آمادگی امدادگران جت‌اسکی‌سوار برای نجات غرق‌شدگان در رودخانه‌های خوزستان

خورنا- علی خدادادی امروز در حاشیه دوره آموزشی جت اسکی K38 در منطقه ساحلی دزفول اظهار داشت: این برای هلال‌ احمر خوزستان افتخار است که بتواند در امداد و نجات در حوزه‌های مختلف پیشرو باشد و این پیشرو بودن می‌تواند زمینه ساز توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات و امکانات مورد نیاز در حوزه امداد و نجات نیز باشد.

وی افزود: این امر از سویی دیگر موجب توجه دیگران به هلال احمر و بالارفتن سطح انتظارات و توقعات از این مجموعه امدادی و عام المنفعه می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر خوزستان با اشاره به ضرورت مراقبت و حفاظت از تجهیزات امدادی و کسب تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز نگهداری آن‌ها توسط امدادگران بیان کرد: به دلیل شرایط سخت، مهم‌ترین نکته در زمینه تجهیزات امدادی، مراقبت و حفظ و نگهداری از آن‌ها و کسب تخصص‌های لازم در زمینه نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات امدادی است.

وی با بیان اینکه آموزش در زمینه استفاده از تجهیزات امدادی باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: امدادگرانی که قصد استفاده از جت اسکی را دارند باید حتما از سلامت کامل جسمی برخوردار باشند و ارائه گواهینامه دوره جت اسکی نیز باید مشروط و منوط به ارائه گواهی سلامت جسمانی باشد.

خدادی عنوان کرد: علاوه بر سلامت جسمانی، امدادگرانی که قصد استفاده از جت اسکی را در عملیات امدادی آبی دارند باید حتما آموزش‌های نظری و عملی لازم به ویژه کمک های اولیه را گذرانده باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود رودخانه‌ها در استان خوزستان؛ گردشگری آبی در آینده به شدت رونق می‌گیرد و به همین جهت احتمال خطر غرق شدگی و نیاز به استفاده از جت اسکی به وجود می‌آید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه ایمنی و تخصص امدادگران در زمینه استفاده از جت اسکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تصریح کرد: امدادگرانی که از جت اسکی استفاده می‌کنند باید حتما با زبان انگلیسی آشنا باشند چون هلال احمر نهادی بین المللی است و حضور در عرصه‌های بین المللی یکی از ملزومات اصلی جمعیت هلال ‌احمر است.

همچنین در این دوره صادق سلامت اظهار داشت: ۲۰ نجاتگر هلال احمر استان خوزستان در نخستین دوره عملی اصول حیات بخشی و امداد و نجات جت اسکی K38 در منطقه ساحلی دز در دزفول شرکت کردند.

وی با بیان اینکه این دوره آموزشی با همکاری انجمن جت اسکی کشور و با حضور مربیان تیم ملی برگزار شد، افزود: ۲۰ نفر از امدادگران و نجاتگران هلال احمر خوزستان از شهرستان‌های شوشتر، دزفول و خرمشهر، نحوه عملی و اصول حیات بخشی و امداد و نجات با جت اسکی در آب‌های آزاد را فراگرفتند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بیان کرد: به دلیل وجود آب‌ها و سواحل فراوان سالانه حوادث و سوانح زیادی در این مناطق رخ می‌دهد که مهم‌ترین آن غرق شدگی به دلیل عدم آشنایی با فنون شنا به ویژه در آب‌های آزاد است.

وی ادامه داد: جریان آب کارون در شوشتر و دز در دزفول از نوع گردابی و نیازمند مهارت بسیار بالای شنا است و بیشترین آمار غرق شدگی را در این نوع آب‌ها داریم.

سلامات گفت: جمعیت هلال‌احمر خوزستان به منظور کاهش آمار تلفات حوادث آبی و افزایش سرعت امداد رسانی اقدام به تکمیل بخش امداد و نجات ساحلی و دریایی کرده و این مسئله برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است.

انتهای پیام/