یک فعال سیاسی خوزستان در دانشگاه صنعتی ارومیه مطرح کرد:

فشارهای داخلی و خارجی بر دانشگاه از مهمترین علت های افول جریانات دانشجویی است

خورنا | سرویس سیاسی: به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی ارومیه و به همت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی ارومیه، مراسمی برگزار شد که سخنران اصلی آن یک فعال سابق دانشجویی خوزستان بود.

به گزارش خورنا در این سخنرانی شکرالله کلاه کج فعال سابق دانشجویی و عضو هیات موسس اتحادیه دانشجویی تادا ، ابتدا جنبش دانشجویی را حرکتی منظم، هدفدار، مستمر و بصورت جمعی اعلام کرد که بدنبال حفظ، اصلاح یا تغییر یک نظام اجتماعی است و گفت : دانشجویان اساسأ با تفکر ایدئولوژی، و یا برای حل نارسایی های اجتماعی مثل مشکلات معیشتی، سیاسی و فرهنگی با هدف روشنگری دور هم جمع می شوند.

شکرالله کلاه کج اعلام کرد که ۳ ویژگی عمده جنبش دانشجویی، نقد و پرسش ، روشنگری و آرمان خواهی است.
کلاه کج با تشریح این سه ویژگی عنوان کرد: اولین کارکرد دانشجویی بحث نقد و پرسش‌گری است که حتی قبل از انقلاب اسلامی، دانشجویان با پرسشگری بدنبال چرایی مشکلات و نارسایی های اجتماعی هستند.
عضو هیات موسس اتحادیه دانشجویی تادا دومین کارویژه جنبش دانشجویی را روشنگری نامید و گفت: جنبش دانشجویی با هدف روشنگری به راحتی از مشکلات دانشگاه مثل مشکلات اجتماعی و سیاسی سخن می گوید و همواره و در هر بستری به دنبال تلاش برای تاباندن نور به زوایای تاریک بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی است.
وی ادامه داد: ویژگی سوم بحث آرمان خواهی دانشجویان است که روحیه ی آزادگی دانشجو باعث می شود همواره پیشرو باشد و درگیر منفعت طلبی ها و محافظه کاری های مرسوم نمی شود. به همین دلیل در صف اول بسیاری از اعتراض های مدنی در همه سالهای قبل و بعد از انقلاب، دانشجویان قرار دارند.
کلاه کج با ارائه تاریخچه ای از جنبش دانشجویی گفت: از زمان تأسیس دارالفنون و دهه های اول سال ۱۳۰۰ ، تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ ، تأسیس اولین انجمن اسلامی در ۱۳۲۱ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با تشکیل دادگاه های فرمایشی، سبب اعتراض دانشجویان و استبداد ستیزی آن ها شد. سفر نیکسون رئیس جمهور آمریکا به ایران و شهید شدن سه آذر اهورایی در ۱۶ آذر همان سال نیز از جمله روزهای مهم در تاریخچه این جنبش است. در بعد از انقلاب نیز در سال های ۷۸ و ۸۸ نیز اوج جنبش های دانشجوبی بود.
این فعال سابق دانشجویی با بیان اینکه افول جریانات دانشجویی به دلیل عدم برآورده شدن مطالبات به حق دانشجویان بود، عنوان کرد: فشارهای داخلی و خارجی بر دانشگاه از مهمترین علت های افول جریانات دانشجویی است.
کلاه کج همچنین با انتقاد از وزیر علوم، وی را فردی دانست که بدنبال سیاست زدایی از دانشگاه است و ادامه داد: ورود برخی از جریانات خاص برای کنترل برنامه های دانشجویان یکی از علت های سیاست زدگی دانشگاه ها دانست.
وی همچنین با انتقاد از ورود ابتذال به برنامه های روز دانشجو اعلام کرد، ۱۶ آذر یادآور شهادت ۳ تن از دانشجویان در راستای آگاهی سیاسی و حقیقت محوری می باشد.
کلاه کج با انتقاد از عدم صدور مجوز برای دو اتحادیه دانشجویی بعد از ۳ سال اعلام کرد که این حرکت مخالف آشکار با شعار اینکه دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی،است.
وی در پایان با ذکر مواردی از سرکوب جریانات دانشجویی، از احضار و بازداشت عده ای از دانشجویان در دولت اخیر نیز به شدت انتقاد کرد.