امید یک شهر ، پتروشیمی مسجدسلیمان الگویی مدیریت امیرکبیر

میثاق حاجتی | خورنا:  تاریخ معاصر مسجدسلیمان و مردمانش یادآور رُمان سوئدی “مردی بنام اُوه” است.

 

یاداشتی به قلم محمد اردشیری

مردی که دوران کودکی را بدون مادر گذراند و پدر را در ابتدای جوانی از دست داد.

اما عاشقی و عشق بی نظیرش که تمام نداشته های عاطفی اُوه را برای او جبران کرد و اُوه را تبدیل به فردی پرنشاط ، مهربان و موفق تبدیل کرد تا آنکه دست تقدیر ، تصادف و مرگ عشق اُوه ، مرد را به فردی خشن، بد اخلاق و بی تحرک تبدیل کرد.

اُوه مدتی بعد مرگ همسرش افسرده و ناامید شده بود.

درحالی که قصد خودکشی داشت یک خانواده ایرانی همسایه او می شوند با اُوه و تمام بد اخلاقی هایش دوست می شوند اُوه کم کم با خودش و همسایه ها آشتی می کند و به زندگی امیدوار می شود.

بله شهر مسجدسلیمان و پتروشیمی مسجدسلیمان حکایت اوه و خانواده ایرانی است. شهر اولین ها،نماد صنعت ، پیشرفت ،امید و نشاط در ایران که دست زمان با آن همان کاری را کرد که با اوه در رومان معروف سوئدی کرد.

مسجدسلیمان از شهری پرامید و نشاط تبدیل به شهری شد که هرچند جوانان نخبه  و تحصیل کرده بسیار داشت اما به دلیل مدیریت نادرست منابع و عدم توجه مدیران کشوری ، استانی در طول دهه های گذشته سبب شد تا مسجدسلیمان به یک شهر ناامید و منزوی تبدیل شود.

نویسنده بیاد دارد که با هر سفر به مسجدسلیمان با این سوال مواجه می شد این شهر با آن گذشته ممتاز،منابع طبیعی و مردمانی آگاه به کجا خواهد رفت؟ سهم مردم دیار نفت از نفت و گاز چه خواهد شد؟

آیا مسجدسلیمان فراموش شده است؟

این سوالات پی در پی در افکار نویسنده و مردم مسجدسلیمان تداعی می شد.

تا آنکه خبرهایی مبنی بر احداث پتروشیمی در مسجدسلیمان همه را امیدوار کرد. باید اعتراف کرد کسی امید چندانی به احداث پتروشیمی در زمان کوتاه نداشت ، گذر زمان نگاه خاص دولت ، مدیریت دلسوز و جهادی اندک اندک نگاه مردم مسجدسلیمان را به خود وا داشت. کمتر کسی تصور می کرد پتروشیمی مسجدسلیمان با این سرعت به عملیاتی شدن نزدیک شود.

پتروشیمی مسجدسلیمان تحت کادر مدیریتی و اجرایی بی نظیر خود توانست نگاه ویژه دولت ایران و چین را به سمت مسجدسلیمان معطوف کند.

پتروشیمی زیلایی با ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دولت چین ، بزرگترین پروژه پتروشیمی دولت چین در ایران است که در زمان نصب،راه اندازی و بهره برداری فاز اول می تواند در مجموع ۶۰۰۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

این پتروشیمی در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق اهواز قرار دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی از طریق بندر امام خمینی (ره) به آب های آزاد و از طریق راه آهن سراسری به ترکیه ، اروپا و آسیا مرکزی دسترسی دارد.

اکنون که هفت ماه تا اتمام عملیات اجرایی فاز اول پروژه مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان مانده است،شاهد آن هستیم که به همت دولت مردان ، مدیریت کم نظیر و جهادی مدیران پتروشیمی مسجدسلیمان بار دیگر نشاط و امید به میان مردمان شهر در حال بازگشت است.

در آخر مردم مسجدسلیمان دو عامل مدیریت جهادی و بومی را علت پیشرفت کم نظیر پتروشیمی می دانند. امید است که تمام صنایع استان و در راس آن صنایع مسجدسلیمان و پتروشیمی آن تحت مدیریت بومی و جهادی آن تداوم داشته باشد. پتروشیمی مسجدسلیمان نه تنها کارگاه عملی مدیریت جهادی است بلکه مُهر تایید اعتماد به مدیران بومی است.
لکل امر عاقبه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *