نفتی که تنور شهروندان در خوزستان را گرم نکرد

خورنا | پدرام کسائی: بارها از مشکلات شهروندان خوزستان، بعنوان بزرگترین استان تولید کننده نفت و گاز کشور نوشته شده و همه فقط دیدند و شنیدند، و اینبار روایت تلخ دیگری از مشکلات مردم سرزمین منابع عظیم نفت و گاز را بشنویم.

شهروندان در پیام هائی که به تحریریه پایگاه خبری خورنا ارسال داشتند از مشکلات بسیار در عرضه نفت سفید گلایه داشتند.

طی پیگیری های خبرنگار خورنا مشخص شد، شرکت پخش فرآورده های نفتی از شهروندان استان خوزستان که در مناطق مسکونی آنها شبکه گاز اجرا نشده خواسته جهت صدور حواله نفت سفید، با مراجعه به کافی نت نسبت به ثبت نام در سامانه تجارت آسان اقدام کنند.

جلسات هماهنگی جهت این موضوع از ماه ها قبل در برخی فرمانداری ها، بخشداری ها با حضور دستگاه های ذیربط از جمله شرکت گاز، امور عشایر، تعاون روستائی و .. نیز برگزار شده است.

در شهرستان بهبهان ۴۸۶ خانوار تا کنون در سامانه تجارت آسان جهت دریافت سهمیه نفت سفید اقدام نموده اند، که از این تعداد تا صبح امروز ۱۹ آذرماه فقط ۸۲ خانوار تائید شده اند و ۹ خانوار نیز بدلیل قرار داشتن ملک آنها در محدوده شبکه توزیع گاز شهری تائید نشده است.

با توجه به اینکه کلیه ثبت نام های صورت گرفته متقاضیان خوزستانی می بایست توسط شرکت گاز خوزستان تائید شود، تنها کاربر بررسی کننده جهت این امر در ستاد شرکت گاز استان قرار داشته و این امر موجب کندی روند تائید در آخرین ماه از فصل پائیز شده است، بطوری که از لیست نفرات ثبت نامی شهرستان بهبهان هنوز تقاضای ۳۹۵ نفر بررسی نشده است، و نیاز است کاربرهایی در شرکت گاز شهرستان ها جهت تسریع در بررسی و تائید پرونده متقاضیان تعریف شود.

از سوئی دیگر در آخرین توافق صورت گرفته فی مابین شرکت پخش فرآورده های نفتی و شرکت گاز قرار بوده لیست مناطق روستائی، شهری و حاشیه ای که فاقد گاز شهری هستند توسط شرکت گاز به ستاد شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام گردد، تا شرکت پخش با تائید این لیست اقدام لازم جهت صدور حواله نفت سفید را اقدام کند.

لازم به ذکر است که در اکثر استان ها همانند قبل، حواله دستی برای متقاضیان نفت سفید صادر می شود که در استان کهگیلویه و بویراحمد که همجوار خوزستان قرار گرفته این امر باعث سهولت دسترسی شهروندان به نفت در ماه های سرد سال شده است.

در پایان لازم است نمایندگان استان خوزستان که اکثراً عضو کمیسیون انرژی مجلس هستند به این امر ورود کرده، تا در سرمای زمستان، نفت این سرزمین بتواند تنور منازل شهروندان خوزستانی را گرم کند.