لزوم و اهمیت سامانه شفافیت مالی شهرداری ها/ گردش آزاد اطلاعات تنها راه مبارزه با فساد سیستماتیک/ شهرداری بندر ماهشهر در مورد قرادادهای خود شفاف‌سازی کند

شاهرخ حسنی l خورنا رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۳ مهر ماه در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود فرمودند: مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.

طبق بند ۱۰ ماده ۷۱ قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر یکی از وظایف مهم این‌ شوراها انتشار صورت مالی هزینه و درآمد شهرداری تابعه برای اطلاع عموم است که به موجب این شفافیت مالی با شدت بیشتری می‌توان به مبارزه با فساد پرداخت.

همراه با عزم دستگاه قضا برای مقابله با فساد مالی در شهرستان بندرماهشهر و باز شدن پرونده برخی از این افراد در دادگاه، شایعات زیادی در خصوص وجود فساد سیستماتیک در برخی ادارات و سازمان های بندرماهشهر در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که عدم شفاف‌سازی مالی توسط شهرداری بندرماهشهر موجب شده تا چنین شایعاتی در حوزه شهرداری هم شنیده شود و افکار عمومی را به شدت نگران کرده است.

مدیریت شهرداری بندرماهشهر با دارا بودن گردش مالی قابل توجه در سطح شهرداری های کشور اگر نخواهد بر مبنای شفافیت‌ مالی و زیر ذره‌بین رسانه ها و شهروندان فعالیت کند، می‌تواند به محل مناقشه های بزرگی تبدیل شود و از کنار آن خاوری ها و بقایی ها به جامعه تحمیل شوند.

موضوع شفافیت مالی به خصوص در دوران فعلی که کشور زیر فشارهای مالی بین المللی است و باید با تکیه بر دارایی های ملی و داخلی ایستادگی کنیم تا بحران ها را در چهلمین سال انقلاب اسلامی پشت سر بگذاریم، از مهم‌ترین و فراموش‌شده‌ترین وظایف شهرداری است که تاکنون بجز در مواردی اندک که بیشتر جنبه تبلیغی داشته گزارش عملکردی از شهرداری بندرماهشهر در بخش مالی برای عموم منتشر نشده است.

ماده ۷۶ قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر تأکید ویژه ای بر ارائه گزارش مستمر مالی شهرداری و شورای اسلامی ها دارد چرا که نظارت دقیق شهروندان به عنوان یک نهاد مردمی کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد فساد و شیوع شایعه می‌کند.

شهرداری بندرماهشهر باید در اولین گام شفاف‌سازی بگوید چرا در یک سال گذشته هیچ پروژه بزرگ عمرانی را آغاز نکرده است ؟ درآمدهای شهرداری در یک سال اخیر در چه پروژه هایی هزینه شده است؟ بدهی های شهرداری در یک سال اخیر چه تغییری کرده است؟ چرا پیمانکار پارک بزرگ شهر پروژه را نیمه کاره تحویل داد؟ چرا سیتی‌سنتر شهرداری با وجود اینکه آماده بهره برداری است، به بهره‌برداری نرسیده است؟ سرانجام هتل بزرگ شهرداری به کجا رسید؟ درآمدهای شهرداری در سال جاری چند درصد وصول شده است؟ شهرداری در وصول درآمدهای ارزش افزوده و حق آلایندگی موفق بوده است؟ چه شرکت‌هایی پروژه های شهر را در دست دارند؟ پروژه های مختلف در سطح شهر با چه بودجه هایی در حال انجام هستند؟

انتظار میرود شهرداری بندرماهشهر با راه اندازی یک وبسایت شفاف‌سازی، جزئیات قراردادها، درآمدها و هزینه های شهرداری را در اختیار شهروندان و رسانه ها قرار دهد و آنها را نامحرم نشمارد، در غیراینصورت پایگاه خبری خورنا خود را موظف میداند بر اساس قانون گردش آزاد اطلاعات، اسناد مالی و قراردادهای شهرداری را در اختیار شهروندان قرار دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شهروند اینها آنقدر مار خوردن که افعی شدند.....اگه شفاف سازی کنند که باید شهرداری تعطیل بشه .....کشانی که هنوز دست چپ و راستشان را بلد نیستند شدند تصمیم گیرنده برای شهر ...شما کافیه یک جلسه با اعضای شورای شهر بندر ماهشهر بگذارید تا متوجه بشید که چقدر بی سواد هستند
  • مهرناز سلام خورنا من رفتم شهرداری که یک واحد مغازه از مجتمع نگین بگیرم گفتن همه رو واگذار کردیم چطوری واگذار کردند به کیا دادن چرا کسی تو شهر نفهمید
  • عارف زاده سلام پیمانکار هتل کی بود ؟ چطوری بدون اینکه پروژه رو تمام کند ول کرد رفت؟
  • شریفی شهردار که قبلا عضو شورا بوده خودش چرا پاسخگو پروژه های نیمه تمام شهرداری نیست
  • ش.عساکره شهرداری کارش همینه همه پروژه هاش رو میده غریبه ها
  • اکبر خورنا حرف نزن شهرداری دلش بخواد به هر کی پروزه میده به شما هم ربط نداره
    • مطالبه گر مگر اینجا هرکی هرکی است که اینجوری صحبت میکنید
  • تردید این شورا و شهرداری عامل نابودی بازار شدن اجرائیات شهرداری با هر کی دوست داشته باشد برخورد می کند و کلا میلی شده است برخورد با دست فروشان در بازار
  • ولی پور وقتی جهت دریافت اسناد مناقصه به شهرداری مراجعه می کنیم مرتبا ما را به مناقصات بعدی پاس می دهند دریغ از اینکه تا به امروز ما توانسته باشیم اسنادی دریافت کنیم
  • خسرو یه دوتا پروژه به ما بدید تا به کسی نگم دوزدی میکنید شهرداری ماهشهر??
  • سوشیانت چرا خور سیف بعد از گذشت ۵ سال هنوز وضعیت اسفناک دارد ؟ اینها اهل شفاف سازی نیستند
  • مرتضی پیمانکار تعمیرات آسفالت شهرداری کی است که کل کوچه های شهر بخاطر کنده کاری های آبفا بدون آسفالت است