خشکسالی‌های اخیر سبب فراموشی لایرروبی فاضلاب‌ها و دفع آب‌های سطحی در اهواز شد

خورنا- محمدرضا ایزدی ، درباره وضعیت آب‌های سطحی کلانشهر اهواز با بیان اینکه تا زمانی که فاضلاب جز وظایف شهرداری بود و لایروبی و ایجاد فاضلاب توسط شهرداری انجام می‌شد مشکلی وجود نداشت، اظهار داشت: از دهه هفتاد بعد از تاسیس سازمان آبفا، مسئولیت سیستم فاضلاب را به سازمان آبفا دادند و متاسفانه وضعیت آب‌های سطحی بلاتکلیف ماند چرا که شهرداری معتقد است طبق روال قدیم آب‌های سطحی باید از طریق فاضلابها دفع شود اما آبفا می‌گوید که دفع آب‌های سطحی مربوط به شهرداری است.

وی افزود: در کلانشهر اهواز زیرساخت خاصی برای دفع آب‌های سطحی وجود ندارد بنابراین تا زمانی که زیرساختی به وجود نیاید باید کماکان مانند چند دهه اخیر آبهای سطحی از طریق فاضلاب هدایت و دفع شوند همچنین در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود بهترین راه حل این است که شهرداری و آبفا با کمک هم نسبت به لایروبی فاضلاب‌ها اقدام کنند تا آب‌های سطحی بعد از بارش باران به راحتی دفع شوند.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه با وجود اینکه در طول تابستان بارانی وجود ندارد اما همچنان با پدیده سرریز شدن فاضلاب به خیابان‌ها مواجه هستیم، گفت: بهترین و سریع‌ترین کار برای حل مشکل آبگرفتگی بعد از بارش‌ها لایروبی فاضلاب‌ها است که سازمان آبفا باید با همکاری شهرداری این کار را انجام دهد زیرا اینگونه نیست که شهرداری بتواند زیرساخت‌های دفع آب‌های سطحی را طی چند ماه بسازد.

وی افزود: در صورتی که فاضلاب نزدیک محل آب‌گرفتگی باشد امکان ایجاد سیستم دفع آب‌های سطحی وجود دارد اما محل‌های آبگرفتگی یک نقطه یا ده نقطه نیست بنابراین پرداختن به این کار زمان بر بوده اما نقاطی که واقعا مشکل آفرین باشند شهرداری برای رفع مشکلات دست به کار شده است.

ایزدی از لایروبی نشدن فاضلاب‌ها طی ۴ سال اخیر خبر داد و گفت: مدیران آبفا نسبت به سایر مدیران اهوازی و مردم اطلاع دارد که کدام نقاط کلانشهر اهواز مشکل آب و گرفتگی فاضلاب وجود دارد و شهرداری نیز نقاطی را که بیشترین محل جمع شدن آب، گرفتگی فاضلاب و عدم دفع آب وجود دارد را مرتب به آب و فاضلاب گزارش می‌‌دهد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای دفع آب‌های سطحی سیستمی مجزا بسازیم این کار مستلزم لوله کشی‌های بسیار بالایی در سطح اهواز به همراه هزینه و زمان زیاد است اما آبفا از طریق لایروبی می‌تواند مشکل را حل کند.

عضو شورای شهر اهواز درباره میزان خسارت آبگرفتگی بعد از بارش باران در اغلب مناطق اهواز گفت: جمع شدن آب‌ها روی آسفالت‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان خسارت به شهرداری تحمیل کرده است به همین منظور ۲ میلیارد تومان شهرداری برای کمک به فاضلاب‌ها جهت لایروبی اختصاص داده ولی انتظار بیش از این است و روند تسریع بیشتری داشته باشد تا بارندگی‌ها موجب اذیت مردم نشود.

وی افزود: سال‌های گذشته به طور متوسط حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ میلیمترمکعب باران داشتیم اما امسال با دو بارنگی بالای ۱۶۰ میلیمتر مکعب بارندگی داشتیم بنابراین می‌توان گفت که خشک سالی سبب شد لایرروبی فکر کرن برای دفع آب‌های سطحی فراموش شود.

انتهای پیام/‌