوه و تره‌بار اجرایی شد»

وی مسئله ﻓﻀﺎﯼ ﺑﺎﺭﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎ و صدور فاکتورها را از جمله مباحث مطرح شده در این کمیته دانست و توضیح داد: در بحث صدور فاکتور سه نسخه‌ای که یکی از مصوبات این جلسه بود باید عنوان کرد که در هیچ میدان تره‌باری در کشور فاکتورها به این صورت صادر نمی‌شوند زیرا قانون به صراحت از فاکتور مصوب صحبت می‌کند یعنی فاکتورهای میدان میوه و تره‌بار باید دارای سربرگی با مشخصات واحد صنفی، خریدار، نوع جنس، وزن، فی(مبلغ) و تاریخ باشند.

بدیعی با بیان اینکه ما فاکتورهای میدان تره‌بار را قبلا به صورت دو نسخه‌ای صادر می‌کردیم خاطر‌نشان کرد: علیرغم اینکه می‌دانیم صدور فاکتور به صورت سه نسخه‌ای کاربردی نمی‌باشد ولی به دلیل اینکه مصوبه کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی استان است آن را اجرایی می‌کنیم.

«میدان میوه و تره‌بار هیچ نقشی در گرانی نرخ میوه ندارد»

وی در ادامه ضمن اشاره به ماجرای مناقشه‌‌برانگیز باراندازهای میدان تره‌بار گفت: متأسفانه عده‌ای در بیش از یکسال گذشته با طرح اتهامات واهی سعی داشتند که مسئله باراندازهای میدان تره‌بار اهواز را طوری نشان دهند که این محلها کانون اصلی رشد دلالهای دست دوم فروش و نهایتا عامل گرانی میوه و تره‌بار در سطح شهر اهواز می‌باشند تا در نهایت با وارد کردن این بحث به ستاد تنظیم بازار و همچنین شورای تآمین استان بتوانند یک مصوبه قانونی دال بر جمع‌آوری این باراندازها به تصویب برسانند که خوشبختانه در این مورد تیر آنها به سنگ خورد.

بدیعی افزود: البته کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی استان در جلسه ۹۷/۹/۱۸ بدون حضور نماینده ما اقدام به تصویب مصوبه‌ای مبنی بر جمع‌آوری باراندازهای غیر مجاز در میدان تره‌بار کرده است که ما همانطوری که پیش‌تر عنوان شد نسبت به این مسئله که به صورت غیر‌کارشناسی بررسی شده است معترض بوده و این ادعا نیز که فضای باراندازهای جلو غرفه‌ها می‌توانند زمینه‌ساز رشد دلالی و واسطه‌گری را در میدان تره‌بار فراهم ‌کنند را هم از واقعیت به دور می‌دانیم.

وی با بیان اینکه بحث گرانی میوه در شهر اهواز نسبت به دیگر شهرستانها و استانها هیچگونه ارتباطی به میدان تره‌بار اهواز ندارد اظهار کرد: قیمت فروش میوه در میدان میوه و تره‌بار اهواز نه تنها در هماهنگی کامل با سایر مراکز استانها و‌ شهرستانها تعیین می‌شود بلکه به نوعی هم می‌توان این ادعا را داشت که در برخی اقلام قیمت‌ها نسبت به دیگر شهرها و استانهای کشور به مراتب ارزانتر عرضه می‌شوند البته تقاضا داریم که یک کمیته حقیقت‌یاب با مراجعه به دیگر نقاط کشور صحت این مدعا را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

بدیعی یادآور شد: ما همیشه با معضل دلالی و واسطه‌گری مقابله کرده و می‌کنیم و اگر در گذشته مواردی هم در میدان میوه و تره‌بار وجود داشته است با آنها برخورد قانونی شده است.

