سرپرست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:

بخشی از مدیران میانی صنعت‌نفت مانع خودکفایی کشور در زمینه تجهیزات نفتی شدند

سرپرست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بخشی از مدیران میانی صنعت‌نفت را مقصر اصلی عدم رسیدن کشور به خودکفایی صدرصدی در زمینه تجهیزات نفتی دانست و افزود: در جلسه‌ای که چندی‌ پیش با انجمن قطعه‌سازان و شرکتهای دانش بنیان استان خوزستان برگزار کرده بودیم آنها به صراحت اعلام داشتند که از نیازهای قطعاتی بخش صنعت‌نفت بی‌اطلاع هستند که این مسئله در واقع نشان دهنده عدم توجه مدیران میانی صنعت‌نفت به توانمندی‌های بخش داخلی است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات ساخت داخل صنایع نفتی و حفاری استان خوزستان که امروز پنجشنبه یکم‌آذر ماه ۹۷ در سالن نیوساید اهواز برگزار شد احمد محمدی با بیان اینکه همزمانی این نمایشگاه با سال حمایت از کالای ایرانی وظیفه دست‌اندرکاران صنعت نفت را سنگین‌تر خواهد کرد اظهار داشت: ما امسال این همزمانی را به فال نیک می‌گیریم تا براساس آن هرچه بهتر و موثر‌تر بتوانیم به شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی رسیدن به خودکفایی و خود‌اتکایی دست پیدا کنیم.

سرپرست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن اشاره به تحریم‌های کنونی برضد کشور گفت: برپایی این‌گونه نمایشگاهها در حقیقت یک‌جلوه بسیار درخشانی از حرکت رو به جلو در مسیر خودکفایی و خود‌اتکایی کشور است.

وی عنوان کرد: نمایشگاه نفت و حفاری استان خوزستان برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ با رویکرد تامین نیازمندی‌های ضروری این حوزه آغاز به کار کرد و خوشبختانه اکنون نیز با اضافه شدن شرکتهای توانمند و نیروهای ماهر به آن، ما شاهد بهبود روز افزون کیفیت این نمایشگاه و ارتقای دستاوردهای ارائه شده در آن هستیم.

محمدی بیان داشت: طی ۹ سالی که از آغاز نمایشگاه نفت و حفاری استان خوزستان سپری می‌شود ما خوشبختانه توانسته‌ایم با تلاش شبانه‌روزی مهندسان و شرکتهای قطعه ساز کشور بیش از ۱۰ هزار قطعه اساسی در حوزه‌های مختلف تاسیسات نفتی و عملیات حفاری را بومی سازی کنیم و با این کار از خروج مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری کنیم.

سرپرست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بخشی از مدیران میانی را مقصر اصلی عدم رسیدن کشور به خودکفایی صدرصدی در زمینه تجهیزات نفتی دانست و افزود: در جلسه‌ای که چندی‌ پیش با انجمن قطعه‌سازان و شرکتهای دانش بنیان استان خوزستان برگزار کرده بودیم آنها به صراحت اعلام داشتند که از نیازهای قطعاتی بخش صنعت‌نفت بی‌اطلاع هستند که این مسئله در واقع نشان دهنده عدم توجه مدیران میانی صنعت‌نفت به توانمندی‌های بخش داخلی است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل و دلگرمی هرچه بیشتر بخش صنعت و خصوصی قرار شده است که نه تنها قطعه‌سازان و شرکتهای دانش‌بنیان کنسرسیومی از شرکتهای مختلف برای ارائه مطالبات خود به صنعت‌نفت تشکیل بدهند بلکه گروهی را نیز در مدیریت فنی صنعت‌نفت ماموریت داده‌ایم که آنها هم نیازهای قطعاتی بخش نفت و حفاری را بدون سانسور در اختیار دانشگاه‌ها و سازندگان قطعات قرار داده تا آنها ضمن ساخت این قطعات به صورت پایلوتی در نمایشگاههای اینچنینی شرکت کنند تا در نهایت از دل این نمایشگاهها ما شاهد امضای قراردادهایی برای ساخت این قطعات در مقیاس واقعی آنها باشیم.

محمدی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یک شرکت متعلق به همه کشور است اظهار کرد:از آنجایی که عملکرد این شرکت نه تنها می‌تواند بر داخل کشور بلکه بر مشتریان مرتبط با بخش خارجی نیز تاثیر‌گذار باشد لذا ما باید ظرفیت راکد این کشورها و بویژه استانهایی که در مجاورت استان خوزستان قرار دارند را هم به خدمت بگیریم.

سرپرست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مورد برنامه‌های امسال دهمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات ساخت داخل صنایع نفتی و حفاری استان خوزستان عنوان کرد: رونمایی از پنج دستاورد مهم بومی شده در زمینه تجهیزات مورد نیاز بخش صنعت‌نفت، برگزاری نشستهای تخصصی با انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور کارشناسان صنعت برای رفع ابهامات ایجاد شده برای بخش خصوصی و صنعت از جمله‌ فوق برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه اجرایی می‌شوند.

وی در پایان گفت: در نمایشگاه امسال در حدود ۲۲۰ شرکت داخلی در قالب ۱۶۰ غرفه حضور داشته که از این تعداد ۷۰ درصد شرکت‌ها قطعه ساز بوده و مابقی نیز جزء شرکتهای تامین‌کننده قطعات یا از شرکتهای دانش‌بنیان می‌باشند.