اعلام شکایت تشکل های محیط زیستی خوزستان علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور

خورنا | پدرام کسائی: دبیر تشکل های محیط زیستی استان خوزستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری خورنا گفت: تشکل های محیط زیستی خوزستان در خصوص مجوز محیط زیستی صادر شده پروژه ویلا سازی های منطقه حفاظت شده خاییز در دادستانی کل کشور علیه رییس سازمان محیط زیست کشور اعلام جرم نمودند.


هژیر کیانی افزود: بعد از تمدید مجوز باطل شده سد کوهرنگ ۳ در سرشاخه های کارون، با تسهیل گری اقای کلانتری و همچنین صدور مجوز محیط زیستی سد خرسان در سرشاخه های کارون،مستندات کافی جهت پیگیری حقوقی این موارد را نداشتیم،ولی در خصوص پروژه ویلاسازی خاییز، چونکه منطقه مورد نظر جهت اجرای پروژه جز مناطق حفاظت شده بود و سرمایه گذار شخص حقیقی است، حساسیت تشکل های محیط زیستی در این خصوص بیشتر شده و پیگیری های لازم در خصوص عدم اجرای پروژه در این منطقه توسط تشکل های محیط زیستی شهرستان بهبهان و استان خوزستان و با اتفاق نظر صورت گرفت.

کیانی افزود: با پیگیری های صورت گرفته متوجه شدیم نامه ای از سوی رییس سازمان محیط زیست کشور به مدیران کل محیط زیست استان های کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان ارسال شده، که در این نامه اعلام شده نیازی به مکاتبه با سازمان محیط زیست کشور و معاونین سازمان جهت اخذ مجوز این پروژه نیست، که این مورد با صحبت های معاونین سازمان که اعلام نموده بودند هنوز هیچ مجوزی برای این پروژه صادر نشده و بازبینی های لازم از این پروژه به عمل نیامده است، تناقض فاحش دارد.


وی افزود: در پی اطلاع از این مورد در تشکل های محیط زیستی ومنابع طبیعی استان خوزستان تصمیم گرفته شد با توجه به موارد مشابهی که وجود دارد، با پیگیری این مورد به طور جدی، فتح بابی شود جهت جلوگیری از موارد مشابه و تخلفاتی که در روند صدور مجوز های طرح های غیر قانونی و فاقد مجوز های زیست محیطی در مناطق چهارگانه و مناطق حفاظت شده صورت می گیرد.
هژیر کیانی در ادامه اظهار داشت: البته در حال حاضر تشکل های محیط زیستی خوزستان پیگیر جمع آوری مستندات لازم برای طرح های دیگر، از جمله شرکت هایی که آلایندگی زیست محیطی دارند و پروژه هایی که به محیط زیست آسیب می رسانند بوده، که در صورت تکمیل مستندات علیه آنها اقامه دعوی خواهد کرد.
کیانی تخلفات صورت گرفته در این پروژه را نقض صریح اصل پنجاه قانون اساسی و بی توجهی به سند ملی محیط زیست که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده دانست و گفت: ما مطالبه گری حقوقی را در این خصوص انجام خواهیم داد تا بتوانیم اهداف این سند جامع و راهبردی را که در ماده چهارم آن به صراحت به جرم انگاری محیط زیستی تاکید دارد، کمک کنیم تا اهداف ان محقق گردد.

دبیر کمیته تشکل های محیط زیستی خوزستان نیز در خصوص اعلام شکایت این کمیته علیه عیسی کلانتری،رییس سازمان محیط زیست کشور به دادستانی کل کشور گفت: سرمایه گذار پروژه حدود سیزده ماه است که در منطقه حفاظت شده خاییز فعالیت اجرایی دارد.


