هلدینگ خلیج فارس ۹ پروژه به ارزش ۸/۵ میلیارد دلار اجرا می کند/ظرفیت تولید هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۰ به ۴۴ میلیون تن خواهد رسید

خورنا|باقر گل فر:مدیر عامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در دیدار با معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، گفت: در حال حاضر ۹ پروژه بزرگ به ارزش ۵/ ۸ میلیارد دلار در دست اجرا داریم.

جعفر ربیعی مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در راس هیئتی از مدیران ستادی خود و مدیران عامل شرکت های تابعه این هلدینگ پتروشیمی در دیدار با بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضمن تشریح فعالیت های جاری هلدینگ خلیج فارس،گفت: هلدینگ خلیج فارس بزرگترین، شرکت هلدینگی کشور است که از نظر شاخص فروش، در سطح کشور در رتبه دوم قرار دارد و از نظر صادرات نیز اولین صادر کننده بزرگ محصولات غیر نفتی است.

وی در خصوص ظرفیت های به بهره برداری رسیده شرکت های پتروشیمی تابعه این هلدینگ پتروشیمی افزود: کل ظرفیت تولید مجموع هلدینگ خلیج فارس ۲۴ میلیون تن در سال است که برای نخستین بار در سال ۹۶کل تولید این شرکت  از مرز ۲۰ میلیون تن عبور کرد. امسال نیز علی رغم مشکلات و مسائل مربوط به تحریم، امیدواریم میزان تولید در حدود ۲۰ میلیون تن باشد.

ربیعی با بیان اینکه  ۳۷ درصد کل تولید صنعت پتروشیمی کشور اختصاص به تولید شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس دارد، در خصوص فعالیت های صادراتی این شرکت، اظهار کرد:  کل صادرات هلدینگ خلیج فارس در سال ۹۶ در حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است که این میزان نشان می دهد که ۴۱ درصد از کل میزان صادرات شرکت های پتروشیمی و هلدینگ های پتروشیمی، اختصاص به شرکت هلدینگ خلیج فارس دارد.

وی تاکید کرد: امسال در بخش صادرات متعهد به ارزآوری ۹/ ۴ میلیار دلار شده ایم که خوشبختانه تا به امروز در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده ایم.

مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با اشاره به تنوع تولید محصولات این شرکت در دو گروه محصولات مایع و گازی، بیان کرد: هلدینگ خلیج فارس در خصوص اجرای پروژه های توسعه ای، در کشور پیشتاز است.

وی گفت: در حال حاضر ۹ پروژه بزرگ پتروشیمی به ارزش ۵/ ۸ میلیارد دلار در دست اجرا داریم که می توان به پروژه های  پالایشگاه بید بلند، NGL3200، هنگام، آپادانا، گچساران، صدف، لردگان و ایلام  اشاره کرد.

ربیعی، تاکید کرد : در سال ۱۴۰۰ با اجرای پروژه های در دست اجرا کل ظرفیت تولید هلدینگ خلیج فارس به ۴۴ میلیون تن افزایش می یابد.

وی در خصوص یکی از پروژه های مهم در دست اجرای این هلدینگ پتروشیمی خاطر نشان کرد: برپایه همکاری و مشارکت میان پتروشیمی و نفت، به تازگی عملیات اجرایی پروژه جمع آوری گاز های فلر در مناطق نفت خیز جنوب آغاز شده است. در حال حاضر مطالعات اولیه اجرای این پروژه به اتمام رسیده است و امیدوارم با خاتمه این پروژه طبق تعهداتمان در ۲ تا ۳ سال آینده بخش زیادی از فلر های مناطق نفتی جنوب خاموش شود.

جعفر ربیعی در ادامه سخنان خود به جایگاه جهانی این شرکت اشاره کرد و افزود: این شرکت از نظر میزان فروش در سال ۲۰۱۷ ، در رتبه ۳۸ جهان قرار دارد و نسبت به سال ۲۰۱۶ در حدود ۶ پله صعود کرده است. بعد از هلدینگ خلیج فارس، تنها شرکت ایرانی که در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارد شرکت نفت گاز پارسیان است که در رتبه ۸۶  است.

وی با تاکید بر رتبه های جهانی هلدینگ خلیج فارس، موفقیت این شرکت را نشان دهنده نقش و تاثیر گذاری آن در منطقه و جهان خواند و گفت: صادرات هلدینگ خلیج فارس به صورت اختصاصی و متمرکز  توسط شرکت تجارت صنعت پتروشیمی انجام می شود. خوشبختانه در مقوله صادرات در هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه آن به صورت هماهنگ   متمرکز عمل می کنیم، بنابراین در بحث فروش و قیمت گذاری نقش آفرینی بیشتری در بازار داریم.

جعفر ربیعی در بحث فروش داخلی این شرکت را به عنوان یکی از بازیگران اصلی کشور معرفی کرد و افزود: با همکاری مناسب و دفتر توسعه صنایع پایین دستی و کارگروه تنظیم بازار، موفق شده ایم که ثبات و آرامش نسبی در بازار ایجاد نمائیم.

وی اظهار کرد: این شرکت و چهار شرکت زیر مجموعه پترول، مبین، فجر و پارس در بازار بورس کالا پذیرفته و فعال هستند و تقریبا ۱۳ درصد بازار بورس کالا در اختیار این شرکت است. بنابراین به دلیل شاخص سازی در بازار تاثیر گذار هستیم. بازاربورس بازار پر تلاطمی است اما تلاش شده است از سهام داران خرد نیز به صورت منطقی حمایت نماییم.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تغییرات ساختاری صنعت پتروشیمی بعد از دوران خصوصی سازی، گفت: معتقدم که وظایف NPC به عنوان مسئول صنعت پتروشیمی کشور بعد از خصوصی سازی، تغییر کرده است. وظایف این شرکت از سمت تصدی گری و اجرا به سمت حاکمیتی، رگلاتوری، سیاست گذاری و هدایت سوق پیدا کرده است.

ربیعی، با تاکید بر نقش ضروری وظایف ماهوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه رگلاتوری، سیاست گذاری و هدایت صنعت پتروشیمی، خاطر نشان کرد: اگرچه از نظر قانونی شرکت هلدینگ خلیج فارس خصوصی است، اما از نظر صنعتی، عضوی از خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی هستیم و همه ما در یک کشتی هستیم و امیدوارم این کشتی با سرعت مناسب به سر منزل مقصود برسد.