حجم فعلی آب مفید مخزن سد مارون ۱۰ درصد حجم مخزن سد در حالت نرمال است/ بارندگی های خوبی داشته ایم اما هنوز مشکلات خشکسالی مرتفع نشده اند

خورنا | پدرام کسائی:  مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری خورنا گفت: به حمدالله تاکنون از لحاظ نزولات جوی پاییز نسبتا خوبی داشته ایم. آورد آبی بارندگی اخیر حدود چهل و پنج میلیون متر مکعب بود و این میزان آب حدود نیمی از حجم آب مفید فعلی مخزن سد است. با اینحال هنوز ذخایر آبی سد مارون دروضعیت و شرایط مطلوبی نیست، حجم کلی مخزن سد یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب است، که از این مقدار یکصدوهفتاد میلیون متر مکعب آن حجم مرده آب است که غیر قابل استحصال می باشد، چون این مقدار آب از پائین ترین دریچه های تخلیه آب سد نیز پائین تر میباشد.


دکتر محمد امین ایزدجو در ادامه افزود: در حال حاضر مقدار آب ذخیره شده در پشت سد مارون دویست و هشتاد میلیون متر مکعب است که با کسر حجم آب مرده مقدار آب قابل استحصال سد مارون یکصد و ده میلیون متر مکعب میباشد. این میزان آب که کمتر از ده درصد حجم نرمال مخزن سد مارون است، موید وضعیت نامطلوب ذخایر آبی ما در شرایط فعلی است و این موضوع مسئولیت ما و کلیه ذینفعان رودخانه مارون را در مدیریت مصرف و بهینه سازی آن سنگین تر می سازد.

وی در ادامه گفت: هرچند بارشهای اخیر مردم و ما را بسیار خوشحال نمود، اما باید بپذیریم که خشکسالی که طی یازده سال در حوزه مارون وجود داشته با این حجم بارندگی و آورد آب قابل رفع نیست، و چشم امید ما به لطف خداوند متعال و ادامه بارشها در ماههای پیش رو است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون در پاسخ به سوال خبرنگار خونا در خصوص برنامه کشت های پائیزه و زمستانه و تامین آب مورد نیاز کشاورزان گفت: به خواست خدا تامین آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت های پائیزه صورت گرفته و در حال انجام می باشد، و نظر به اینکه در خصوص انعقاد قراردادهای تأمین آب کشت زمستانه سیاستگذاری این مبحث توسط همکاران ما در سازمان آب و برق خوزستان انجام می گیرد، درصدد هستیم با توجه به بارندگی های صورت گرفته و پیش بینی ادامه روند بارش ها در ماه های آتی، قراردادهای کشت زمستانه نیز با کشاورزان منعقد شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خورنا در خصوص برنامه تأمین آب کشت تابستانه نیز گفت: فعلأ نمی توان برنامه ریزی لازم برای کشت تابستانه را انجام داد، زیرا این امر مستلزم قطعیت وضعیت بارش ها و ذخایر آبی در زمستان و بهار آتی خواهد بود.

ایزدجو سد مارون را سرمایه ای ملی دانست و افزود: کلیه ذینفعان رودخانه مارون از دهدشت تا بهبهان، جایزان، آغاجاری و شادگان می بایست از منافع این موهبت الهی برخوردار شوند. سد مارون که در طرح اولیه آن مقرر بود عهده دار تامین آب پنجاه هزار هکتار از اراضی پایین دست باشد، هم اکنون مسولیت تامین آب یکصد هزار هکتار ازاراضی کشاورزی پایین دست را به دوش میکشد که این مقدار دو برابر ظرفیت آبدهی سد در حالت بارشهای نرمال است! و این امر در شرایط فعلی که با بحران خشکسالی مواجه هستیم، مشکلات ما را در مدیریت عرضه و تقاضا دوچندان نموده است.

وی افزود: قرار بود آب حاصل از صرفه جویی از محل اجرای طرح های نوین آبیاری تحت فشار، بارانی و قطره ای به محیط زیست بازگردانده شود. اما این آبها نیز صرف توسعه کشاورزی گردیده و سطح زیرکشت را افزایش داد. در صورتی که چنانچه آب حاصل از صرفه جویی از محل اجرای طرح های نوین آبیاری که در بخش هایی از استان به خوبی اجرا شد، و دولت هم برای آن هزینه های مالی بسیاری کرده بود، به محل اصلی خود یعنی رودخانه و محیط زیست بازمیگشت، امروز شاهد احیای تالابها و کاهش معضلات زیست محیطی همچون ریزگردها بودیم.

