رونق اقتصادی روزافزون و اشتغال جدید در مسجدسلیمان با پروژه پتروپالایش بختیاری به قلم محسن زمانپور

رونق اقتصادی روزافزون و اشتغال جدید در مسجدسلیمان با پروژه پتروپالایش بختیاری

از زمان اکتشاف نفت و خصوصا در قرن ۱۸ میلادی همواره نحوه استفاده از مشتقات نفتی مورد سوال و خواست مصرف کنندگان بوده است. بگونه ای که تقریبا در راستای تولید و بهره برداری از منابع هیدروکربنی، عملیات پالایش و فرآورش روی نفت خام و گازهای تولیدی صورت گرفته و محصولات متنوعی از پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی بدست آمده و کاربردهای بی نظیری را برای استفاده کنندگان در برداشته است.

با عنایت به تولید مقادیر بسیار زیاد گاز ترش (گاز حاوی هیدروژن سولفوره) در منطقه مسجدسلیمان وجود یک پتروشیمی مجهز با مراحل فرآیندی کامل الزامی می‌نمود.
خوشبختانه در سال‌های اخیر و بنا به نیاز منطقه پُرپتانسیل مسجدسلیمان و بالاخص دشت ذیلایی، با همت بخش خصوصی، راه اندازی پتروشیمی ذیلایی کلید خورده و تعداد قابل ملاحظه ای از همشهریان و هم میهنانمان، مشغول به کار شدند.

از طرفی آمار جهانی نفت و انرژی نشان می‌دهد مدلهای جدید توسعه صنعت پایدار تغییر کرده و ادغام پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی با نام پتروپالایش زمینه جدیدی از اشتغالزایی و گرایش به صنایع نوبنیان را فراهم آورده است.

بر‌اساس گزارش‌های منابع بین‌المللی بزرگ‌ترین پروژه‌های پتروپالایشی آینده جهان عبارتند از:

سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری شرکت چند ملیتی دانگوت در نیجریه، سرمایه‌گذاری مشترک ۱۰ میلیارد دلاری شرکت چینی نورینکو و شرکت آرامکو عربستان، سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در استان ژجیانگ در شرق چین و همچنین ساخت مجتمع ۲۴ میلیارد دلاری در جزیره چوسان، پروژه ۴۰ میلیاردی شرکت ملی نفت هند در استان بهاران، پروژه ادغامی پتروپالایشی پتروناس مالزی به مبلغ ۲۷ میلیارد دلار، پروژه ۱۳ میلیاردی شرق دور روسیه، پروژه ۱۶ میلیاردی الزور امارات، سرمایه‌گذاری پترو پالایشی ۸ میلیاردی در کویت و همچنین پروژه ۶ میلیاردی مشابه در منطقه الدقم عمان.

براین اساس لزوم وجود یک پالایشگاه مدرن در این منطقه با توجه به عقبه بیش از ۱۱۰ ساله در تولید نفت و گاز، کاملا ضروری بنظر میرسد. این قبیل سرمایه گذاریها همانطور که در سطح جهانی شاهد آن هستیم باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی و پیشرفت روزافزون منطقه می‌گردد.
در سال گذشته با برگزاری آیین کلنگ زنی توسط جناب دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهور، عملیات راه اندازی پالایشگاه جدید آغاز و عملا پروژه پتروپالایش بختیاری کلید خورد.

ادامه حرکت این پروژه عظیم که اعتبار منطقه نفت‌خیز مسجدسلیمان را دوچندان می‌نماید و اشتغالزایی تعداد قابل ملاحظه ای از همشهریان را در پی خواهد داشت، نیازمند همدلی و همیاری و هیجار همه اقوام و آحاد جامعه بختیاری ست.
با حمایت از این پروژه و کمک به راه اندازی آن سهم بسزایی در رفع معضلات و محرومیت زدایی از این منطقه و نیز ایجاد توسعه و اشتغال پایدار و رفع بیکاری جوانان، خواهیم داشت.

امید آن میرود با تلاش مسئولین ذیربط و تحقق وعده های ایشان گامی در جهت احقاق حقوق مردم شریف این خطه برداریم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *