واکنش نماینده مردم شوش به مناقشه زیرگذر شهر جهانی شوش/زیرگذر در حریم جهانی نیست

خورنا- سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: محل احداث زیرگذر در ورودی شهر شوش طبق نقشه و مستندات و استعلام خود میراث فرهنگی در عرصه و حریم جهانی نیست.

وی گفت: برخلاف اعلام متولیان میراث فرهنگی، طبق گزارش شورای تامین و مدعی العموم هیچگونه آثاری در جریان عملیات اجرایی احداث زیرگذر یافت نشده است.

نماینده مردم شوش افزود: در مدت زمان توقف این پروژه و مانع‌تراشی متولیان میراث فرهنگی از احداث زیرگذر، شهروندان شوشی خسارتهای جبران ناپذیری متحمل شده‌اند.

وی تصریح کرد: در چند ماه اخیر در این نقطه پرحادثه بیش از ۲۲۰ تصادف اتفاق افتاده که متاسفانه ۳ نفر از همشهریانمان جان باختند و ۳۵ نفر دیگر مصدوم شدند که در میان مصدومان قطع عضو و نخاع نیز وجود دارد.

نماینده مردم شوش یادآور شد: بدیهی است مسئولیت این خسارتهای جانی و مالی به شهروندان شوش متوجه متولیان میراث فرهنگی است.

نوری گفت: با وجود اینکه این نقطه در عرصه جهانی نیست اما به دلیل طرح موضوع احتمال وجود آثار باستانی از زمان استاندار قبلی و فعلی نشست‌های مکرری با متولیان میراث فرهنگی انجام شد.

نماینده مردم شوش گفت: بر این اساس و طبق صورت‌جلسه‌ها و مصوبات مقرر شد تا در محل پروژه گمانه‌زنی صورت بگیرد و همچنین در زمان اجرای پروژه پژوهشکده میراث فرهنگی ناظر بر اجرای آن باشد.

وی افزود: اما پس از گذشت ماهها و با وجود اختصاص اعتبارات این گمانه‌زنی در محل پروژه صورت نگرفت و عملا از تعامل منطقی هم خبری نشد.

نوری بیان کرد: این تعلل سازمان میراث فرهنگی باعث شد تا مطالبه عمومی مردم نادیده گرفته شود و به نارضایتی عمومی منجر گردد.

نماینده مردم شوش تصریح کرد: سازمان یونسکو با هرگونه اقدامی که برخلاف رضایت عموم مردم باشد، مخالف است، بر این اساس اگر متولیان میراث فرهنگی به این رفتار خود ادامه دهند، عدم رضایت مردم شوش از عملکرد متولیان میراث فرهنگی به بهانه ثبت جهانی را برای بازنگری تقدیم یونسکو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که محدوده جهانی مصوب همان ۴۰۰ هکتار است و شامل این نقطه نیست. در محدوده عرصه و حرایم ملی نیز که از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور تنظیم و به امضای وی رسیده است، بدون تردید مصالح و منافع عمومی شهر در آن لحاظ نشده است.

نوری یادآورشد: طبق ضوابط ملی مصوب از سوی میراث فرهنگی صرفا محدوده حفاری شده بخش جنوبی پروژه حدود ۳۰۰ متر در عرصه ملی قرار دارد پس این موضوع هیچ تداخلی با ضوابط جهانی ندارد.

نماینده مردم شوش در مجلس اظهارکرد: جلوگیری از احداث زیرگذر سبب ایجاد حس ناامیدی و حتی تقابل مردم با میراث فرهنگی شده است. مردم شوش در سخت‌ترین شرایط انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس به تنهایی حافظان میراث شهرشان بوده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: این اقدامات عجولانه متولیان فعلی میراث فرهنگی سبب بدبینی مردم و در بلندمدت آسیب‌های جدی را متوجه میراث فرهنگی خواهد کرد.

انتهای‌پیام/