دکتر محمد امین ایزدجو گفت: تا کنون در خصوص تعیین رژیم حقوقی رودخانه مارون و تخصیص حق آبه ذینفعان مختلف از آب رودخانه اقدامات موثر و شایسته ای صورت نپذیرفته است، اما ما با محوریت شرکت بهره برداری مارون و حمایت سازمان آب و برق خوزستان، دانشگاه خاتم الانبیا(ص) و پژوهشکده آب و انرژی درصدد تحقق این مهم هستیم. در این راستا سلسله نشست های تخصصی با عنوان تعیین رژیم حقوقی رودخانه مارون را تدارک دیده ایم، که اولین نشست آن در نیمه اول اسفندماه سال جاری در تالار اجتماعات سد مارون برگزار خواهد شد. در این همایش های تخصصی از کلیه ذینفعان رودخانه مارون شامل سندیکاهای کشاورزی، تعاونیهای آب بران، همکاران ما در جهاد کشاورزی، امور آب و دانشگاههای شهرستانهای واقع شده در حوضه آبریز مارون دعوت به عمل آمده و در خصوص موارد مختلف مرتبط با رودخانه مارون بحث و تبادل نظر خواهد شد.

ایزدجو در تشریح اقدامات صورت گرفته جهت بهسازی و توسعه فرهنگ صحیح مصرف آب گفت: جلسات متعددی با مسئولان و کشاورزان حوضه آبی مارون برگزار شده و وضعیت خشکسالی و میزان ذخیره آب مخزن سد تشریح و مورد بازدید قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خورنا در خصوص برنامه های شرکت بهره برداری مارون در مشارکت در برنامه های اجتماعی و فرهنگی و خدمات رسانی به شهروندان نیز گفت: شرکت بهره برداری مارون و سازمان آب برق خوزستان در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی که بر عهده دارند تاکنون سرویس های خوبی به شهرستان بهبهان داده و خواهند داد که از آن جمله می توان به تعریض جاده حد فاصل بهبهان به کارخانه سیمان، حمایت از دانشگاه های خاتم الانبیا(ص) و علوم پزشکی بهبهان، کمک به بازسازی مدارس، امام زاده ها و مساجد شهرستان، تامین و اجرای سوله بازارچه صنایع دستی بهبهان و… اشاره نمود.

 

وی افزود: شرکت مارون با ایجاد شهرک فرهنگی _ ورزشی پلاژ مارون که در خطه جنوب غرب کشور بی نظیر است، آن را به برندی مناسب جهت معرفی شهرستان بهبهان تبدیل نموده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مارون در تشریح برنامه های خود برای توسعه فرهنگی شهرستان بهبهان نیز گفت: از جمله برنامه های ما در این زمینه ایجاد موزه آب در شهرستان بهبهان است که بزودی پس از جلب موافقت سازمان آب و برق خوزستان این کار شروع خواهد شد.

ایزدجو با اشاره به وجود امکانات خاص و منحصر به فرد در مجموعه سد مارون از جمله تالار اجتماعات مجلل با چشم انداز دریاچه سد مارون، مجموعه اماکن اقامتی و فرهنگی، وجود امکانات ورزشهای آبی و خاکی متنوع، سد مارون را متعلق به همه مردم شهرستان و استان دانسته و از مردم و کلیه ادارات، شرکتها، دانشگاه ها، مدارس و نهادهای خیریه استان دعوت نمود از پتانسل و امکانات ایجاد شده در سد مارون حداکثر استفاده را بنمایند.

 

وی افزود با توجه به ظرفیتی که پلاژ مارون از لحاظ محل اسکان، خدمات رفاهی و گردشگری، فضای آرام و چشم انداز زیبا، تالاراجتماعات، سالن های جلسات و کلاسهای مجلل و رستوران زیبا داردگفت: امیدواریم بتوانیم با حمایت مردم و مسؤلین استان و شهرستان پلاژ مارون را که در حال حاضر قطب گردشگری زیبا و منحصربه فرد جنوب کشور است، به مکانی آموزشی، فرهنگی و تفریحی برای اجرای همایش ها و دوره های آموزشی ضمن خدمت ادارات، شرکت ها، دانشگاه ها و صنایع نماییم.

در پایان این مصاحبه دو طرح پیشنهادی پایگاه خبری خورنا شامل انجام طرح آموزش مصرف بهینه مصرف آب در مدارس و راه اندازی گروه مجازی توسط روابط عمومی شرکت بهره برداری مارون با حضور مدیران شرکت و خبرنگاران، جهت ارتباط موثر، راحت و سریع بین مدیران شرکت و رسانه ها مورد موافقت مدیر عامل شرکت بهره برداری مارون قرار گرفت و دستور پیگیری ویژه جهت اجرای آنها صادر شد.