«نوشتن تخلف تعدادی انگشت‌شمار به پای همه، حرکت ناپسندی است»

وی در ادامه از وجود برخی پیش‌داوری در زمینه وجود واسطه‌گری و دلالی در میدان تره‌بار اهواز ابراز گلایه کرد و گفت: متأسفانه برخی با سوء‌نیت و در راستای یکسری اهداف شخصی می‌خواهند با غوغا‌سالاری و شایعه‌پراکنی به جامعه اینگونه القاء کنند که در میدان میوه و تره‌بار اهواز دلالان و دست‌دوم فروشها یعنی کسانی که بار میوه را از غرفه‌دار خریده و گرانتر به مشتری عرضه می‌کنند به صورت کاملا واضح و آشکار در حال جولان دهی هستند و هیچکس از فعالیت غیر‌قانونی آنها ممانعت به عمل نمی‌آورد. اتهامی که همیشه بدون کوچکترین مدرک و سند قابل استنادی شاهد انتشار گاه و بیگاه آن در سطح جامعه هستیم.

بدیعی در مورد اقدامات مدیریت میدان مبوه و ‌تره‌بار اهواز در زمینه مبارزه با معضل واسطه‌گری و دلالی گفت: ما در میدان میوه و تره‌بار اهواز علاوه بر نصب بنر، برگزاری مجمع عمومی و همچنین برخورد قاطع با کسانی که در زمینه دلالی و واسطه‌گری فعالیت می‌کنند از یک تیم بازرسی اتاق اصناف نیز دعوت کرده‌‌ایم که در این زمینه به صورت مداوم و پیوسته کار نظارتی و بازرسی خود را انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته در کنار اقدامات مذکور یک تیم بازرسی مستقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در میدان میوه و تره‌بار به طور مرتب کار بازرسی‌های خود را انجام می‌دهد.

بدیعی با بیان اینکه تخلف تعدادی انگشت‌شمار را به پای همه نوشتن یک حرکت ناپسند به شمار می‌آید اظهار کرد: اینگونه اتهام‌زدن و شایعه‌پراکنی در مورد وجود واسطه‌‌ها و دلالان در میدان تره‌بار در زمانی که ما برطبق ماده ۲۸ نظام صنفی با متخلفین برخورد قاطع و بدون گذشتی می‌کنیم تنها می‌تواند به یک دلیل و آن تضعیف هرچه بیشتر موقعیت مکانی میدان مرکزی میوه و تره‌بار اهواز باشد!!

«هیچگونه تورمی از میدان میوه و تره‌بار اهواز به سطح جامعه تزریق نمی‌شود»

وی عنوان کرد: نرخ‌گذاری در میدان میوه و تره‌بار اهواز همیشه به صورت هفتگی انجام می‌شود و اگر در طول هفته عرضه محصولی کم یا زیاد بشود ما به خاطر جلوگیری از بروز هرگونه بحرانی در این زمینه بلافاصله قیمت آن را در میدان براساس عرضه و تقاضا اعلام کنیم.

بدیعی تصریح کرد: وقتی که قیمتها براساس عرضه و تقاضا اعلام شود با رقابتی که در بین واردکنندگان ایجاد می‌شود میزان ورودی بار به میدان بلافاصله افزایش یافته و بالطبع در این حالت قیمت‌ها نیز حالت تعدیل و تثبیت پیدا می‌کنند که در نهایت این مسئله خودبخود مانع از فعالیت سودجویان و دلالانی می‌شود که همیشه مترصد ایجاد یک بحران و کمبودی در میدان تره‌بار هستند که با موج‌سواری بر روی آن به سودجویی بپردازند.

