رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان:

استان خوزستان می‌تواند به قلب صادرات کشور تبدیل شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم مشکلات پیش روی صادرکنندگان استان را مرتفع سازیم بی‌شک خوزستان این توانایی را خواهد داشت که تبدیل به هارتلند (قلب) صادرات کشور بشود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در بیست و دومین همایش روز ملی صادرات که امروز چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۹۷ در سالن اجتماعات سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان برگزار شد امیرحسین نظری گفت: در شرایطی که کشور توسط امپریالیسم غرب مورد هجمه‌های تحریمی واقع شده است بحث صادرات و تولید داخل از جمله موضوعات مهمی بوده که پیش از هر زمان دیگر دارای اهمیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان با ۱۱/۵ میلیون تن حجم کالاهای صادراتی و ۴/۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از بحث صادرات از جمله استانهای برتر کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: سهم استان خوزستان از صادرات به کشور عراق در حدود ۱/۴ میلیارد دلار است که این مسئله می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای تولیدکنندگان و صادرکننگان استان فراهم کند.

نظری خوزستان را یک استان استراتژیکی از نظر صادرات دانست و تصریح کرد: استان خوزستان به دلیل دسترسی به آبهای بین‌المللی و همچنین داشتن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه از جمله عراق دارای موقعیت بسیار ممتازی از نظر صادراتی در سطح کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم مشکلات پیش روی صادرکنندگان استان را مرتفع سازیم بی‌شک خوزستان این توانایی را خواهد داشت که تبدیل به هارتلند (قلب) صادرات کشور بشود.

وی ضمن اشاره به بازارهای سوریه و عراق به عنوان فرصت‌های بسیار مناسب برای توسعه صادرات کشور در آینده گفت: سازمان توسعه تجارت به عنوان مرکز اصلی سیاست‌گذاری بحث صادرات باید از الان با برطرف ساختن مشکلات موجود در بحث فعالیتهای صادراتی کشور، زمینه بهره‌گیری از این فرصتها را در آینده بنحو مطلوبی ایجاد کند.

نظری با بیان اینکه حل مشکلات زیرساختی دو مرز چذابه و شلمچه به اعتبارات ملی نیاز دارد اظهار کرد: امروزه شلمچه و چذابه به عنوان مرزهای صادراتی خوزستان و کشور دارای یکسری تشریفات زائد و بووکراسی‌های ملال آور هستند که این مسئله موجب نارضایتی بسیاری از صادرکنندگان استان را فراهم کرده است.

این مقام مسئول تفویض اختیارات به استان را تنها راه حل موثر برای حل این مشکلات دانست و توضیح داد: از آنجایی که در حال حاضر تصمیم‌گیری برای رفع بسیاری از مشکلات مرزهای شلمچه و چذابه تنها باید از طریق برخی از وزارتخانه‌ها گرفته شود لذا این مسئله اکنون باعث کندی روند ساماندهی این مبادی صادراتی استان شده است.

وی در پایان با بیان اینکه هرگونه وقفه در امر صادرات باعث از بین رفتن بازارهای خارجی کشور می‌شود اظهار کرد: بخشنامه‌های موقتی و لحظه‌ای که گاهی از طریق سایر وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شوند در مواقعی باعث قطع روند صادرات کشور می‌شود؛ بنابراین لازم است که با اتخاذ یکسری هماهنگی‌ها از این مسئله هرچه سریعتر جلوگیری شود تا روند صادراتی کشور همچنان به صورت پیوسته مسیر خود را طی کند.