مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور:

استان خوزستان میزبان دومین کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور می‎شود

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه از برگزاری دومین کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور در اسفندماه سال جاری خبر داد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان یعقوب زلقی امروز شنبه ۱۷ آذرماه ۹۷ با اعلام این خبر افزود: دومین دوره این کنگره باحضور اندیشمندان، پژوهشگران و محققان خارجی از دانشگاه‌های مطرح اروپایی، آسیایی و آفریقایی اوایل اسفندماه جاری در دانشگاه جندی‎شاپور دزفول برگزار می‎شود.

او در ادامه عنوان کرد: این کنگره بامشارکت دانشگاه‌ها، نهادهای بین‎المللی و مهمانان خارجی از دانشگاه‌های شرق‎شناسی ناپل، بلونیا، استانبول و دانشگاه آلمان طی دو روز متوالی در هفته نخست اسفندماه برپا خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه با اشاره به اهداف مهم این کنگره بین‎المللی اظهار داشت: بازشناسی هویت تاریخی شهر دانشگاهی بیمارستانی گندی‌شاپور و نقش تولید علم و دانش در گندی‌شاپور باستان، و ارائه ارزش‎های علمی، فرهنگی و آموزشی ایران باستان در ۱۸ قرن پیش به جهانیان از جمله محورهای دومین کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور محسوب می‎شود.

وی با بیان این‎که این کنگره با حضور ویژه وزیر علوم، دبیر سازمان یونسکو و مسئولان کشوری و استانی برپا خواهد شد گفت: در روز نخست کنگره قرار است پس از مراسم افتتاحیه، سخنرانی رئیس کنگره و مهمانان ویژه انجام شود و سپس در روز دوم بازدید میدانی از محوطه تاریخی گندی‎شاپور، سازه‎های آبی آن، آرامگاه یعقوب لیث‎صفاری در دستور کار خواهد بود.

گفتنی است؛ به منظور بازشناسی ابعاد تاریخی، علمی و فرهنگی نهاد علمی گندی‎شاپور باستان و بررسی زمینه‎های فرهنگی و اجتماعی پدیدآیی، تحول و پیامدهای این میراث ارزشمند جهانی با پیشینه ۱۸۰۰ ساله آموزش عالی ایران که اکنون در شهرستان دزفول در دل خاک مدفون است و همچنین معرفی نقش آن در توسعه تمدن بشری که جایگاه به سزایی در تقویت خودباوری ملی و افزایش نفوذ علمی و فرهنگی ایران در مجامع بین‎المللی در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور، اولین کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور نیز با همکاری و حمایت معنوی عالی‎ترین مقامات علمی کشور و مجموعه‎ای از نهادها و سازمانه‎ای علمی کشور در اسفندماه ماه ۱۳۹۵در دانشگاه گندی‎شاپوردزفول برگزار شد.

به گزارش خورنا شهر ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﮔﻨﺪﯼﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ که در ۱۷ قرن پیش به دستور شاپور یکم پادشاه ساسانی در محل فعلی استان خوزستان ساخته شد.

ویرانه‌های این شهر باستانی که اکنون ﺩﺭ ﺷﺮﻕ شهرستانﺷﻮﺵ، ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻗﯽ
ﺩﺯﻓﻮﻝ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻮﺷﺘﺮ به خوبی قابل رویت است ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺪﻭ تاسیس تبدیل ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻬﺎﻥ شد و به نوعی می‌توان گفت که اولین دانشگاه جهان در این شهر بوجود آمد البته بعدها ﺧﺴﺮﻭ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ دیگر پادشاه ساسانی نیز دستور ساخت ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭﮔﯽ را در این شهر صادر کرد ﻭ با این کار ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪٔ ﺩﺍنش ﭘﺰﺷﮑﯽ در این شهر نیز افزوده شد.