اظهارات اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند:

به پیر به پیغمبر(ص) مدیر دو تابعیتی نداریم

عباس مدحجی: اسمعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند عصر روز سه شنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران حاضر در مرز شلمچه برای پوشش رسانه ای اربعین حسینی (ع) حاضر شد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد. وی که همراه معاون عمرانی،  قائم مقام سابق ، مدیر حوزه مدیرعامل و مدیر روابط عمومی حاضر شده بود از خبرنگاران همکار در پوشش خبری اربعین حسینی(ع)تجلیل و تقدیر کرد

زمانی با اشاره به تصویب طرح جامع منطقه آزاد اروند بعنوان آیین نامه کار و نقشه راه منطقه برای توسعه از سه طرح جامع مصوب در گذشته نام برد و گفت: سه طرح جامع در این مناطق برای آبادان ، خرمشهر و منطقه آزاد قدیم قبلا درنظر گرفته شده بود اما در این طرح جامع جدید، تمام موارد و مناطق بطور کامل در یک طرح گنجانده شده اند.

تصویب این طرح، اولین کار برای توسعه منطقه و تعیین تکلیف دستگاهای اجرایی و مردم است. سالها روی این طرح کارشده و شرکتهای مشاوره ای مهمی روی آن کار کرده اند که در نهایت باکمک مدیران کشوری و استانی تکمیل شد.
در این طرح تلاش شده روابط مردم و دستگاهای اجرایی مثل شهرداری دستخوش تغییرات زیادی قرار نگیرد وکمترین آسیب را به مجوزهای مردم بزند.

طرح جامع در گذشته بوسیله دفتر فنی استان تدوین میشد ولی طرح حال حاضر منطقه در هیئت دولت تصویب شده و بالاتر از طرح جامع شهرستانها در رسیدگی، نظارت و تصویب آن است. این طرح نوع و شکل کسب و کار و روابط فی مابین دستگاها و مردم در حیطه کسب و کار را مشخص کند. به اطلاعات آماری کامل برای برنامه ریزی آموزش و پرورش، آموزش عالی و نیازسنجی نیازمندیم.

شکل گیری بازارهای جدید و مراکز تجاری

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با اشاره به بازارهای سنتی خرمشهر و ابادان از تلاش این سازمان برای توسعه و مدرن سازی بازارهای منطقه با لزوم سرمایه گزاری بخش خصوصی گفت. زمانی افزود: باید زیرساختها را هم سخت افزاری و هم نرم افزاری پیاده کنیم و هم اکنون هم درحال انجام کارهای اساسی زیرساختی هستیم. درباره حذف روادید عراقی ها نیز باید به اطلاع برسانم این حذف از سمت ایران اعمال شده اما طرف عراقی نپذیرفته است. روز یکشنبه ی هفته ی آینده با مسؤلین عراقی دراین باره مذاکراتی خواهیم داشت.
اسمعیل زمانی ادامه داد: طرف عراقی ادعا میکند کالای خارج شده از مرز ایران، تجاری است نه مسافری. این وظیفه گمرکات عراق است که این موضوع را رصد کند و گمرکات ما فقط از خروج کالاهای اساسی جلوگیری میکنند. البته شنیده شده که تعدادی از بازاری ها و تجار بصره نسبت به این موضوع معترض شده اند.

زمانی درباره گیتها هم گفت: گمرک، گیت آبادان را تحویل گرفته است. ما بدنبال آنیم که برای کل کشور روادید عراقی ها را حذف کنیم اما طرف عراقی زیاد آمادگی و رغبت ندارد. اگر یک شخص عراقی که بدون روادید وارد شده است از منطقه آزاد خارج شود تخلف کرده و باید جریمه پرداخت کند اما مجرم نیست. رییس جمهور ورود(برخی) کالاها به مناطق آزاد را بدون ثبت سفارش آزاد کرد.

مدیر عامل این سازمان همچنین درباره ی مدیران دوتابعیتی ، فیش های حقوقی ، جشنواره خرید طلایی و تشکیل اداره کل آموزش و پرورش اظهارات جالبی داشت:
به پیر به پیغمبر (ص)به امام زمان (عج) ما مدیر دوتابعیتی در سازمان نداریم وحتی به تمام دستگاهای نظارتی اثبات کردیم. حتی یکی از مدیران را جابجا کردیم تا این حواشی پایان یابد.
کارکنان فولاد یاشرکت نفت حقوقهای بیشتری دارند. چرا درباره فیشهای دیگر سازمانها مطلبی منتشر نمیشود؟
تغییرات دائمی مدیریت های آموزش و پرورش شهرستانهای خرمشهر و آبادان تحت تأثیر نمایندگان شهرستانها باعث عدم ثبات آموزشی شده و کار اداره آموزش را سخت کرده است.
برای جشنواره خرید طلایی ، خودِ سازمان با شخص خاصی قراردادی منعقد نکرده بود و طرف ما اصناف بود. مجموعه اصناف با شخص ثالثی قرار داد بست که حواشی ایجاد شد. دراین زمینه سازمان منطقه آزاد اروند فقط قصد تحریک بازار و خارج کردن آن از رکود را داشت و حواشی ایجاد شده تقصیر مانبود.