وقتی رحمت الهی در بهبهان زحمت می‌شود

خورنا: بارش باران در بهبهان بیش از آنکه موجب تلطیف روحیه شهروندان شود، برای آنان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده که در اکثر مواقع، ضعف عملکرد مسئولان این شهرستان علت اصلی وقوع این مشکلات است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، پس از گذشت ۵۴ روز از فصل پاییز آسمان این شهرستان بارانی شد و در طول چند ساعت باران مهمان بهبهانی‌ها شد.

بارش‌هایی که گاهی شدید و گاهی به صورت نم‌نم بود اما همین میزان بارندگی نیز مشکلات فراوانی را در سطح شهر ایجاد کرده که در وقوع آنها بیش از هر علت دیگری، ضعف مدیریت مسئولان شهری مقصر است.

سختی‌های مردم پس از بارش باران در بهبهان را کسی جز آنها نمی‌تواند به خوبی بیان کند، هرچند گویا مسئولان شهری و به خصوص شهرداری در خواب فرو رفته و جوابگوی سوالات و خواسته‌های مردم نیستند.

* آبگرفتگی در این سطح ناشی از چند ساعت باریدن باران شگفت‌آور است

حسین ابوعلی، یکی از کسبه‌ بهبهان که در حوالی میدان بسیج این شهرستان مشغول به کار است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: بارش باران در شهر به حدی نبود که اینگونه خیابان‌ها را دچار آبگرفتگی‌های فراوان کند و به واقع از این میزان آب در خیابان‌ها شگفت‌زده شدیم و خدا را شاکریم که با این وضعیت، شهر ما در مناطق پرباران نیست.

وی افزود: میزان آبگرفتگی در میدان بسیج بهبهان به حدی بود که اگر مغازه‌های ما از سطح پیاده‌رو بالاتر نبود، آب به درون آنها رفته و مشخص نبود که چه میزان خسارت مالی به ما وارد می‌شد.

این شهروند بهبهانی تصریح کرد: گویا شهرداری آماده باریدن باران نبود، زیرا آبراهه‌های این میدان، بزرگتر از جوی‌های معمول شهری است اما وجود زباله در آنها، مسیر عبور آب را مسدود کرده و باعث به وجود آمدن دریاچه در وسط شهر شد.

وی با اشاره به آبگرفتگی‌های دیگر خیابان‌های بهبهان نیز خاطرنشان کرد: خیابان‌های احداث شده در سطح شهر، حتی آنهایی که به تازگی احداث می‌شوند نیز دارای شیب‌بندی مناسب و اصولی نبوده و همه آب‌های سطحی را به جای سرازیر کردن به کناره و جوی‌ها، در خود جمع می‌کنند.

* خبری از اصول مهندسی در عملیات شهری نیست/ شهرداری فقط رفع مسئولیت می‌کند

یکی دیگر از شهروندان بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از عدم رعایت اصول مهندسی در عملیات‌های شهری گلایه و اظهار کرد: زیرسازی، آسفالت و شیب‌بندی مناسب از جمله نکات مهم در احداث هر خیابانی است اما معابری که حتی به تازگی آسفالت می‌شوند نیز هیچ‌یک از این نکات حیاتی را در خود ندارند.

یعقوب بهبهان خاطرنشان کرد: وقتی زیرسازی یک خیابان دارای نقص و ایراد باشد، آسفالت آن فایده‌ای نداشته و به سرعت فرو می‌نشیند و اینگونه به جای رفع‌کردن آب‌های ناشی از بارندگی، آنها را در میان خود جمع می‌کند.

وی افزود: شیب‌بندی معابر بهبهان نیز مشکلات فراوانی دارد به صورتی که پس از بارندگی چند دقیقه‌ای نیز آب از کناره‌های خیابان به سمت مرکز رفته و در آنها جمع می‌شود که این امر با عبور خودروها از درون آب و پاشیده‌شدن آن به مردم و موتورسیکلت‌سواران باعث آزرده خاطر شدن شهروندان می‌شود.

