ارکان ثالث، کور سوی امید برای معترضین آزمون استخدامی پالایشگاه بیدبلند

خورنا | پدرام کسائی: شامگاه دوشنبه ۲۶ آذرماه در سالن جلسات فرمانداری بهبهان جلسه ای به ریاست فرماندار بهبهان و با حضور مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و جمعی از جوانان شرکت کننده در آزمون استخدامی پالایشگاه جهت بررسی اعتراض آنها به آزمون استخدامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور رئیس دفتر نماینده بهبهان، و رئیس اداره کار بهبهان برگزار شد، جمعی از جوانان شرکت کننده به آزمون دلایل خود در اعتراض به آزمون، از قبیل( شیوه طرح سوالات، شرایط آزمون، سطح سوالات، نحوه برگزاری، سهمیه منقاضیان بومی، نحوه مصاحبه و …) را بیان نمودند و خواستار بررسی موارد طرح شده و همچنین تلاش برای استفاده افراد بومی پذیرفته شده در آزمون کتبی در ارکان ثالث در زمان بهره برداری از پالایشگاه شدند.

در بخش دیگر جلسه، حجه الاسلام شاه عفو از روحانیون بهبهان که طی ماه های اخیر بارها از حق جوانان بومی بهبهان در بحث اشتغال دفاع کرده بود گفت: در سالیان قبل زمانی که زمزمه های ساخت پالایشگاه بیدبلند بهبهان شروع شده بود، مدتی صحبت هایی بر سر زبانها بود که قرار است محل احداث پالایشگاه از بهبهان جابجا شود، که آن زمان ما و همه مسئولین تلاش های بسیاری برای حفظ آن در بهبهان نمودیم، تا با شروع به ساخت و راه اندازی آن اشتغال برای جوانان تحصیل کرده بهبهانی ایجاد شود.

حجه الاسلام شاه عفو در ادامه افزود: آنچه ما شاهد بوده ایم و نسبت به آن اعتراض داشته ایم بکارگیری تعداد زیاد افراد غیر بومی در این پروژه است.

وی با اشاره به اعتراضات مکرر جوانان شرکت کننده در آزمون استخدامی پالایشگاه از مدیران ارشد پالایشگاه و هلدینگ خلیج فارس و همچنین مسئولان ارشد شهرستان خواستار پیگیری جدی دغدغه های جوانان شد.

محمود امین نژاد مدیرعامل مگا پروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نیز که طی دوساعت زمان سپری شده از جلسه با حوصله به صحبت های حاضرین گوش داده بود، در سخنانی گفت: پالایشگاه بیدبلند از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که با دستان توانمند جوانان ایرانی در حال ساخت است.

امین نژاد در ادامه گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در این پروژه این است که پالایشگاه بیدبلند با هدف جمع آوری و فرآوری گازهایی صورت گرفته که سالیان سال در حال سوختن در چاه ها بوده و مضرات بسیاری برای محیط زیست داشته احداث شده و به همین دلیل می توان پالایشگاه را صنعت سبز حافظ محیط زیست نامید، و با هزینه های قابل توجه تلاش کرده ایم که فاضلاب پالایشگاه نیز هیچ ضرری به محیط زیست نرساند.

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند در ادامه در پاسخ به اعتراضات شرکت کنندگان در آزمون گفت: کلیه ساز و کار آزمون استخدامی پالایشگاه بیدبلند برابر ضوابط قانونی در شرکت هلدینگ خلیج فارس تدوین شده و بر همین اساس با توجه به اینکه شرکت توانایی و تخصص لازم جهت برگزاری آزمون در این سطح را نداشت تصمیم گرفته شد که برگزاری کامل آزمون و طراحی سوالات بر عهده یکی از دانشگاه های معتبر کشور داده شود که دانشگاه امیرکبیر برای این امر انتخاب شد.

وی افزود: بیش از ۱۳۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ثبت نام کردند که حدود ۱۰ هزار نفر از آنها در بهبهان آزمون خود را انجام دادند که در همین جا از مجموعه مدیریتی بهبهان برای فراهم آوردن شرایط لازم برای برگزاری آزمون در این سطح در شهرستان بهبهان شرایط لازم را به بهترین شکل فراهم کردند تشکر می کنم.

امین نژاد در ادامه بیان داشت: وقتی قرار است که از بین ۱۳۰۰۰ نفر شرکت کننده ۳۰۰ نفر جذب شوند، طبیعی است که برخی شرکت کنندگان معترض باشند؛ و شرکت این حق را به معترضین می دهد که از طرق قانونی و مراجع صالحه اعتراض خود را پیگیری کنند؛ با توجه به اعتراضاتی که از نخستین روزهای پس از برگزاری آزمون وجود داشته، کلیه فرآیند برگزاری آزمون بارها از سوی نهادهای نظارتی مختلف مورد بازرسی قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان بهبهان نیز در پایان جلسه گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره کار، حدود ۱۳۰۰۰ جوانان بیکار در بهبهان داریم که بیشتر آنها جوانان تحصیل کرده هستند.

محمد حری افزود: متاسفانه در بهبهان زیرساخت لازم برای اشتغال ایجاد نشده که در تلاش هستیم با استفاده از همه ظرفیت ها شرایط اشتغال بیشتری برای افراد بیکار فراهم آوریم، که در این راه استاندار محترم خوزستان نیز تلاش های بسیاری را در دست اقدام دارند.

حری در پایان از مدیران هلدینگ خلیج فارس خواست ضمن بررسی مجدد دغدغه جوانان بهبهانی تلاش شود تا در زمان بهره برداری اولویت استفاده نیروها جهت جذب در بخش ارکان ثالث با افراد بومی باشد که در آزمون کتبی قبول شده اند؛ که مدیرعامل پالایشگاه نیز با این مورد موافقت نموده و وعده دادند بر اساس چارت ابلاغی از شرکت هلدینگ اولویت جذب نیرو در ارکان ثالث پالایشگاه با کسانی خواهد بود که در آزمون کتبی قبول و در مرحله مصاحبه رد شده اند.