وی در پایان بیان داشت: ما به عنوان مدیریت میدان میوه و تره‌بار اهواز با بسبج تمام امکانات و توانایی‌های خود تلاش می‌کنیم که قیمتها در میدان همیشه حالت تثبیت پیدا کرده و هیچگونه تورمی از میدان به سطح جامعه تزریق نشود ولی وقتی که سازمانها و نهادهای نظارتی ذی‌ربط در خارج از میدان به وظایف خود در کنترل قیمتها بدرستی عمل نمی‌کنند و قیمت میوه و تره‌بار در قسمتهای مختلف سطح شهر اختلافات فاحشی باهم دارند آیا انصاف است که تقصیر این گوناگونی و گرانی قیمتهای انواع میوه و تره‌بار را بر گردن میدان میوه و تره‌بار گذاشت؟

«باراندازهای میدان میوه و تربار اهواز جزء لاینفک قرارداد واگذاری غرفه‌ها بوده است»

در ادامه این گفتگو بابک سپهری رئیس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز گفت: به موجب قراردادهای متعددی که در سال ۱۳۸۵ بین سازمان میادین اهواز و غرفه داران میدان منعقد شده است سرقفلی تمامی غرفه‌های واقع در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اهواز به غرفه‌داران این میدان واگذار شده است.

وی اظهار داشت: به موجب اسناد مزایده، که از طرف سازمان میادین تنظیم شده بود مشخصات فنی زیربنای هر غرفه به طور میانگین ۲۰۰ متر و معادل ۲۰۰ مترمربع از فضای روبروی هر غرفه نیز به عنوان مساحت بارانداز آن در نظر گرفته شده است.

سپهری ضمن اشاره به دستورالعمل شماره ۱۱۸ سازمان میادین به اتحادیه بارفروشان اهواز گفت: برطبق این بخشنامه محدوده بارانداز یک غرفه شامل فضای جلو یک غرفه میباشد که از لحاظ طولی ۲۵متر و از لحاظ مساحت نزدیک به ۲۰۰ مترمربع بوده که از جلو غرفه تا جدول روبروی آن را در برمیگیرد و لذا براین اساس در طول این مدت به صاحبان غرفه‌های میدان تکلیف شده بود که در هنگام پارک کامیونهای بار، سپر جلویی کامیون مذکور باید به صورت چسبیده و موازی با جدول مذکور باشد‌

وی با بیان اینکه فضای باراندازها در هنگام واگذاری جز لاینفک ساختمان غرفه‌های مورد قرارداد بوده است یادآوری کرد: طی سالیان متمادی گذشته فضای باراندازی هر غرفه نه تنها به صورت مجاز و طبق مفاد قراردادهای منعقده مورد بهره‌برداری غرفه‌داران قرار گرفته است بلکه بهای سرقفلی این باراندازها و اجاره بهای آنها نیز براساس نظریه کارشناسی کارشناسان مرضی‌الطرفین(آﻧﭽﻪ ﻣﻮرد رﺿﺎﯾﺖ و ﭘﺴﻨﺪ ﻫﺮ دو ﻃﺮف ﺑﺎﺷﺪ) همیشه تعیین و به سازمان میادین پرداخت شده است.

سپهری ادامه داد: ولی متأسفانه کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی استان بدون در نظر گرفتن این اسناد و مدارک در جلسه‌ای که حتی نماینده ما نیز دعوت نشده بود، اقدام به تصویب مصوبه‌ای می‌کند که براساس آن کلیه باراندازهایی که به زعم این کمیته غیر‌مجاز هستند باید هر‌چه سریعتر جمع‌آوری شوند که این مسئله اکنون موجب نگرانی‌هایی در بین غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار اهواز شده که امیدواریم که با ورود سیستم قضایی به این مسئله ما شاهد حل شدن هر‌چه زودتر این مشکل باشیم و این نگرانی‌های به وجود آمده مرتفع گردد.

گفتنی است که فاز اول میدان میوه و تره‌بار اهواز با مساحتی بالغ بر ۳۳ ﻫﮑﺘﺎﺭ از سال ۱۳۸۰ به منظور تأمین نیاز مردم اهواز و خوزستان با ۱۳۲ ﻏﺮﻓﻪ و ۶۴ ﺑﺎﺏ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺭ محل ﺟﺎﺩﻩ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺍﻫﻮﺍﺯ – ﺍﻧﺪیمشک توسط سازمان میادین احداث و مورد بهره‌برداری واقع شد و فاز دوم این طرح نیز تا اردیبهشت‌ماه سال آینده به پایان خواهد رسید.