چقدر از مخازن سدهای کشور خالی است؟

خورنا- از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بارش‌های مطلوبی در کشور به ثبت رسیده به طوری که میزان بارش‌ها (با ثبت ۳۶ میلیمتر در ۵۰ روز) رشدی ۲۰۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (که سالی خشک و کم‌بارش داشتیم) و رشدی ۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه به طور متوسط در درازمدت (آمار ۵۰ ساله) داشته است.

با وجود بارش‌های قابل توجه آبان‌ماه و بارش‌های خوب مهرماه سال جاری، هنوز وضعیت ذخایر آب در سدهای کشور مطلوب نیست. علت پایین بودن حجم ذخایر آب در سدهای کشور را می توان در تابستان گرم و خشک ۹۷ جست‌وجو کرد که در پی کاهش شدید بارش‌ها در سال آبی گذشته، حجم ذخایر سدهای کشور در وضعیت نامطلوبی قرار گرفت، با این حال در تابستان با مدیریت بهینه شرایط، سدهای کشور نقش خود را در تأمین آب و حتی برق تولیدی از آب رهاسازی شده ایفا کردند. از اینرو در شروع پاییز امسال، با سدهایی تقریبا خالی مواجه بودیم که بارش‌های ۵۹ میلیارد مترمکعبی ۵۰ روز نخست سال آبی جاری نیز نتوانست سدهای تقریباً خالی کشور را به طور قابل توجهی پُر کند.

در حال حاضر از مجموع حجم ۵۰ میلیارد مترمکعبی مخازن سدهای کشور، ۱۸ میلیارد و ۹۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داریم که به این ترتیب، ۳۸ درصد حجم مخازن سدهای کشور پُر و ۶۲ درصد حجم مخازن سدهای کشور خالی است.

سال گذشته در نیمه آبان ماه، حجم ذخایر سدهای کشور ۲۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با میزان ذخایر آبی سال جاری، از کاهش ۱۱ درصدی حجم ذخایر آب سدهای ایران حکایت دارد.

انتهای پیام/