محمد داسمه افزود: اسنادی به دست دبیرخانه تشکل های محیط زیستی خوزستان رسید که حوالی خردادماه سال جاری آقای ظهرابی معاونت محیط طبیعی کشور بعنوان مرجع اختصاصی موضوع، طی نامه ای یازده شرط را برای اخذ مجوز برای سرمایه گذار تعیین نموده، که بند یازدهم آن، اخذ مجوز از کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی بوده (پیوست محیط زیستی) و همچنین محیط زیست انسانی نیز برای صدور مجوزشروطی گذاشته، که یکی از شروطی که معاونت محیط زیست انسانی گذاشته، اخذ مجوز از معاونت محیط طبیعی است، و همین نکته یعنی تا تاریخ صدور این مکاتبات هیچ مجوزی برای این پروژه صادر نشده بود، در صورتی که سرمایه گذار در مدت ۱۳ ماهه گذشته فعالیت مستمر داشته وماشین آلات وی اقدام به تسطیح کوه و محوطه نموده است.
داسمه افزود: دکتر عیسی کلانتری ریاست سازمان محیط زیست کشور پس از این تاریخ این مکاتبات، در نامه ای به مدیران کل محیط زیست استان های کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان صراحتاٌ اعلام کرده که نیازی به مکاتبه با سازمان و معاونت های سازمان نبوده و شما می توانید مستقیماٌ دستور را اجرائی کرده و طرح اجرائی شود.
وی در ادامه گفت: این در صورتی است که خود دکتر کلانتری پیشتر اعلام کرده که کلیه طرح ها و پروژه ها بایستی پیوست محیط زیستی داشته باشند، در صورتی که در روند صدور مجوز پروژه ویلاسازی منطقه حفاظت شده خائیز شاهد این هستیم که اخذ مجوز از معاونت محیط طبیعی و معونت محیط زیست انسانی کشور انجام نشده و حتی پرونده به کمیته ارزیابی ارجاع نشده، و این مورد با صحبت های قبلی مقام عالی سازمان محیط زیست کشور تناقض دارد.
داسمه در ادامه گفت: مورد دیگری که باید به آن توجه شود این است که حسب آئین نامه هیئت وزیران ایجاد شهرک و شهرک سازی در مناطق چهارگانه محیط زیستی ممنوع است، و منطقه حفاظت شده خائیز زیستگاه گونه های ارزشمند جانوری همچون پلنگ ایرانی، کل و بز وحشی، گرگ، عقاب، کارکال و… است.
دبیر کمیته حقوقی تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان گفت: حال با توجه به اسناد و مدارکی که در اختیار شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان است ، این پروژه برای احداث ۱۵۶ واحد ویلائی طراحی شده است، که در تضاد با تعاریف مناطق حفاظت شده است.
محمد داسمه افزود: از دیگر مواردی که در تعریف این پروژه عنوان شده ، اطلاق طرح بوم گردی به این پروژه بوده است، در صورتی که بوم گرد در ویلا نمی خوابد و در کدام طرح بوم گردی شاهد احداث ویلا هستیم.
داسمه در ادامه اعلام داشت: کل موارد فوق موجب شد تا شورای تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان امروز سه شنبه ۲۹ آبان ماه شکایتی را محضر دادستان محترم کل کشور تقدیم کند، که بنده بعنوان دبیر کمیته حقوقی تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان امروز شخصاٌ در دادستانی کل کشور حضور یافته و شکایت را ثبت کرده و پرونده مذکور به معاونت محترم قضائی دادستان کل کشور،و به جناب آقای دکتر حشمتی معاونت حقوق عامه ارجاع شده است، و ما شماره ثبت را دریافت نموده و مکاتبات آتی خود را پیرو آن انجام خواهیم داد.
وی در پایان گفت: طی ماه های گذشته مکاتبات بسیاری در خصوص نگرانی سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی با حراست سازمان و معاونت محیط طبیعی داشته ایم و حتی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی استان اقدام به صدور بیانیه نمود، و وقتی دیدیم که اقدام بازدارنده ای از سوی سازمان در این خصوص صورت نمی گیرد ، مجبور شدیم تظلم خواهی خود را به محضر دستگاه عدل و عدالت ارائه نمائیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محسن تشکلی که خودش کلی تنش و حاشیه داره چطور میتونه مدعی دفاع از حق و رفع مشکلات محیط زیستی بشه ؟؟؟! وای جای تعجب داره