محمود مخدومي مديرعامل هلدينگ تاپيكو:

افزایش سودآوری و کاهش هزینه های مالی هلدینگ تاپیکو

خورنا|باقر گل فر:مدیرعامل تاپیکو گفت: سود خالص گروه تاپیکو در بازه زمانی ابتدای ۹۷ تاکنون افزایش چشمگیری داشته و بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های مالی این شرکت در یک سال گذشته کاهش یافته است.

 محمود مخدومی در نشست پایانی جمع‌بندی بودجه عملیاتی شش ماهه شرکت‌های عضو گروه تاپیکو گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده و حمایت شستا و نیز پیگیری معاونت مالی تاپیکو، در دوازده ماه منتهی به آذر ۹۷ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات اخذ شده برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت پرداخت شده و هزینه‌های مالی هلدینگ بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی به افزایش سودآوری تاپیکو درسالجاری اشاره کرد و افزود: سود خالص گروه تاپیکو در بازه زمانی ابتدای ۹۷ تاکنون افزایش چشمگیری داشته است که بزودی گزارش آن برای آگاهی سهامداران در سامانه کدال منتشر و اطلاع رسانی خواهد شد.

تاپیکو؛ ششمین شرکت فعال بازار سرمایه

مدیرعامل تاپیکو گفت: این شرکت با اعلام سازمان بورس اوراق بهادار کشور، ششمین شرکت در فهرست پنجاه شرکت فعال بازار سرمایه در سه ماهه نخست امسال رتبه بندی شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل رتبه تاپیکو در این فهرست ۲۲ بوده است.

وی با بیان اینکه این فهرست هر سال در بازه‌های زمانی ۳ ماهه ارائه می‌شود، ادامه داد: شناسایی شرکت‌های فعال‌تر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان دادوستد آن در تالار معاملات یعنی تعداد و ارزش سهام دادوستد شده و نیز تناوب دادوستد سهام در تالار معاملات و نیز میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی انجام می‌شود که نشان از وضعیت بسیار خوب تاپیکو در این حوزه دارد.

او تأکید کرد که برای حمایت از سهامداران خرد بازار سرمایه، به زودی صندوق بازارگردانی تاپیکو آغاز به کار خواهد کرد.

افزایش چشمگیر بازده سهام شرکت های گروه تاپیکو

مخدومی در این نشست همچنین با تقدیر از عملکرد شرکتهای عضو گروه تاپیکو، گفت: بسیاری از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو با برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از فضای کسب و کار کشور توانستند عملکرد خوبی در شش ماه نخست امسال داشته باشند. به گونه‌ای که تا پایان این دوره شرکت پتروشیمی فناوران ۱۰۹ درصد، خراسان ۱۰۶ درصد، کربن ایران ۱۳۶ درصد و دوده صنعتی ۹۶ درصد بازده سهام داشته است.

او ادامه داد: برخی از شرکتهای زیر مجموعه تاپیکو هم که به دلیل مشکلات متعدد در سال گذشته بدون سود بوده‌اند با سودآوری در سال ۹۷ باعث بهبود سود تلفیقی در گروه شده‌اند که جای تقدیر دارد.

وی افزود: همچنین شرکت نفت ایرانول نیز موفق شد رکورد تولید، فروش، صادرات و سودآوری خود را از اول تاسیس این شرکت تاکنون بشکند و سهم خود در بازار روغن موتور را در کشور افزایش دهد.

وی با بیان اینکه شرکتهای سلولزی گروه هلدینگ تاپیکو نیز توانستند با برنامه‌ریزی عملیاتی از زیان‌دهی خارج شوند افزود: به عنوان مثال در بین شرکتهای بورسی حاضر در صنعت سلولزی، شرکت صنایع کاغذ کاوه تا پایان دوره عملکرد شش ماهه ۳۲ درصد بازده سهام داشته است که با لحاظ بازده منفی سال گذشته، حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

افزایش بیش از ۶ درصدی سهام شناور تاپیکو

مدیرعامل تاپیکو در ادامه به افزایش سهام آزاد شناور این هلدینگ به عنوان یکی از ملاک‌های ارزیابی شرکتها اشاره کرد و گفت: طبق الزامات شرکت بورس اوراق بهادار تهران، سهام آزاد شناور تاپیکو از ۴٫۶ درصد در یکسال گذشته، به ۱۰٫۲۵ درصد افزایش یافته است که با توجه به اینکه حداقل شناوری لازم سهام جهت پذیرش در بازار دوم بورس، میزان ۱۰ درصد است، با افزایشی که انجام شد این شرط برای تاپیکو محقق شده است.

وی در همین زمینه به افزایش سهام شناور شرکت پتروشیمی خراسان نیز اشاره کرد و گفت: با افزایش سهام آزاد شناور این شرکت به ۱۲٫۱۹ درصد و حائز شدن شرایط پذیرش در بازار بورس، شرکت پتروشیمی خراسان در این بازار پذیرش و نماد آن از بازار دوم فرابورس به بازار دوم بورس انتقال داده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای عرضه شرکتها در بازار سرمایه

مخدومی همچنین به برنامه ریزی تاپیکو برای توسعه حضور شرکتهای تابعه به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در همین زمینه عرضه موفق ۱۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی غدیر در بازار فرابورس انجام شد که با این اقدام بیش از ۲۰۰ هزار نفر از سهامداران خرد در فرایند عرضه اولیه صاحب سهام شدند.

وی همچنین از همکاری با هلدینگ خلیج فارس برای آماده سازی پتروشیمی نوری (برزویه) برای عرضه دربازار سرمایه خبر داد و گفت: هم اکنون شرایط پذیرش این شرکت در بازار دوم بورس ایجاد شده است.