برگزاری سومین نمایشگاه نقاشی «ماه و فلک» در خانه تاریخی ماپار اهواز

اداره میراث فرهنگی اهواز با همکاری مدیریت خانه تاریخی ماپار، سومین نمایشگاه و فروشگاه نقاشی "ماه و فلک" را با آثاری از لیلا عساکره هنرمند خوزستانی برگزار می‎کند.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، غلامرضا جلیلی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز امروز شنبه ۲۴ آذرماه ۹۷ در این‎باره اظهار داشت: در این نمایشگاه ۶۰ اثر نقاشی در ابعاد مختلف به سبک ماندالا و با موضوع ماندالای فلکی به نمایش درخواهند آمد.

او اضافه کرد: آیین گشایش این نمایشگاه ساعت ۱۶ امروز (شنبه) در خانه تاریخی ماپار اهواز و باحضور جمعی از هنرمندان و مسئولان محلی برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز ادامه داد: این نمایشگاه از ۲۴ تا ۳۰ آذرماه ۹۷ همه روزه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

همچنین لیلا عساکره خالق آثار این نمایشگاه نیز با بیان این‎که نمایشگاه حاضر، سومین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‎شود افزود: نخستین دوره این نمایشگاه را پائیز سال ۹۶ در نگارخانه مهر معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار کردم و سپس ماه گذشته نیز دومین دوره آن را در همین مکان برپا کردم.

او در ادامه با اشاره به این‎که دو دوره قبلی نمایشگاهم را در محیط دانشگاه برگزار کرده بودم و بیشتر طیف بازدیدکنندگان آن را دانشجویان تشکیل می‎دادند گفت: پس از برگزاری دوره دوم نمایشگاهم، با استقبال و بازخوردهای مثبتی از سوی بازدیدکنندگان، کارشناسان و هنرمندان روبرو شدم که این موضوع باعث شد به پیشنهاد این عزیزان، سومین دوره نمایشگاه را در فاصله کمتر از یکماه از دوره دوم آن و در محیطی خارج از نمایشگاه برگزار کنم تا شهروندان غیر دانشجو نیز بتوانند از آثار بازدید کنند.

این هنرمند خوزستانی در بخش دیگری از صحبت‎های خود در توصیف سبک ماندالا که آثار خود را بر پایه آن بنا کرده است عنوان کرد: واژه ماندالا (Mandala) در زبان باستانی مردم هندوستان، به معنی دایره است. این واژه از ریشه “ماندا” به معنای ذات یا جوهر و پسوند “لا” به معنی ظرف یا دربردارنده گرفته شده است؛ از این‎رو “ظرف جوهر” نیز معنا می‎دهد و یک کهن‎الگو محسوب می‎شود.

وی افزود: در واقع ماندالا شکلی هندسی است که در ادیان هندو و بودا به عنوان دایره‎هایی نمادین برای نمایش جهان هستی و تمرکز برخویشتن و جستجو در درون انسان هستند.

عساکره ادامه داد: نقاشی‎های ماندالا که در آیین‎هایی مثل بودایی و هندو دارای تعاریفی عرفانی و سحرآمیز هستند و حتی گفته می‎شود بعضی جن‎گیرها از آن برای احضار ارواح استفاده می‎کنند عموما تصاویر شامل یک دایره هستند که نقش و نگارها، ریزه‎کاری‎ها، نماد‎ها و اشکال زیادی در آن جا گرفته است و همه آن‎ها در نهایت رو به سوی مرکز رفته و مرکز شکل اصولاً محل تمرکز و تداخل اشکال است.

او درخصوص انتخاب نام “ماه و فلک” برای این نمایشگاه و ارتباط آن با سبک ماندالا گفت: نقاشی‎های ماندالا در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‎آیند؛ باوجود این، من سعی کردم این سادگی را با المان‎هایی مثل ماه، فلک، کهکشان و کیهان تلفیق کنم؛ علاوه بر این باتوجه به علاقه‎ای که به سنت‎های ایرانی داشتم در ماندالاهایم از طرح بته جقه نیز استفاده کرده‎ام.

این نقاش با بیان این‎که موضوع آثار این نمایشگاه ماندالاهای فلکی است، به ابعاد و تعداد این آثار در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه پیش‎رو، ۶۰ اثر دراندازه‎های خیلی کوچک تا خیلی بزرگ به نمایش درخواهند آمد و دلیل این‎که از یک سایز خاص و استاندارد برای کارهایم استفاده نکردم این بود که اگر اثرها را در قالب یک سایز خاص ارائه می‎دادم، از اثرگذاری‎ برخی ماندالاها کاسته می‎شد.

وی با اشاره به تکنیک‎های بکار رفته در آثارش نیز افزود: به صورت کلی از تکنیک‎های مختلفی همچون آبرنگ، اکرلیک، راپید، مدادرنگ استفاده کرده‎ام و بعضاً در یک اثر نیز از تمامی این تکنیک‎ها به صورت همزمان استفاده شده است.

عساکره تصریح کرد: از آن‎جا که من اصولاً در هنر انسانی آزاد و رها هستم و به هیچ‎وجه پایبند به اصول و قواعد خاص نیستم، دوست دارم نقاشی‎هایم نیز آن‎طور که باب میل خودم است خلق کنم؛ بنابراین فکر می‎کنم نمایشگاهی با این موضوع، یک اتفاق جدید در حوزه نمایشگاه‎های برپاشده در حوزه نقاشی باشد.

او اضافه کرد: به عنوان مثال کسی که تکنیک سیاه قلم را نتخاب می‎کند باید از یک سری الگوها و قواعد خاص این حوزه مثل سایه‎ها پیروی کند اما من این سبک تلفیقی را بیشتر دوست داشتم و به همین دلیل نمایشگاهم را براساس آن برپا کرده‎ام.

این هنرمند خوزستانی در پایان ضمن تشکر از جلیلی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز، موسوی مدیر خانه تاریخی ماپار و نیز مدیریت کافه بام به دلیل همکاری در برپایی این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد: بازدیدکنندگان نیز با دیدن و درصورت تمایل خرید آثار از هنر و آثار هنری حمایت کنند.

گفتنی است، لیلا عساکره متولد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۶در رامشیر و ساکن خرمشهر است. این هنرمند خوزستانی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‎شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز می‎باشد.