موافقت مجلس با نجات فوریتی دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور

خورنا: وکلای ملت در جلسه علنی امروز با بررسی یک فوریتی طرح نجات و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) خود بررسی طرح دو فوریتی نجات و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور را در دستور کار خود قرار دادند.

بعد از اظهار‌نظر طراح، موافقان و مخالفان این طرح دو فوریتی در نهایت وکلای ملت با ۹۳ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع با بررسی دو فوریتی این طرح مخالفت کردند.

بر همین اساس محمد‌رضا باهنر رئیس‌ جلسه یک فوریت طرح را به رای مجلس گذاشت و این بار نمایندگان مجلس با ۱۱۹ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس با بررسی یک فوریتی این طرح موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است که دولت مکلف است حداکثر به مدت ۳ ماه فهرست تالاب‌ها و دریاچه‌های نیازمند حمایت را تهیه و عملیات اجرایی حمایت‌های خود را ضمن رعایت تبصره‌های ذیل حداکثر ظرف ۳ سال به نتیجه برساند و در این جهت با بکارگیری همه امکانات مهندسی و عملیاتی خود بر پایه نظریات کارشناسان مجرب داخلی و تجربیات سازمان‌ها و کشورهایی که بحران‌های مشابه را تجربه کرده‌اند اقدام کنند.

در تبصره ۱ این ماده آمده است منابع مورد نیاز این قانون در سال جاری از محل ردیف‌های مصوب بند (ش) ماده ۲۲۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران تامین می‌شود.

بدیهی است این پیش‌بینی در بودجه سنوات آتی تا احیا و نجات تالاب‌ها و دریاچه‌ها و برطرف شدن تهدیدات آسیب‌رسان به دریاچه‌ها و تالاب‌ها استمرار خواهد یافت.

در تبصره ۲ نیز آمده است که تامین حقابه زیست‌محیطی آنها توسط سازمان حفاظت از محیط زیست صورت می‌گیرد.

در قسمت دیگری از این طرح آمده است که احیای فضای سبز پیرامون تالاب‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی و تثبیت خاک و شنزار‌های اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید صورت بگیرد.

جلوگیری از برداشت صنعتی و معدنی و همچنین ثبت کلیه تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران در فهرست کنوانسیون بین‌المللی رامسر در تبصره‌های دیگر این طرح مورد اشاره قرار گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *