امام جمعه شهرک طالقانی: جلسات شورای شهر باید به صورت علنی برگزار شود/ بودجه شهر با شفافیت اعلام شود

 

حجت‌الاسلام سیدسلمان هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه شهرک طالقانی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع فسادهای اقتصادی مقدم بر مجازات است، بیان کرد: تقویت و ترویج ارزش‌ها یکی از راه های پیشگیری است، جامعه ای که ثروت اندوزی محض در آن تبدیل به یک ارزش شده و اینکه ثروت نجومی مذکور از چه راهی به دست آمده برای کسی اهمیت نداشته باشد به شدت مستعد فساد است.

 

وی افزود: وقتی در جامعه‌ معیار سنجش تقوا و اخلاق به مادیات و ظواهر تغییر کرد آن وقت میز و پست مدیریتی، به جای آنکه محراب عبادت خدا و سنگر خدمت به خلق خدا باشد، تبدیل می شود به ابزاری برای چپاول بیت المال و دست بردن در جیب مردم.

 

هاشمی ابزار قانونی و مدیریتی را یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از فساد اقتصادی دانست و یادآور شد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار در این زمینه که ریشه اسلامی و دینی دارد موضوع شفافیت است. فساد در تاریکی شکل می‌گیرد و مدیری که مخالف شفافیت است و در این راستا عمل کند اگر خود فاسد نباشد درخوشبینانه‌ترین حالت جاهل است.

 

امام جمعه شهرک طالقانی در پایان گفت: شفافیت باعث شکل‌گیری نظارت عمومی و همگانی می‌شود، نظارتی که یکی از موثرترین ابزارها در جلوگیری از وقوع تخلف و فساد است. در این زمینه و به صورت نمونه جلسات شورای شهر باید به صورت علنی برگزار شود و بودجه شهر را با شفافیت بیان کنند، ممکن است برخی از مسئولان ناراحت شوند اما این یک مطالبه عمومی است نه انتقاد.