این شهروند بهبهانی به خیابان ورودی مسافران از محور شیراز به بهبهان اشاره کرد و گفت: در هر شهری که وارد شوید، اولین خیابان آن را به گونه‌ای احداث می‌کنند که مسافران به محض ورود در ذهن خود تصویر خوبی از آن شهر مجسم کنند اما در بهبهان حد فاصل میدان‌های ارجان و شهید محسنی به گونه‌ای این خیابان احداث شده که در بارندگی اخیر بلافاصله دچار آبگرفتگی شده و با توجه به مشکلات ناشی از عدم زیرسازی مناسب و کنده‌شدن آسفالت، خودروهای عبوری از آن به طور مداوم در چاله‌های آب سقوط می‌کردند.

وی در پایان گفت: متاسفم برای مسئولان شهرم که فقط برای مسئولیت و فرار از تکلیف و وظیفه خود اینگونه اقدام کرده و علاوه بر هدر دادن بیت‌المال، به مردم نیز خسارت‌های روحی و مالی بسیاری را تحمیل می‌کنند.

* سرعت‌گیرهای عجیب شهر علت دیگر آبگرفتگی‌های خیابان‌ها است

محسن شاکری نیز در گفت‌وگو با فارس از رشد قارچ‌گونه سرعت‌گیرهای غیر استاندارد در بهبهان انتقاد کرد و گفت: هر روز در یکی از خیابان‌های شهر با آسفالت سرعت‌گیرهایی را ایجاد می‌کنند که به هیچ‌وجه استاندارد نبوده و خودروهایی که از روی آنها عبور می‌کنند، متحمل فشار زیادی شده و آسیب می‌بینند.

وی افزود: یکی دیگر از معایب این سرعت‌گیر‌ها، در هنگام بارش باران خود را نشان می‌دهد و آن نیز جمع‌شدن آب‌های سطحی و بارش‌ها در پشت آنها است.

این شهروند بهبهانی خاطرنشان کرد: در هنگام ایجاد این موانع هیچ تاملی در خصوص روزهای بارانی نشده و نتیجه‌ای نیز بهتر از این مشکلات نخواهد داشت.

وی افزود: بهبهانی‌ها عادت کرده‌اند که تاوان بی‌فکری‌های مسئولان خود را بدهند که در این رابطه می‌توان به ایجاد خطی‌کشی عابر پیاده با نوعی سنگ ساختمانی در میدان فرمانداری این شهر اشاره کرد که به دلیل عدم وجود اصطکاک بر روی آن سنگ‌ها، علاوه بر ایجاد مشکل در ترمز خودروها در تقاطع، باعث لیز خوردن موتورسیکلت‌های فراوانی نیز شد.

* جای خالی فرهنگ شهری در میان برخی شهروندان بهبهانی

وجود زباله‌ها و بطری‌های پلاستیکی مختلف که در میان آب‌های سطحی خیابان‌ها دیده می‌شد نشان از یک واقعیت تلخ داشت.

واقعیتی که این بار به سوی مسئولان و مدیران نشانه نرفته و نوک پیکان آن به سمت برخی شهروندان است؛ شهروندانی که فراموش کرده‌اند از کودکی به آنها تذکر داده‌اند که «شهر ما، خانه ما» و زباله‌های خود را در جوی‌ها و خیابان‌ها رها می‌کنند؛ بدون اندکی فکر که روزی این چنین خود در نتیجه اعمال گذشته خویش غرق می‌شوند.

شاید گفتن از کم‌کاری‌های مسئولان و مدیران شهری تلنگری به آنان باشد، اما نباید فراموش کنیم که خود ما نیز گاهی اوقات دلیل اتفاقات ناگوار و نامطلوبی هستیم.

نباید فراموش کنیم که کارگران زحمت‌کش شهرداری هر قدر که فعالیت کرده و مسیرهای آب را تمیز نگه دارند، اگر ما به عنوان شهروندان و عضوی از بهبهان مسایل این چنینی را رعایت نکنیم، باز هم شاهد این اتفاقات و حوادث ناگوار خواهیم بود.

بنابراین لازم و واجب است در اعمال خود نیز تجدید نظر کرده و تلنگری نیز به خود بزنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *