تمام ماجرای تبدیل رو گذر به زیر گذر؛ میراث جهانی شوش مانع توسعه نیست!

 

علی چاروسایی – مدیرمسئول : طبق آمار و اطلاعات موجود، اوایل دهه هفتاد که انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان شوش و اندیمشک در تب و تاب برگزاری بود و انتخاب بین گزینه های مختلف مطرح بود یکی از مواردی که بسیار روی آن مانور می‌دادند ساخت پل رو گذر ورودی شوش بود. طرحی که تمام اقدامات آن از جمله مجوز و ردیف بودجه تعیین شده بود و فقط احداث آن مانده بود. نماینده مجلس آن زمان با قاطعیت میگفت در هر حالت من این پل را خواهم ساخت و بسیار نگران آن بود که امتیاز ساخت این سازه به نامش ثبت نشود.

به هر حال پل ساخته و معایب آن نمایان شد؛ از جمله کور کردن دید شهر و استاندارد نبودن آن اما به هر حال میزان تصادفات بسیار کاهش یافت و مردم هم مشکل خاصی نداشتند تا اینکه سال گذشته نماینده فعلی شهرستان شوش بعد از مدتها مجوز تخریب پل را گرفت؛ با این دلیل و بهانه که مانع توسعه شهر و حادثه خیز است.

مردم هم طبق معمول خوشحال از تغییر مثبت در شهر، غافل از عواقب این اقدام بودند. البته دلسوزان این شهر باستانی آگاهی کاملی از این اقدام بی برنامه داشتند.

آنها دلایلی از جمله عدم مجوز از میراث فرهنگی و عدم وجود ردیف بودجه مصوب در هیات دولت برای ساخت زیرگذر را عنوان کردند.

سوال اینکه اگر مجوز و مصوبه ای وجود ندارد، چگونه فرماندار و نماینده مجلس دست به ساخت و ساز در میراث ملی و جهانی استانمان زدند.

طبق توافقی که با استانداری صورت گرفت ساخت این پروژه قرار بود با مشارکت شهرداری شوش، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان صورت گیرد. اگر فرض را بر این بگذاریم که همه این سازمان‌ها تعهدات خود را انجام دهند و هزینه ساخت را متقبل شوند، آیا نماینده مردم شهرستان شوش نمی‌دانست که میراث فرهنگی و گردشگری کشور مانع احداث این پروژه خواهد شد؟ آیا نمی‌دانست شوش شهر جهانی است؟ آیا گمان کرده که اخذ مجوز از میراث فرهنگی آن هم در حوزه میراث جهانی به سادگی دخالت در عزل و نصب‌ها و فشارهای سیاسی است؟!

فرض که نماینده نمی‌دانست، فرماندار هم تحت فشار نماینده مماشات کرده، استاندار چرا اجازه این کار را داده است؟ مردم شوش، خوزستان و میراث جهانی‌مان چرا باید قربانی داد و ستد نماینده و استاندار شوند؟

چرا شهر جهانی شوش هیچگونه زیر ساخت گردشگری ندارد و شهروندان شوش بقایای میراث فرهنگی این‌ شهر را مقصر همه چیز بدانند در حالی‌که می‌دانیم تمدن و میراث فرهنگی هر کشور عامل توسعه و پیشرفت است و هیچگاه مانع پیشرفت نبوده است.

حال مردم شهرستان شوش و کلیه افرادی که مجبورند از این جاده عبور کنند قربانی اصلی بی تدبیری مسئولین استان خوزستان شده اند و هیچکس پاسخگوی این بی تدبیری آنها نیست‌.