رئیس اتاق بازرگانی اهواز:

تغییرات پی‌درپی قوانین صادراتی باعث دلسردی بازرگانان کشور شده است

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطر‌نشان کرد: وی خاطر‌نشان کرد: از آنجایی که به علت تغییرات پی‌در‌پی بخشنامه‌ها و قوانین صادراتی بازرگانان ما نمی‌دانند که بعد از صادرات کالاهای خود چه چیزی در انتظار آنها خواهد بود لذا اکنون نسبت به امر صادرات دلسرد شده‌اند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در بیست و دومین همایش روز ملی صادرات که امروز چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۹۷ در سالن اجتماعات سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان برگزار شد شهلا عموری بیان کرد: روز ملی صادرات بهانه‌ای است برای تجلیل از صادرکنندگانی که یکسال انواع دشواری‌هایی را متحمل می‌شوند تا بتوانند مرزهای خروجی کشور را از لحاظ صادراتی پر رونق نگه دارند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز ضمن انتقاد به عدم به روز بودن بخشنامه روز ملی صادرات گفت: وقتی که همچنان می‌خواهیم بدون کوچکترین تغییر نگرشی تنها براساس یک بخشنامه‌ مربوط به ۲۵ سال پیش اقدام به تدوین سیاستهای صادراتی کشور بکنیم واقعا چگونه باید انتظار داشت که در امر صادرات یک نتیجه بسیار خوبی را بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه در استان خوزستان بیش از سیصد صادر کننده فعال با تحمل سختی‌های بسیاری که در این حیطه وجود دارد مشغول به فعالیت هستند ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که برطبق بخشنامه مذکور تنها ۲۳ نفر می‌توانند برای انتخاب برترین صادرکننده سال نامزد شده تا در نهایت از این تعداد ۱۵ نفر به عنوان صادر کننده نمونه استان انتخاب شوند؛ براستی آیا وقت آن نرسیده که این بخشنامه امروز دچار تغییر و تحول اساسی شود؟

عموری با بیان اینکه تصدی‌گری دولت بر پیکره اقتصاد کشور از رشد این بخش جلوگیری می‌کند عنوان کرد: سهم صادرات غیر نفتی کشور بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار بوده که از این مقدار تنها ۱۰ درصد متعلق به بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: برخلاف سیاستگذاری‌های کلان کشور که امروزه مبتنی بر کارآفرینی پی‌ریزی شده است متأسفانه ما مشاهده می‌کنیم که واحدهای تولیدی کشور به دلیل اینکه بخشی از مطالباتشان بخصوص در استان خوزستان از بخش دولتی است نمی‌توانند همین وضعیت موجود خود را نیز نگاهداری کنند.

وی با بیان اینکه حرف مردم ما تا چندماه پیش تنها برجام بوده و امروز فقط حول و حوش تحریم می‌باشد اظهار کرد: آیا
کشورهایی که امروز از ما سبقت گرفتند انگیزه آنها فرار از تحریم بوده؟ مسلما که اینچنین نیست. زیرا انگیزه آنها تنها رسیدن به دانایی و تلاش برای بهتر شدن هرچه بیشتر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطر نشان کرد: تا بخش خصوصی قوت و قدرت نگیرد وبین فعل و قول تناقض باشد مشکلات ما به هیچ عنوان در بحث صادراتی حل نخواهد شد.

وی ضمن بیان این مطلب که مردم دیگر نسبت به آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی مسئولین آلرژی پیدا کرده‌اند توصیه کرد: مسئولین باید به جای این آمار دادنها بی‌حاصل، حرفهای تازه‌ و راهکارهای جدیدی را ارائه بدهند.

عموری گفت: تولید کننده ما امروز اطمینان ندارد اگر کالایی را تولید کند فردا با عوض شدن بخشنامه بتواند مجددا بفروشد. مشکلات در کشور و استان ها همه یک ماهیت دارند اما رنگشان با توجه به ظرفیتهای هر استان متفاوت است.

رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه بخشنامه تعهد ارزی باعث شده است که روز بروز فاصله ما با صادر کنندگان واقعی بیشتر شود اظهار کرد: این کارت‌های اجاره‌ای نیز در دو ماه آینده معضلات جدیدی را به پیکره نحیف بخش خصوصی ما هم وارد خواهد کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: از آنجایی که به علت تغییرات پی‌در‌پی بخشنامه‌ها و قوانین صادراتی بازرگانان ما نمی‌دانند که بعد از صادرات کالاهای خود چه چیزی در انتظار آنها خواهد بود لذا اکنون نسبت به امر صادرات دلسرد شده‌اند.

عموری بیان کرد: صادر کنندگان ما علی‌رقم اینکه از کارخانجات خرید نقدی انجام می‌دهند و کرایه حمل را نیز پرداخت می‌کنند و همچنین ریسک بازگشت سرمایه را هم می‌پذیرند ولی چون اظهارنامه گمرکی به نام آنها نیست، خرید آنها داخلی قلمداد می‌شود و لذا باید بابت این خریدی که از ابتدا تا انتها پروسه آن سود و زیانش به هیچ عنوان مشخص نیست مالیات پرداخت کنند. هنوز صادر کنندگان ما بابت جرائم سالهای ۹۰ تا ۹۴ مشکل دارند و جرائم سنگین گریبانشان را گرفته است.

عموری ضمن اشاره به بخشنامه دولت به صادرکنندگان که می‌گوید ارز حاصل از صادرات باید به کشور وارد شود گفت: دولت جدیدا یک بخشنامه دیگری را نیز ابلاغ کرده که طی آن به گروه بندی صادرکنندگان اقدام کرده است. این نیز یک‌ راهکار صحیحی نیست زیرا صادرکنندگان عمده از چرخه صادرات حذف و خرده فروشی باب می‌گردد یعنی صادر کننده واقعی دیگر وجود نخواهد داشت.. چرا؟ چون ارزش پایه صادراتی برخی کالاها بین اظهار واقعی کالا و گمرکی فاصله ایجاد می‌کند و نرخ دلار نیز متغیر است و کنترل نمی‌شود. دولت برای حل این معضل در ماههای آتی چه راهکاری اندیشیده است،

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآوری کرد: در سالهای گذشته مشوقهای صادراتی برای صادر کنندگان در نظر گرفته شده است که در این مشوقها برخی از صادر کنندگان برای افزایش میزان صادرات خود گاهی هم حتی بدون سود نیز اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند تا بتوانند با انتحاب شدن به عنوان صادر کننده نمونه و دریافت هدایای نفیس این مسئله ضررهای قبلی راجبران ‌کنند.

رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه تقدیر ما از صادرکننده‌ها به هیچ عنوان اصولی و درست صورت نمی‌گیرد اظهار کرد: یک لوح به صادر کننده می‌دهیم که فقط ابعادش در طی این سالها تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: البته به جای این تقدیرنامه‌ها، می‌توانیم ما صادر کنندگان خود را از پرداخت ۱۰ درصد مالیات معاف کنیم و یا ۱۰ درصد تخفیف پرداخت مالیات بدهیم.

عموری ادامه داد: از آنجایی که این ۱۰ درصدها باعث می‌شود که فعال بخش خصوصی متوجه شود که ما برای کارش ارزش قائل شده‌ایم، لذا این امر به خودی خود توان او را برای ادامه کار دو چندان می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در پایان گفت: امیدوارم همه ما چه بخش خصوصی و چه دولت در کنار هم در حوزه اقتصاد کمک کنیم و با ارائه راهکارهای مناسب نسخه‌ای جدید برای بیکاری، اشتغال فراگیر، رونق تولید و افزایش صادرات ترسیم کنیم.