به بهانه اعتراضات کارگری خوزستان؛ مقام معظم رهبری: کارگر، ستون فقرات اقتصاد و تولید است

خورنا – علی چاروسائی، مدیرمسئول: در ماه های اخیر اعتراضات کارگری در مجموعه های مختلف صنعتی و اداری خوزستان به خصوص در شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خوزستان خوراک رسانه های مختلف شده و مطالبات به حق این کارگران را دست مایه تبلیغات علیه نظام کرده اند.

در ماه های اخیر اعتراضات کارگری در مجموعه های مختلف صنعتی و اداری خوزستان به خصوص در شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خوزستان خوراک رسانه های مختلف شده و مطالبات به حق این کارگران را دست مایه تبلیغات علیه نظام کرده اند. اعتراضاتی که عمدتا به منظور تاخیر های چند ماهه در پرداخت حقوق صورت گرفته و کاملا به حق است.

اعترضات کارگران برای مطالبه حقوق و مزایای عقب افتاده خود ان هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران که گرانی و بی ثباتی در نرخ مهمترین مایحتاج زندگی به شدت ملموس است، اقدامی طبیعی و پیش بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

اما وضعیت فعلی اقتصاد ایران به یک چرخه و دور باطل گرفتار شده که شاید سهم مردم در این بی ثباتی و بی کاری کمتر از مسئولین نباشد. مقام معظم رهبری در جمع کاگران و کارآفرینان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ با انتقاد از خرید کالای خارجی برغم وجود مشابه با کیفیت داخلی، فرمودند: «چرا عده ای بر خرید کالای خارجی اصرار دارند، این چه بدفهمی و مرضی است؟ همه دستگاههای دولتی و همچنین همه مردم باید تصمیم بگیرند که از کالای ایرانی استفاده کنند. حمایت از کالای ایرانی، یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه های مقابله با طراحی اقتصادی دشمنان است زیرا آنان متوجه شده اند که در جنگ سخت و نظامی به نتیجه نخواهند رسید.»

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و نگاه کارشناسانه و ریشه ای به مسایل اقتصادی، متوجه خواهیم شد که بی توچهی به کالای ایرانی یکی از مهمترین علل بیکاری، مشکلات کارگری و تاخیر در پرداخت حقوق کارگان زحمت کش این مرز و بوم است.

از دیگر علل بسیار مهمی که اخیرا بسیاری از شرکتهای بزرگ کشور را درگیر مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی برای پرداخت حقوق و مزایای کارگران کرده است، خصوصی سازی های بدون برنامه، بدون توجه به اصول، بدون در نظرگیری حقوق کاگران و صرفا بر اساس منافع دولتها بوده است. خصوصی سازی هایی که بعضا بدون توجه به اصول انجام شدند و بلای جان صنایع بزرگ و مادر در کشورمان شده است.

به ویژه در این روزها و ماه های حساس که دشمنان داخلی و خارجی ایران و انقلاب دست به دست هم داده اند تا انقلاب اسلامی ایران نتواند چهل سالگی را خود را ببیند و جشن بگیرد _که البته خیال باطل است_ مدیران دولتی و مدیران صنایع، مالکان و سهام داران شرکتهای بزرگ و همه کسانی که دستشان میرسد نباید اجازه دهند با سوءمدیریت و بی خیالی عده ای کارنابلد، قشر زحمت کش کارگر که به فرموده مقام معظم رهبری “ستون فقرات اقتصاد و تولید” هستند، به دلیل فشارهای اقتصادی و معیشتی مجبور باشند دست از کار کشیده و روزهایی که باید چرخ اقتصاد مملکت را بهتر از همیشه برچخانند، دست به اعتراض زده و مطالبتشان را درخواست کنند.

اعتراضات این روزهای کارگران در خوزستان اعتراضاتی به حق و صحیح است و مسئولان استان از استاندار گرفته تا مدیران شرکتهای صنعتی و حتی نمایندگان مجلس و مدیران محلی اگر نمیتوانند کاری از پیش ببرند، باید سریعا از معترضین عذرخواهی کرده و جای خود را به مدیران کاربلدتر و دلسوزتر بسپارند تا با عملکرد ضعیفشان موجب وهن نظام جمهوری اسلامی ایران نشوند.

البته کارگران معترض بارها و بارها اذعان داشته اند که اعتراضشان صنفی، در قالب قانون و صرفا جهت وصول مطالبات عقب افتاده و گذران زندگی است اما ادامه به توجهی به مطالبات این کارگران موجب شده تا رسانه های معاند از این اعراضات برداشت های مختلفی کرده و این اعراضات را به دروغ به تقابل با نظام ربط داده اند که انتظار میرود کارگران با توجه به این مسایل و در نظر گرفتن شرایط حساس کشور، به نحوی عمل کنند تا شرایط سوءاستفاده از اعتراضات به حق آنها فراهم نشود.

در پایان به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ اشاره میشود: «کارگر وقتی میگوید «من کارگرم»، احساس افتخار کند، احساس حقارت نکند؛ کمااینکه واقع قضیّه هم همین است، اگر ما همه‌ی ثروتهای دنیا را هم یک جا جمع کنیم، همه‌ی پول‌دارهای عالم هم بیایند یک‌ جا جمع بشوند، [امّا] کارگری برای کار نباشد، بی‌فایده است؛ کارگر، ستون فقرات اقتصاد و ستون فقرات تولید است.»

امید است مردم با حمایت از کالای ایرانی، مسئولان با حمایت نیروی کار ایرانی و کارگران با توجه به شرایط ویژه کشور و استفاده از تمام ظرفیتهایشان، چرخ اقتصاد مملکت را بهتر از همیشه بچرخانند.